افتتاح و بهره برداری از سه پروژه آب و فاضلاب در سنندج

در جریان سفر رئیس جمهور، وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مهندسی آبفا کشور به کردستان سه پروژه آب و فاضلاب افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.
کد خبر: ۸۵۴۶۴۸۵
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان کردستان تصفیه خانه آب و فاضلاب و طرح اضطراری تامین آب شهر سنندج از ایستگاه پمپاژ پل شیخ با فرمان ریاست جمهوری از محل سالن همایش فجر سنندج و توسط مهندس جانباز مدیر عامل شرکت مهندسی آبفا کشور بعدازظهر یکشنبه 4 مرداد ماه سالجاری افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

جانباز با اشاره به 3 پروژه قابل افتتاح شرکت آبفا کردستان در سفر ریاست جمهوری به این استان اظهار داشت: به منظور تامین آب بلند مدت شهر سنندج برای افق سال 1410 و تحت پوشش قرار دادن جمعیت 500 هزار نفری این شهر تصفیه خانه آب شماره 2 شهر سنندج با ظرفیت 100 هزار متر مکعب در شبانه روز در زمینی به مساحت 10 هکتار طراحی و اجرا گردیده است.

مدیر عامل شرکت مهندسی آبفا کشور با اشاره به فرآیند تصفیه این پروژه افزود: فرآیند تصفیه این تصفیه خانه از نوع فیلتراسیون مستقیم میباشد و از مدرن ترین فرآیندهای تصفیه آب در دنیا است که آب تصفیه شده صد در صد منطبق با استاندارد های 1053 آب شرب کشور می باشد.

مشاور وزیر نیرو گفت: طرح آبرسانی شهر سنندج شامل تصفیه خانه شماره 2 با ظرفیت 1120 لیتر بر ثانیه، 60 کیلومتر خط انتقال در سایز 500 الی 1000 میلیمتر، 6 ایستگاه پمپاژ و 80 هزار متر مکعب مخزن ذخیره می باشد که از قابلیت های این طرح انتقال ثقلی آب از شمال شهر به جنوب و جنوب غربی شهر به شکل ثقلی بوده و تاثیر بسزایی در کاهش انرژی برق مصرفی خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت مهندسی آبفا کشور در ادامه در خصوص اعتبار هزینه شده برای این طرح ابراز داشت: برای اجرای طرح مذکور از محل منابع عمومی به میزان 170 میلیارد ریال و ارزی 1/7 میلیون یورو هزینه شده است.

بعد از افتتاح طرح آبرسانی شهر سنندج، بخش لجن تصفیه خانه فاضلاب این شهر نیز افتتاح گردید و مدیر عامل شرکت مهندسی آبفا کشور با ادامه توضیحاتی بصورت ویدیدکنفرانس برای ریاست جمهوری در محل سالن فجر سنندج اظهار داشت: متعاقب بهره برداری از بخش مایع تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج عملیات اجرای بخش لجن که از سال 1385 شروع شده بود با جدیت و پیگیری ویژه در شهریور ماه 93 به مرحله بهره برداری آزمایشی رسید.

مهندس جانباز در خصوص مشخصات این پروژه گفت: فرآیند تصفیه هضم بی هوازی لجن بوده و برای احداث این فاز از تصفیه خانه 150 میلیارد ریال و 2/3میلیون یورو اعتبار هزینه شده است.

مدیر عامل شرکت مهندسی آبفا کشور افزود: در این فرآیند روزانه بالغ بر 8000 متر مکعب گاز از فرآیند تثبیت لجن استحصال می شود که علاوه بر تامین نیاز سیستم امکان تولید 1/3مگا وات ساعت برق از گاز حاصله وجود دارد ، همچنین روزانه 20 تن کمپوست از جامدات خروجی تولید و در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه این مراسم طرح اضطراری تامین آب شهر سنندج از محل ایستگاه پمپاژ پل شیخ نیز افتتاح گردید.

مهندس جانباز در خصوص این طرح ابراز داشت: با توجه به وقوع خشکسالیهای اخیر و به تبع آن کاهش قابل توجه حجم آب ذخیره شده در سد قشلاق، طرح اضطراری پمپاژ آب از سطح دریاچه و بازسازی ایستگاه قدیمی پل شیخ سنندج در دستور کار قرار گرفت و با صرف هزینه ای بالغ بر 40 میلیارد ریال و بمنظور تامین 1760 لیتر در ثانیه بازسازی و توسعه داده شد.

ارسال نظرات