یک پژوهشگر مدیریت بحران مطرح کرد

۵ پیشنهاد برای ۵ مطالبه رئیس جمهور

یک پژوهشگر مدیریت بحران، پنج پیشنهاد برای پنج مطالبه رئیس جمهور جهت مقابله با حوادث غیرمترقبه کشور را ارائه کرد.
کد خبر: ۸۵۴۵۷۸۶
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، روز 28 تیر به عنوان روزی تلخ در تاریخ بلایای طبیعی کشورمان به ثبت رسید، در این روز مسئولان مرتبط با حوزه حوادث غیرمترقبه و مدیریت بحران در پی بارندگی شدید و جاری شدن سیل غافلگیر شدند، البته بهتر است گفته شود آب گرفتگی که منتهی به سیل شد و جان برخی از هموطنانمان را گرفت و خوشی و شادی عید فطر سال 94 آنان را برای همیشه به عزا تبدیل کرد.

در این رابطه کارشناسان و صاحب نظران متعددی، نظرات و انتقادات بسیاری کردند که انگشت اتهام این نقدها به سوی سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان هواشناسی، منابع طبیعی، شهرداری‌ و دهیاری‌ها، پلیس راه، هلال احمر، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت نیرو بود، بطوریکه رئیس جمهور نیز در این رابطه اظهارنظری داشتند و 5 درخواست را به عنوان نکات مهمی مطالبه کردند.

در این راستا جلیل عرب خردمند پژوهشگر مدیریت بحران حوادث غیر مترقبه به تسنیم عنوان کرد: رئیس‌ جمهوری در جلسه مورخه 1394.4.31 هیأت دولت با اشاره به حوادث غیرمترقبه روزهای اخیر در بسیاری از استان‌های کشور، وقوع چنین حوادث طبیعی در دنیا که منجر به بروز خسارت‌هایی می‌شود را اجتناب‌ناپذیر دانست و سپس 5 نکته بسیار اساسی را متذکر شدند از جمله:

1- در اینگونه حوادث ابتدا باید تا جایی که می‌توانیم پیش‌بینی درست انجام دهیم.
2-  با تمام توان به مردم اطلاع‌رسانی کنیم.
3- باید در طول سال و در زمانی که اوضاع مساعد است به بررسی وضعیت پرداخته (مراقبت‌های لازم را نسبت به مراحل صدور مجوزهای ساخت در حریم رودخانه‌ها، احداث پل‌ها، موانع ایجاد شده در مسیل‌ها و نظایر آن داشته باشیم).
4- باید از حوادث غیرمترقبه برای آینده نیز درس بگیریم تا در صورت وقوع مجدد:الف- خسارت‌ها را کاهش،ب- امدادرسانی را افزایش،ج- آسیب‌های وارده به مردم را جبران کنیم.
5- دولت تمام مساعی خود را به کار گرفته است تا اگر برای برخی خانواده‌ها مشکل و آلامی بوجود آمده به آنها کمک شود.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب درباره این 5 نکته و مطالبه رئیس جمهور 5 پیشنهاد ارائه کرد و گفت: برای اینکه این پنج نکته توصیه ای جامه عمل بپوشد باید پنج راهکار اجرایی وجود صورت پذیرد، از جمله:

1- در مورد نکته اول باید، بررسی خطر، تدوین نقشه خطر و توجه به اصول پیشگیری، کاهش خطر و پدافند غیر عامل در حوادث غیر مترقبه مورد نظر واقع شود.
2- در مورد نکته دوم باید فرماندهی واحد مدیریت حوادث غیرمترقبه در قالب سازمانی ملی و زیر نظر عالی ترین مقام اجرایی (رئیس جمهور ) وجود داشته باشد. تا اینکه مدیریت بحران حوادث غیرمترقبه  را در همه دستگاه‌ها و در سطح استان‌های کشور نهادینه کند.
3- در مورد نکته سوم باید مدیریت بحران امری تخصصی و مدیرانی که بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه  را مدیریت می‌کنند باید متخصصانی باشند که به‌طور تمام وقت به امر مدیریت بحران بپردازند.
4- در مورد نکته چهارم باید پُست سازمانی ثابت و مصوب برای افراد شاغل در امر مدیریت بحران وجود داشته باشد.
5- در مورد نکته پنجم نیز باید سیستم بیمه‌های حوادث غیر مترقبه توسعه و نهادینه شود.

این عضو بسیج جامعه پزشکی کشور ادامه داد: برای اینکه این  پنج راه کار اجرایی عملیاتی شود، ضرورت دارد تا سیلاب های اخیر خشک نشده وگرد و غبار فراموشی بر حافظه مسئولین ننشسته است، رئیس‌ جمهور دستور فرمایند تا لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه پس گرفته و اصلاح شود.

عرب خردمند در پایان خاطرنشان کرد:‌ لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه نیز که جدیداً هیئت دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است به نظر می‌رسد در صورت تصویب نه تنها این خواسته‌های رئیس جمهوری را برآورده نمی‌سازد بلکه در صورت تصویب حتی کارایی ستاد حوادث غیرمترقبه قبلی را هم نخواهد داشت.

ارسال نظرات