70درصد پیشرفت فیزیکی برای مهمترین پروژه راهسازی در استان

مشکلات حوزه راه و شهرساز ی و مسکن استان کهگیلویه وبویراحمد توسط دکتر خادمی استاندار، مهندس نیک اقبالی معاون عمرانی و مهندس فدایی مدیرکل راه و شهرسازی در جلسه ای با حضور دکترعباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و معاونین این وزارتخانه که در تهران برگزار گردید، مطرح شد.
کد خبر: ۸۵۴۸۳۱۶
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰

در این نشست در خصوص راه های اصلی و فرعی، راه های روستایی و مسکن مهر استان تبادل نظر شد و تصمیات ارزنده ای اتخاذ گردید و وزیر راه و شهرسازی دستورات خوبی صادر کردند.

محور پاتاوه – دهدشت با 70 درصد پیشرفت فیزیکی که از راه های اصلی  جنوب به مرکز کشور است ومهمترین پروژه راهسازی در استان کهگیلویه وبویراحمد می باشد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در این نشست  مقرر شد: قطعه دو آن که در اختیار شرکت پارس گرما است حدود 60 میلیارد تومان اعتبار به آن تزریق شود به طوریکه با تامین این اعتبار تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

در رابطه با قطعه سوم این محور استراتژیک که در اختیار موسسه خاتم الانبیاء است مقرر شد در اولین تخصیص بخشی از مطالبات پرداخت و نسبت به فعال نمودن پروژه بیشترین همکاری با این موسسه از سوی وزارتخانه راه و شهرسازی به عمل آید.

در خصوص راه های اصلی استان بخصوص مسیرهای یاسوج – شیراز، یاسوج- اقلید، یاسوج-  سپیدان با دستور وزیر مقرر شد که به نسبت اعتبار ساله گذشته این پروژه، امسال درصد بیشتری اعتبار اختصاص داده شود.

محور ارتباطی یاسوج- اصفهان که بیشترین حجم ترافیکی و تصادفات جاده ای در چند ماه گذشته را داشته است، مقرر شد:  از محل اعتبارات حوزه راهداری وزارتخانه اعتبار قابل ملاحظه ای برای آن در نظر گرفته شود.

موضوع شناسایی 90 پیچ حادثه خیز استان مطرح شد و وزیر راه و شهرساری به معاونین خود دستور داد تا 10 نقطه مهم از آنها را تامین اعتبار و نسبت به رفع آنها اقدام شود.

فرودگاه یاسوج از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود که دکترعباس آخوندی نسبت به کمک های فنی و اعتباری و تکمیل عملیات در حال اجرای توسعه باند این فرودگاه دستور لازم را  صادر کرد که طی ارسال نامه ای نسبت به همکاری شرکت هواپیمایی در ارائه خدمت های مختلف توصیه های لازم انجام گیرد.

مسکن مهر چهارهزار و 279 واحدی استان کهگیلویه وبویراحمد با توجه به اینکه در مجموع 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد در این نشست مورد بحث قرار گرفت و از سوی وزیر راه به دکتر مهرآبادی معاون مربوطه این وزارتخانه دستور داد تا با جدیت موضوع مورد بررسی قرار گیرد و برآوردی برای همکاری و کمک لازم جهت آماده سازی مسکن مهر استان فراهم گردد.

گفتنی است، اتمام سایت های مختلف مسکن مهر استان سرجمع به 208 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

راه های روستائی استان که حدود چهار هزار و 715 کیلومتر است و دو هزارو چهار کیلومتر آن آسفالت و مابقی خاکی می باشد از دیگر موارد مورد بحث در این نشست بود که در این جلسه دستور لازم برای تخصیص قیر و تامین اعتبار در حد توان در نظر گرفته شد.

در این نشست وضعیت استان به لحاظ قطب گردشگری و موضوع راه های استان به لحاظ حجم ترددها، وضعیت ترافیکی و میزان تصادفات مطرح شد و آمار رسمی کشور و سیستم های کنترل و شمارش ترددهای این وزارتخانه مبنی براینکه سه استان پرتردد مسافران و گردشگران به ترتیب مازندران با 105 درصد، اردبیل با 82 درصد و کهگیلویه وبویراحمد با 81 درصد افزایش، اول تا سوم شدند، اشاره شد.

گفته شد، این افزایش به دلیل خدماتی است که با توجه به تجارب و مسائل مشکلات پیش آمده در سال های گذشته از جمله در سال گذشته و بر طرف کردن آنها بود، حاصل گردید و خواستار توجه این وزارتخانه برای رفع بیشتر مشکلات حمل و نقل، شبکه راه های زمینی و هوایی استان برای افزایش ضریب خدمات دهی به گردشگرن و مسافران شدند.

سخت گذر بودن راه ها و هزینه بر بودن ساخت جاده ها در این استان که دارای بافت عمدتا کوهستانی بوده و کم توجهی به توسعه متوازن مناطق باعث شده که استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش حمل و نقل با مشکل توسعه نیافتگی و قرار گرفتن در بن بست ارتباطی مواجه شود از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

در این نشست اینکه، کهگیلویه وبویراحمد در سال 93 دارای 65 کیلومتر بزرگراه، 540 کیلومتر راه اصلی ، 990 کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و 535 کیلومتر راه روستایی می باشد و تنها دو هزار و چهار کیلومتر راه های روستایی آسفالته و بقیه شنی و خاکی است و اینکه استان دو اقلیم سردسیری و گرمسیری و با موقعیت جغرافیایی خاص و ارتباطی مناسب بین منطقه ای در مرکز و جنوب کشور قرار دارد و از جاذبه های متنوع گردشگری طبیعی برخوردار می باشد و آن را با عنوان شمالی در جنوب نمایان کرده است و لقب پایتخت طبیعیت را گرفته بطوریکه تعطیلات عیدی سعید فطر امسال در جذب گردشگر و مسافر بعد از استان های مازندران و اردبیل با 81 درصد جذب گردشگر رتبه سوم کشور را کسب نموده است، مطرح شد.

کوهستانی بودن استان و وجود جاده هایی با شیب زیاد، گردنه های فراوان و پیچی های تند، عبور و مرور وسایط نقلیه در آن با تاخیر زمانی و دشواری انجام می گیرد و وجود نقاط پرتصادف و حادثه خیز در محورهای مواصلاتی استان خصوصا محور بهبهان به گچساران –بابامیدان- یاسوج- سمیرم که یکی از محورهای پر تردد و پر حادثه استان می باشد و هرساله شاهد تصادفات زیادی در این محور می باشیم که متاسفانه تعداد تلفات نیروی انسانی ناشی این تصادفات و سوانح رانندگی بالا بوده بطوریکه براساس گزارش اماری تلفات مصدومین حوادث رانندگی ماخوذ از سازمان پزشکی قانونی کشور در این استان در سال 94 بیشترین افزایش را داشته است و حتی در تعطیلات عید سعید فطر امسال بر اثر وقوع سه فقره تصادف در یک نقطه شاهد از دست دادن پنج نفر از هموطنان خود در کمتر از هفت روز بوده ایم و بیش از 90 نقطه حادثه خیز و پر تصادف در محورهای مواصلاتی این استان توسط اداره کل راه و شهرسازی و سپس پلیس راه استان که حدود 11 نقطه آن اصلاح و مابقی به دلیل کمبود اعتبار متوقف و غیر فعال می باشند، آخرین موضواعاتی بود که در این نشست بیان شد و مورد بررسی قرار گرفت.

ارسال نظرات