رفیعی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس :

پارسایی «مجری» دستورات شورا و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گفت: حسین پارسایی انتخاب من نبود، اما او مجری برنامه‌های شورای سیاست‌گذاری و انجمن است. اگر پارسایی دبیری را پذیرفته یعنی به دستورات شورا و انجمن عمل می‌کند.
کد خبر: ۸۵۵۸۶۵۳
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰

پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت تا سه ماه دیگر در تهران برگزار می‌شود، جشنواره‌ای که در دوره جدید خود با تغییرات بسیاری همراه بود و مسئولان انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دنبال این هستند تا شیوه‌ای نو در برگزاری جشنواره‌های تئاتر داشته‌ باشند، شیوه‌ای که پایه آن اجرای عموم است.

حفیظ‌الله رفیعی، مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به عنوان متولی اصلی برگزاری جشنواره‌ تئاتر مقاومت با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم به گفت‌وگو نشست تا ضمن رفع برخی ابهامات در رابطه با جشنواره پانزدهم، توضیحاتی نسبت به مسائل و مشکلات پیش روی انجمن را نیز بازگو کند. رفیعی در بخشی از صحبت‌های خود دبیر دوره پانزدهم جشنواره تئاتر مقاومت را مجری برنامه‌های از پیش ریخته شده انجمن می‌داند و می‌گوید برای دوره جدید جشنواره چشم‌اندازی تدوین شده که تا سال‌های متمادی تغییری نخواهد داشت. در ادامه مشروح گفت‌وگو را می‌خوانید:

تسنیم: آقای رفعی ابتدا بگذارید بپرسم چه می‌شود که اینقدر ابهام در رابطه با تئاتر مقاومت ایجاد می‌شود؟

بخشی از این‌ها به این دلیل است که اساسا جشنواره ما دو روزه نیست، بلکه ما دو روز را برای اختتامیه وقت گذاشته‌ایم و این زمان فرصتی برای ارتباط مستقیم با هنرمندان است. آنچه که درباره همین دو روز هم برنامه‌ریزی شده این است که یک روز نشست هم‌اندیشی داشته باشیم و روز دوم هم اختتامیه را برگزار کنیم.

جشنواره ما بیش از یک سال طول می‌کشد شاید همین دلیل بخشی از ابهامات است

اما فراتر از این دو روز باید بگویم که اساس کار ما جشنواره‌ای است که طی یک سال و حتی بیش از یک سال در نظر گرفته شده  تا برگزار شود. هدف ما برنامه‌ریزی و اجرای عموم آثار در زمانی نزدیک به دو سال است. البته ما در آغاز راه هستیم و این شیوه‌ای است که برای اولین بار تجربه می‌کنیم و امکان دارد با یک سری مشکلات هم همراه باشد. به هر حال نیاز به آزمون و خطا دارد. در شکل جدید آثار دیگر به صورت مستمر به دبیرخانه ارسال می‌شود و بلافاصله حتی پس از اختتامیه جشنواره ادامه پیدا می‌کند. به همین دلیل فکر می کنم اینکه گفته می‌شود ابهام وجود دارد به این دلیل است که شاید جا انداختن این روند سخت باشد.

تسنیم: در این مسیر موازی کاری با برخی مراکز دیگر شکل نمی‌گیرد؟

اصل کار ما این است که اجرای عموم بدهیم و در کنار آن فضای رقابت را نیز ایجاد کنیم تا برگزیدگان عرصه تئاتر مقاومت ر اعلام کنیم. چون اولین دوره را برگزار می کنیم بخش عمده‌ای از برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های جشنواره‌های تئاتر مقاومت را انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس انجام داده است. در واقع ما بیش از نیمی از راه را آمده‌ایم و اکنون آن را با نظارت کامل خودمان به عنوان متولی و برگزار کننده اصلی جشنواره به دبیر می‌سپاریم.

اکنون برنامه‌های ما در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در جشنواره خلاصه نمی‌شود و جشنواره یکی از 15 برنامه سال 94 ما است. اگر انجمن تمام وقتش را صرف جشنواره کند به برنامه‌های دیگر نمی‌رسیم. بنابراین طبق صحبت‌هایی که با مدیرعامل بنیاد و شورای برگزاری داشته‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که تشکیلاتی مستقل کار را به سرانجام برساند.

اگر همه انرژی خود را روی جشنواره بگذاریم کارهای دیگر انجمن روی زمین می‌ماند

تسنیم: خب اصلی‌ترین وظیفه شما توجه به اجرای عموم و زنده نگاه داشتن جریان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است، شما اجرای عموم را در دل جشنوارهبرد‌ه‌اید، پس اصل و یا به قول معروف گل کار شما اجرای عموم و جشنواره است و بدون شک از 13 برنامه دیگر شما که بنده از آن اطلاعی ندارم مهم‌تر و اساسی‌تر است. شما اشاره هم کردید که کار اصلی را جلو برده‌اید و مدت کوتاه سه ماه مانده به برگزاری جشنواره حالا دبیر را هم انتخاب کرد‌ه‌اید، آیا این گونه انتخاب دبیر این طور تلقی نمی‌شود که دبیر برای شما جنبه‌ای تزئینی دارد؟

قطعا نظر ما این نیست. ما نیمه سال را داریم تمام می‌کنیم،  جشنواره هم کارهای زیادی دارد، پیگیری نیاز دارد، به ویژه اجراهای عمومی شهرستان نیازمند رسیدگی بیشتر است. توان ما نیز در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس اندک است و جشنواره حتما نیازمند تشکیلاتی مستقل است. اگر همه انرژی خود را روی جشنواره بگذاریم کارهای دیگر انجمن روی زمین می‌ماند.

تا چند سال پیش تئاتر دفاع مقدس ما تنها در جشنواره خلاصه می‌شد

تسنیم: الان که اجرای عموم در دل جشنواره است.

برنامه ریزی شده، اما اجراها نیازمند بازبینی‌ است. هماهنگی با مراکز استان‌ها و مسائل مالی در شهرستان‌ها نیازمند یک سری کار مضاعف است. یک نفر یا یک گروه باید این کار را پیگیری کنند؛ البته ما در کنار تشکیلات دبیرخانه خواهیم بود و تجربیات خودمان را به دوستان منتقل می‌کنیم.

تسنیم: 15 برنامه انجمن چیست؟

برنامه‌ها مفصل است، اما بخشی را می‌گویم.

تسنیم : نه، تیتر وار همه را بگویید.

تا چند سال پیش تئاتر دفاع مقدس ما تنها در جشنواره خلاصه می‌شد، در حالی که جشنواره بخشی از برنامه‌های ما است. در سال‌های اخیر با گروه‌های بسیاری ارتباط برقرار کردیم تا آن‌ها به دنبال تولید متن و تولید اثر بروند؛ ضمن اینکه آثاری هم منتشر شد و برخی هم روی صحنه رفتند. ما برای رسیدن به تولید متن به شیوه‌های مختلفی متوسل شدیم و سعی کردیم از کتاب‌ها و خاطرات دفاع مقدس بهره برداری کنیم.

سال گذشته پروژه ای به نام استخراج سوژه های نمایشی از رمان ها و خاطرات رزمندگان دفاع مقدس در دستور کار داشتیم، به این دلیل که فهمیدیم در جریان نمایش‌نامه نویسی دفاع مقدس نقص‌هایی وجود دارد و نویسنده شاید مدت‌ها مشکل سوژه‌یابی در این عرصه را داشته باشد. با این حرکت سعی کردیم نگاه نمایش نامه‌نویس را تسهیل کنیم.

مجموعه 30 قسمتی تله تئاتر در رابطه با اتفاقات انقلاب اسلامی و جهان اسلام را می‌سازیم

یکی دیگر از حرکت های زیربنایی تدوین چشم انداز تئاتر مقاومت است. یکی از نقص‌های تئاتر پس از انقلاب عدم تعریف صحیح و اصولی و یا مبهم با شاخصه‌ها و فرهنگ انقلاب اسلامی است. یعنی مشخص نیست تئاتر پس از انقلاب ما براساس چه تعاریفی شکل گرفته است. تئاتر دفاع مقدس هنوز شاخصه‌های لازم را برای ارائه و تعریف مشخص تئاتر دفاع مقدس ندارد.

از سال گذشته یک سری جلسه های درونی با برخی اساتید دانشگاه داشتیم تا نگاه هایشان را در این حرکت دخیل کنیم و آسیب شناسی صورت گیرد تا در نهایت به مبانی نظری و شاکله های بنیادی، اعتقادی و ایمانی که به عنوان زیرساخت تئاتر مقاومت می تواند، نقش بازی کند، دست یابیم. نگاه ما این است که تئاتر مقاومت نیاز به یک شالوده اساسی دارد که هنوز ایجاد نشده است. به دلیل ضرورت‌هایی که وجود داشت، از دهه 70 به این طرف جشنواره‌هایی را ایجاد کردیم و زیر ساخت‌های فکری، ایمانی و اعتقادی آن را در نظر نگرفتیم. تلاش داریم در حوزه تئاتر مقاومت به این مهم دست پیدا کنیم.

از برنامه های دیگر سال 94 ما تولید مجموعه 30 قسمتی تله تئاتر در رابطه با اتفاقات انقلاب اسلامی و جهان اسلام است. برای فعالیت‌های آموزشی داریم تلاش می‌کنیم، چراکه برخی گروه‌های تئاتر مقاومت نیازمند یک سری آموزش‌ها هستند.

یک سری متن برای تولید در سنین مختلف داریم به ویژه مدارس، پایگاه‌های بسیج و... و حرکت های دیگر. در کل بنا را بر روی تولید گذاشتیم.  بنابراین اگر بنده بخواهم همه برنامه‌های انجمن را برایتان بگویم خواهید دید که ما شاید تا پایان سال به همین برنامه‌ها هم به طور کامل نرسیم و جشنواره هم خودش یک رویداد بزرگ و کشوری است که نیازمند تشکیلاتی جدا است.

دو چیز برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد؛ ابتدا تولید خوب و دوم مخاطب خوب

تسنیم: فکر می‌کنم با توجه به برآوردی که از فضای هنرمندان داریم، در شرایط فعلی به جای این بحث‌های نظری که بخشی از برنامه‌های شما بود، شاید اگر شما به جای 15 برنامه همین جشنواره‌ و اجرای عموم را در نظر می‌گرفتید تا به سرانجام خوب برسد، جانی دوباره به تئاتر انقلاب و دفاع مقدس می‌دادید. الان جشنواره وضعیت مناسبی ندارد، تله تئاتر وضعیتش مشخص نیست، امکان دارد که کتاب‌های شما به هر دلیل چاپ نشود و.... در زمان فعلی فکر نمی‌کنید بهتر باشد که کمی بیشتر تمرکز را بر اجرای عموم و جشنواره می‌گذاشتید.

کاملا درست است، اما بنای ما بر این بوده است که جشنواره محور نباشیم، جشنواره می‌تواند از فکر تا ایده اجرا، صرفاً نمایی از خروجی کار ما باشد؛ در واقع خروجی همه فعالیت‌های انجمن باید در جشنواره دیده شود. جشنواره بهانه است تا ما دیگر فعالیت‌های انجمن را نشان دهیم.

لذا اساسا جشنواره‌ای فکر نمی‌کنیم. به دنبال این هستیم که هر گروه در کشور بتواند به راحتی کاری را تولید و اجرا کند. دو چیز برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد؛ ابتدا تولید خوب و دوم مخاطب خوب. در دوره‌های قبل هم کم و بیش داشتیم، اما گاهی اجرای خوب نداشتیم گاهی هم مخاطب خوب نداشتیم. اینکه ما جشنواره را سراسری برگزار می‌کنیم و تاکید بر اجرای عموم داریم دلایل زیادی دارد.

تسنیم: این را می‌پذیریم که با توجه به اهمیت دادن به اجرای عموم، شما به فکر جشنواره به معنای محور قراردادن آن نیستید و هیچ اتهامی مبنی بر جشنوارزدگی شما مطرح نیست، اما حرف همچنان بر سر کیفیت اجرای عموم است.

در اجرا ما مجبور هستیم یک پروژه کامل را ببینیم که یک تشکیلات با چارت سازمانی و مدیریت مستقل باید داشته باشد. قطعا شما با مشکلات جشنواره ها آشنا هستید؛ انجمن به این نتیجه رسیده است که بیشتر به عنوان یک ناظر در جشنواره تئاتر مقاومت نقش داشته باشد، اما ناظری که در همه موارد، حتی بر جزئیات نظارت کامل دارد.

ما با گروه های نمایشی وارد مذاکره می‌شویم و اگر گروه‌ها به مشکلی بر بخورند کمک می‌کنیم. مستقل شدن تشکیلات جشنواره بدین معنا نیست که انجمن دیگر هیچ دخالتی نداشته باشد، بلکه ما بیش از گذشته بر کارها نظارت داریم و بدون شک همه چیز طبق برنامه‌ریزی‌ای که انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در نظر گرفته است، جلو می‌رود.

حسین پارسایی انتخاب بنده نیست

تسنیم: شما در نشست رسانه‌ای خود گفته بودید به دنبال فردی جدید برای دبیری جشنواره تئاتر مقاومت می‌گردید، فردی که تفکرات قدیمی نداشته باشد؛ آقای پارسایی انتخاب شما است؟

حسین پارسایی انتخاب بنده نیست. اما در حوزه اختیارات بنده هم نیست و این انتخاب در حوزه اختیارات مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت است که در جلسه‌هایی که در شورای سیاست‌گذاری داریم بنده هم نظر خود را اعلام می‌کنم.

تسنیم: یعنی آقای جباری هر فردی را انتخاب کنند شما هم بدون هیچ کم و کاستی آن را قبول می‌کنید؟

ما نمی‌خواهیم آدم‌های قدیمی کنار بروند، بلکه دوست داریم از تجربیات قدیمی‌ها در کنار نیروهای جدید و جوان استفاده کنیم. بنده حتی معتقد هستم داوران جشنواره و دیگر بخش‌های جشنواره هم باید ترکیبی از جوانان و هنرمندان با تجربه قدیمی باشد. در همین راستا از گروه‌های تئاتر جوان هم استقبال می‌کنیم.

تسنیم: اما حالا که اتفاق دیگری رخ داد. من هم نسبت به مزایای حضور افراد با تجربه‌ و قدیمی آگاه هستم. به هیچ عنوان نمی‌توان این افراد و تجربه‌شان را نادیده گرفت. اما یک مسئله دیگر اینجا مطرح می‌شود که چندی پیش شما گفته بودید که ضربه‌ای که تئاتر مقاومت خورده، از گذشته نشأت می‌گیرد. پس استفاده از این تجربه‌ها در رأس امور کمی ابهام ایجاد می‌کند. بالأخره تکلیف چیست و نظر شما روی چه محوری جلو می‌رود؟ چرخش جشنواره در دست چند فرد خاص اتهام ساده‌ای است که مدام به شما زده می‌شود.

همه این‌ها جای نقد و بررسی و گفت وگو دارد. یکی از کارهایی که به نظرم رسانه‌ها انجام ندادند، -البته نمی‌خواهم شما را متهم کنم- این است که هنوز در خاطرم نیست پس از جشنواره‌ای گروهی از منتقدان و رسانه‌ها عملکرد یک دبیر را آنالیز کنند. این حرفی که شما می‌گویید یک ادعا است، هم می‌تواند درست باشد و هم اشتباه.

دلیلی ندارد مانند دهه 70 عمل کنیم

تسنیم: البته ادعا نیست، حرف‌های خود شماست.

نه، من نمی‌گویم در گذشته اشتباه کردیم، بلکه ما در گذشته تجربیاتی داشتیم که حالا به این نتیجه رسیدیم که آن را اصلاح کنیم و به روز باشیم. دلیلی ندارد مانند دهه 70 عمل کنیم. دانشجو و هنرمند امروز با افراد قبلی تفاوت دارند، ما به دنبال این نگاه هستیم. اینکه می‌گویم یک ادعا است دلایلی پشت آن نیست، به نظر من اگر در مورد مدیریت یک فرد می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم باید مدیریت‌های قبلی او را بررسی کنیم. اگر امروز به نظر شما معترض هستم به دنبال دلایل متقن می‌گردم.

پارسایی باید دستورهای شورا و انجمن را اجرا کند

تسنیم: خب شما در صحبت‌های خودتان گفتید قبلا تئاتر دفاع مقدس تنها در جشنواره خلاصه می‌شد، این خودش بزرگترین سند برای ما به حساب می‌آید، هرچند که این هم نیازمند تحلیل و گفت‌وگویی دیگر است. حالا بنده می‌گویم آیا آن افرادی که به گفته شما این نگاه را ایجاد کردند حالا با نگاهی جدید وارد میدان شده‌اند؟ آقای پارسایی در کجای برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های شما در شکل جدید حوزه تئاتر مقاومت است؟

این را باید از خودشان بپرسید. شما باید از حسین پارسایی بپرسید که با توجه به اینکه او با سیستم قبلی کار می‌کرده، آیا اکنون با اعتقاد به برنامه‌ریزی‌های جدید دبیری جشنواره را پذیرفته است یا نه؟ آیا پذیرفته است که این سیستم را اجرا کند؟ ببینید دبیر مجری برنامه‌های شورای سیاست‌گذاری جشنواره و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است، پس اگر حسین پارسایی دبیری جشنواره تئاتر مقاومت را پذیرفته است باید دستورهای شورا و انجمن را اجرا کند. دبیر جشنواره ما مانند قبل نیست که دبیری انتخاب شود، خودش دبیرخانه بزند، نیرو بیاورد و .... اصلا اینگونه نیست.

تسنیم: تفاوت دوره فعلی چیست؟ پس این طور که شما می‌گویید انجمن خودش فراخوان می‌دهد، داوران را انتخاب می‌کند، آثار را دریافت می‌کند و... خب دبیر چه می‌کند؟ در نهایت یا انجمن کار نمی‌کند یا دبیر.

در دوره فعلی که اولین بار است ما این شیوه جدید را داریم، یک سری محدودیت‌های مالی و برنامه ریزی داشتیم و می‌خواستیم خودمان تجربه کنیم.

تسنیم: اگر اختتامیه جشنواره آذر ماه برگزار و دبیر جدید که با معیارهای شما همخوانی داشته باشد، معرفی شود، به نظر می‌رسد همه اتفاقات به زیر مجموعه تشکیلات او می‌رود. یعنی دبیر این دوره تنها به این دلیل انتخاب شده است که فعلاً مجری برنامه‌ها باشد و فرصت آزمون و خطا ندارید؟

بله، دقیقا همین طور است.

تسنیم: یعنی ما در جشنواره فعلی برنامه‌هایی را می‌بینیم که انجمن شکل داده است.

قطعاً.

تسنیم: همان طور که می‌دانید آفتی که گریبان جشنواره‌های ما را گرفته‌، نبود برنامه‌ای بلند مدت است و هر سال شاهد این هستیم که دبیری جدید با سلیقه‌ای جدید روی کار می‌آید.

این برمی‌گردد به همان بحث چشم‌اندازی که عرض کردم. در برنامه چشم اندز تعریف شده که جشنواره به چه شکلی انجام شود، طی یکی دو سال آینده این شیوه را پیاده می‌کنیم. در حوزه تئاتر مقاومت اساس کار ما بر ترویج فرهنگ مقاومت است و چون بستر ما تئاتر است از منظر تئاتر مسائل را می‌بینیم. اصل برای ما تفکر، فرهنگ و ایمان است. تئاتر بهترین فرصت برای ما است، ادعای ما این است که تئاتر ظرفیت‌های بالایی برای ترویج این تفکر دارد. بنابراین هم به تئاتر به عنوان یک شکل و قالب فکر می‌کنیم و هم به محتوا به عنوان یک ارزش که این دو چگونه می‌توانند به ترویج فرهنگ مقاومت کمک کنند.

دبیر چند شغله نمی‌خواهیم

اگر ما این حرکت را ادامه بدهیم ما به دبیری نیاز خواهیم داشت که حداقل 5 سال دبیر تئاتر مقاومت باشد. به فردی فکر می‌کنیم که واجد همه شرایط لازم و کافی باشد. این دبیر بدون شک باید متناسب با برنامه‌های ما، جامعه و گروه‌های نمایشی، هم مطالعه کرده باشد، هم نیاز سنجی و اشراف داشته باشد و از همه مهم‌تر فرد محبوب و موجهی در میان خانواده تئاتر و رسانه‌ها باشد.

تسنیم: به نظر می رسد این شرایط که شما گفتید نباید شامل افرادی باشد که در چندین نهاد دفتر دارند. شاید فردی پای کار شما بیاید که تئاتر مقاومت اولویت آخرش است. شرایط شما واقعا سخت است. برخی افراد هم مسئولیت‌هایی دارند و هم در چندین جشنواره عضو شوار، بازخوان، داور و... هستند.

مطمئن باشید این حرف بنده شامل افراد چند شغله نمی‌شود. به اعتقاد بنده در حوزه تئاتر مقاومت باید مانند یک رزمنده کار کرد و آن دبیری که می‌خواهد مثلا 5 سال دبیر باشد، باید مانند یک رزمنده عمل کند. شما هم در مطلبی که نوشته بودید به مدیران خسته اشاره کرده بودید.

دبیری که می‌خواهد بیاید باید مانند ما موتورش هشت سیلندر باشد

تسنیم: برخی انتقاد از مدیران خسته را اشتباه برداشت کرده‌اند. وقتی فردی در چند نهاد حضور دارد، داور هست، مشاور هست، کارگردانی اثر می‌کند، ویژه برنامه‌های مناسبتی برگزار می‌کند، در دانشگاه هست و بسیاری از کارهای از این دست، خب واقعا خسته می‌شود. ضمن اینکه برخی احساس می‌شود حال و حوصله فعالیت در راستای آرمان‌ها را ندارند و پشت میز نشینی را به هر چیزی ترجیح می‌دهند. این سبک مدیران دیگر کی می‌توانند به محتوای زیرمجموعه‌های خود فکر کنند؟ استفاده از چنین افرادی به یک جریان و یک نظام و یک فرهنگ ضربه می‌زند. چرا که همه چیز را معلق و تعطیل نگه داشته اند. حرف بدی نزدیم که اگر توان کار ندارید، در این کوران هجمه‌ها جای خود را به نیروهای با انگیزه و جوان و آرمانگرا بدهید.

دبیری که می‌خواهد بیاید باید موتورش هشت سیلندر باشد و واقعا آن کسی که چنین پروسه زمانی طاقت‌فرسایی را تحمل می‌کند یک دبیر واقعی است. اگر یک فرد بخواهد واقعا دبیر جشنواره‌ای هم چون تئاتر مقاومت باشد، شب و روز هم کار کند باز هم وقت کم می‌آورد، چه برسد به نمونه‌هایی که شما گفتید. ما نیز تا رسیدن به ایده آل‌های خودمان تلاش می‌کنیم. امید ما این است که با نگاه مثبت به همه چیز بنگریم.

ما از تمامی پیشکسوتانی که در این عرصه دورانی را با انرژی حضور داشتند و اکنون نیز تجربیاتشان را اختیار ما می‌گذارند استقبال می‌کنیم و به آن‌ها احترام می‌گذاریم. از طرف دیگر هم واقعا اگر ما شرایطش را داشتیم علاقه‌مند بودیم که به همه این 700 اثر ارسال شده به دبیرخانه اجرای عموم بدهیم. در همین دوره هم آثاری که بازخوانی شدند بنده یک بار دیگر هم می‌خوانم و به همه آثار توجه عمیق خواهیم داشت. اگر طرح و ایده‌ای و یا متنی باشد که مشکلاتی داشته باشد، آن را رد نمی‌کنیم، بلکه به سمت اصلاح آن پیش می‌رویم.

علیرضا نادری و حمیدرضا آذرنگ و افرادی هم چون این عزیزان سرمایه‌های ما هستند

تسنیم: حضور انواع سلیقه‌ها در جشنواره بسیار مهم‌تر از مسائل دیگر است، متاسفانه عدم گفت‌وگو با هنرمندان فعال تئاتر مقاومت یا آن‌ها را گوشه گیر کرده و یا اینکه باعث شده آن‌ها به اجرای نمایش‌هایی دیگر و یا تنها به بازیگری بپردازند. در دوره جدید و در کل در اجراهای عموم تا چه میزان به سراغ افراد خلاق و با تجربه‌ می‌روید که به هر دلیلی این روزها هیچ حضوری در این عرصه ندارند. گفتید شاید متنی مشکل داشته باشد اصلاحش می‌کنید. اما وقتی این متن توسط فردی موجه و فرهیخته نوشته شده است، اوضاع چطور می‌شود؟ بارها دیده شده که مواجهه‌ها به شدت هزینه‌دار شده است هر چند که هر اختلافی هم وجود داشته باشد، شاید با یک گفت‌وگو حل شود.

نوع بازخوانی‌های ما ایراد دارد و حتی بازخوان‌های ما هم باید راهنمایی و تربیت شوند. برای نمونه افرادی هم چون آقای علیرضا نادری و حمیدرضا آذرنگ و افرادی هم چون این عزیزان سرمایه‌های ما هستند، آن‌ها به سختی به اینجا رسیده اند و حاصل سال‌ها مطالعه و تجربه هستند؛ بنده حتی پس از برنامه مجله تئاتر هم با نیما دهقان صحبت کردم و از او دعوت کردم به اینجا بیاید. باز هم می‌گویم این افراد سرمایه‌های تئاتر مقاومت هستند و ظالمانه است که کنار باشند و کاری نکنند. همین جا اعلام می‌کنم اگر این دوستان آمادگی دارند؛ از آن‌ها خواهش ‌می‌کنم در حوزه تئاتر مقاومت حضور داشته باشند.

به اعتقاد من شاید اختلاف نظر داشته باشیم، اما این نباید به معنای فاصله گرفتن از هم باشد. این انجمن مأمن هنرمندان تئاتر است. تئاتر مقاومت بر اساس نگاه این عزیزان شکل گرفته است. ما هیچ فاصله گذاری و مرز بندی با کسی نداریم و انجمن، خانه همه هنرمندان تئاتر به ویژه افراد قبلی است. باید گفت وگو کنیم. چرا عادت کردیم پس از یک اختلاف سلیقه کار را رها کنیم. بنده آمادگی دارم که هرکس در این حوزه کار کند با او همکاری کنم.

طی چند سال اخیر ظرفیت خیلی خوبی در حوزه تئاتر مقاومت ایجاد شده است و استقبال گروه‌های نمایشی از تئاتر مقاومت افزایش پیدا کرده است و مراجعات طوری هست که ما شرمنده شده‌ایم و این، یک نوع تعامل و فرصت مغتنم هست.

فضای تئاتر کشور آشفته و بهم ریخته است

تسنیم: یکی از مشکلات حوزه تئاتر مقاومت نبود تجمیع و همکاری واقعی میان نهاد‌های متولی آن است، نظر شما در این رابطه چیست؟

ما به عنوان انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تلاش کردیم جوابگوی هنرمندان باشیم، اما در این راه مشکلاتی هم داریم. ابتدا اینکه سالن تئاتر استانداردی در اختیار نداریم. سالن‌های متداول هم اغلب مشغول هستند. تاکنون بنیاد روایت و بسیج از ما حمایت کرده و اگر حمایت بسیج نبود نمی‌توانستیم جلو بیاییم؛ حتی در برنامه پنجم توسعه کشور هم برای تئاتر کشور برنامه‌ای نوشته نشده است. بنابراین  فکر می‌کنم تئاتر و به ویژه تئاتر مقاومت نیازمند بازنگری است.

توصیه‌ای که ما کردیم این است که نهادهایی متولی بیایند به یک تجمیع و هماهنگی سازمانی در امکانات مادی و معنوی‌شان برسند. متاسفانه این روزها فضای تئاتر کشور هم نامتعادل است. فکر می‌کنم فضای تئاتر خیلی به سامان نیست و یک آشفتگی و بهم ریختگی در آن دیده می شود که بخشی از آن به دلیل نبود قوانین اساسی است.

در تئاتر امروز ما آن چیزی که دیده نمی‌شود برنامه بلند مدت است

اگر پذیرفته‌ایم در کشور ما تئاتر وجود داشته باشد و کشوری با تمدن نیازمند تئاتر است، باید از آن حمایت هم کنیم. ایران مهد تمدن و فرهنگ و ایمان و اخلاق و باورهای دینی است و به تئاتر نیاز دارد. در فرازهای مهمی هم از امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی نیز گفتارهای خوب و شایسته‌ای شنیده‌ایم که ما را در این راه یاری می‌کند و باید برای آن برنامه‌ریزی کلان داشته باشیم.

در تئاتر امروز ما آن چیزی که دیده نمی‌شود برنامه بلند مدت است. نمی‌دانیم در تئاتر به دنبال چه هستیم و در رابطه با رشد کمی و کیفی آن پیش‌بینی نکرده‌ایم. اگر به تئاتر از سطوح بالا توجه شود، جامعه نیز نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد.

برگزار کننده صفر تا صد جشنواره تئاتر مقاومت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است

تسنیم: صحبت پایانی شما؟

متولی اصلی جشنواره تئاتر مقاومت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است، اینکه در بعضی موارد دیده شده که نوشته می‌شود با حمایت انجمن این جشنواره برگزار می‌شود، اشتباه است. چراکه ما خود برگزار کننده صفر تا صد جشنواره هستیم. همچنان نظرمان این است که جشنواره تئاتر مقاومت می‌تواند جایگاه خوب و محکمی در تئاتر کشور ایجاد کند. توقع داریم که همه نهادهایی که توان حمایت از جشنواره دارند برای ارتقا کمی و کیفی آن، انجمن را  چه به جهت سخت‌افزاری و چه به جهت مادی یاری کنند.

ارسال نظرات