در اسقبال از 30 شهید غواص مازندران

شهید شاخص رسانه مازندران

شهید سیف‌الله تبریزی نخستین برنامه خود را در جریان اعزام طرح «رهروان طریق هدی» به‌عنوان برنامه‌ای نو در مرکز صدا و سیمای مازندران آغاز کرد که صدای وی همگان را مشوق حضور در جبهه‌های جنگ می‌کرد.
کد خبر: ۸۵۵۲۷۸۷
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲





به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، شهادت شهید محمود صارمی مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در مرداد سال 1377 در کشور افغانستان بهانه‌ای شد، تا این روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به‌نام قشر فرهیخته و پر تلاش جامعه یعنی خبرنگاران ثبت شود.

قلم‌ به‌ دستان عرصه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در تمام طول سال همراه با مسئولان و بدون هیچ چشم‌داشتی با کم‌ترین سطح رفاه اجتماعی در حال فعالیت هستند و به رسالت خبری خود می‌پردازند.

استان مازندران همانند استان‌های دیگر کشور در 17 مرداد هر سال جشن بزرگداشت روز خبرنگار را با حضور اصحاب رسانه و مسئولان استان برگزار می‌کند و امسال نیز این جشن به میزبانی شهرستان ساری در سالن هلال احمر استان برگزار شد.

جشن روز خبرنگار در حالی برگزار شد که مردم علوی و ولایتمدار استان مازندران این روزها میزبان 30 شهید غواص هستند که هویت هفت تن آن‌ها پس از شناسایی مشخص شد که به مازندران تعلق دارند.

حضور شهدای غواص در استان مازندران بهانه‌ای شد، تا اصحاب رسانه برای روز خبرنگار شهید شاخص انتخاب و برنامه‌های خود را در راستای تکریم و بزرگداشت این مقام شهید خبرنگار اجرا کنند.

شهید سیف‌اله تبریزی خبرنگار مجاهد و انقلابی خط مقدم جبهه‌های حق علیه باطل در آیین گرامیداشت روز خبرنگار به‌عنوان شهید شاخص خبرنگار استان مازندران معرفی و از تمبر یادبود آن با حضور خانواده وی و مسئولان رونمایی شد.


شهید سیف‌الله تبریزی کوهی‌خیلی در سال 1341 در شهر کوهی‌خیل شهرستان جویبار در خانواده‌ای مذهبی، متدین و انقلابی به دنیا آمد و از همان سن نوجوانی فعالیت خبرنگاری و قلم‌فرسایی را آغاز کرد تا اینکه در سن 17 سالگی عازم جبه‌های حق علیه باطل شد.

شهید تبریزی که در ابتدای ورودش به جبهه به عنوان مسئول گروه فرماندهی نیرو منصوب شد، چندی نگذشت که به واسطه توانمندی‌ها به عنوان جانشین گردان مسلم بن عقیل ارتقاء یافت و در چندین جنگ حضور یافت.

فرمانده گروهان در گردان ویژه جانبازان لشکر 25 کربلا در منطقه رقابیه را می‌توان از دیگر مسئولیت‌های این شهید خبرنگار دانست، که در ادامه فعالیت‌های خود با وجود شایستگی‌های فراوان از سوی صدا و سیمای مرکز مازندران دعوت به همکاری در راستای تهیه گزارش از صحنه‌های جنگ و اعزام نیروها شد.

شهید تبریزی نخستین برنامه خود را در جریان اعزام طرح «رهروان طریق هدی» به‌عنوان برنامه‌ای نو در مرکز صدا و سیمای مازندران آغاز کرد که صدای وی همگان را مشوق حضور در جبهه‌های جنگ می‌کرد.

این شهید شاخص مازندران چندین‌بار به‌عنوان گزارشگر و خبرنگار جهت تهیه گزارش به جبهه‌های غرب و جنوب اعزام می‌شود و مجدداً با توجه به عملکرد و تجربه بسیار شایسته و شجاعت‌های بی‌نظیری که در مسئولیت‌های قبلی به‌عنوان فرمانده گروهان و جانشین گردان از خود نشان می‌دهد، فرماندهان را بر آن می‌دارد تا باری دیگر وی را به عنوان جانشین گردان منصوب کنند.

تبریزی که آرزوی شهادت در سینه‌اش پرورش می‌داد، سرانجام در 19 اسفند ماه سال 1364 در منطقه عملیاتی والفجر 8 (فاو عراق و کارخانه نمک) مورد هدف ترکش خمپاره دشمن قرار گرفت و سبک‌بال و عاشقانه به همراه دو تن از نیروهایش هنگامی که پیکرش در خاک و خون غلطیده بود، به جان محبوب خویش تسلیم کرد و در پیشگاه مقدس جاودانه گشت.

* از مبارزات سیاسی تا گزارشگری صدا و سیما

برای بیان مسئولیت‌های شهید تبریزی می‌توان به مبارزات سیاسی، حضور در مبارزات علیه رژیم طاغوت، شرکت در درگیری با منافقان و گروه‌های کمونیستی، درگیری با گروه‌های کومله دمکرات در غرب کشور، جانشین گردان مسلم ابن عقیل، فرمانده گروهان گردان ویژه جانبازان لشکر 25 کربلا در منطقه رقابیه، گزارشگر و خبرنگار اعزامی از صدا و سیمای مرکز مازندران، فرمانده گروهان و جانشین گردان یا رسول (ص) در محور کارخانه نمک منطقه فاو اشاره کرد.

عین‌الله تبریزی برادر شهید با اشاره به انتخاب شهید سیف‌اله تبریزی به‌عنوان شهید شاخص خبرنگار، اظهار می‌کند: شهید قبل از ورود به صدا و سیما در محله و منطقه به الگویی برای جوانان و نوجوانان تبدیل شده بود.


وی با بیان اینکه شهید تبریزی معلمی برای کوچک‌ترهای فامیل و محل بود، می‌افزاید: بنده و بیشتر هم‌محلی‌ها از ظاهر، نوع لباس پوشیدن و حتی راه رفتن وی تقلید می‌کردیم.

برادر شهید تبریزی با بیان اینکه وی با برخورد مناسب جوانان را جذب خود می‌کرد، ادامه می‌دهد: یک شب با صحبت‌های خود جمعی از جوانان را تحت تأثیر قرار داد و بنده به همراه پنج نفر از دوستان صبح فردا به عملیات رمضان اعزام شدیم.

تبریزی با بیان اینکه شهید تبریزی جانشین گردان مسلم بن عقیل، جانشین سردار شهید عالی، جانشین شهید بصیر و جانشین سردار شهید خداداد بود، تصریح می‌کند: شهید تبریزی نخستین‌بار به دعوت از مدیرکل وقت صدا و سیمای مازندران به منطقه کردستان برای تهیه گزارش و خبر اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه اگر شهید تبریزی حرفی را بیان می‌کرد، حتماً انجام می‌داد، اضافه می‌کند: اگر احساس می‌کرد جبهه به رزمنده نیاز دارد در نزدیک‌ترین زمان دوربین را کنار می‌گذاشت و به عنوان رزمنده در منطقه عملیاتی حضور می‌یافت.

* مبارزه با منافقان

برادر شهید تبریزی با بیان اینکه برادرم گفته بود تا زمانی که جنازه من را مشاهده نکردید خبر شهادت من را باور نکنید، می‌افزاید: در دوران تحصیل در شهرستان نوشهر با منافقان و گروه‌های چپ مناظره برگزار و با استدلال‌های محکم طرف مقابل را برای پذیرش نظام جمهوری اسلام قانع می‌کرد.

تبریزی با اشاره به اینکه شهید تبریزی بیش از 9 بار به منطقه اعزام شد، می‌گوید: در 6 ماه پایانی خدمت سربازی به ارتش اعزام شد و طی یک بحث با افسر مافوق به منطقه نظامی در خوزستان اعزام شد.

* حضور در عملیات‌های مهم

وی با بیان اینکه فرمانده منطقه نظامی ارتش خوزستان به شهید تبریزی دستور داد باید ریش خود را از ته بتراشی، ادامه می‌دهد: شهید تبریزی گفت بنده مقلد امام خمینی(ره) هستم و هیچگاه محاسن خود را از ته نمی‌تراشم و به واسطه همین مسئله به عنوان استاد عقیدتی فرماندهان انتخاب شد.

برادر شهید تبریزی با بیان اینکه شهید تبریزی در عملیات آزادسازی پاوه کردستان شرکت کردند و از ناحیه چشم مجروح شدند، می‌افزاید: شهید تبریزی در عملیات قدس 1، 2 و 3 ، عملیات بدر، عملیات محرم و والفجر 8 حضور داشت.

* نجات از ترور منافقان با سلاح سرد

تبریزی بیان می‌کند: در حالی که گفته بودند اعضای گردان ویژه جانبازان پس از اعزام به خط مقدم قابل برگشت نیستند اما شهید تبریزی به همراه همرزمانش در این گردان نام‌نویسی کردند و گفتند که ما آگاهانه در این گردان حضور داریم.

وی با اشاره به اینکه شهید تبریزی با اصابت ترکش‌های خمپاره 60 در فاصله نیم متری به شهادت رسید، تصریح می‌کند: تبریزی از ناحیه قلب، چشم و صورت دچار مجروحیت شدید شد و به شهادت رسید.


این برادر شهید با اشاره به اینکه شهید تبریزی در سال 57 در شهرستان نوشهر با سلاح سرد مورد ترور گروه‌های چپ، منافقان و کمونیستی قرار گرفت، ادامه می‌دهد: شهید تبریزی به واسطه کمک دوستانش از آن ترور نجات پیدا کرد.

* تهدید صاحب‌خانه برای بیرون کردن شهید تبریزی از منزل

تبریزی با بیان اینکه صاحب‌خانه برادرم در نوشهر مورد تهدید منافقان قرار گرفت که باید تبریزی را از خانه خود بیرون کنی، تصریح می‌کند: صاحب‌خانه به بهانه رنگ‌آمیزی منزل، شهید تبریزی را از خانه بیرون کرد.

در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار با حضور مسئولان استانی و پدر شهید تبریزی از تمبر یادبود شهید شاخص استان شهید سیف‌اله تبریزی رونمایی شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها