ابرکوه و نگرانی از مصرف بی رویه آب؛

آب؛ میراثی گذشته نیست، امانتی برای آیندگان است/توسعه و حفظ منابع طبیعی استان نیازمند خیز بلند مسئولان

فرماندار ابرکوه ضمن هشدار مجدد در راستای بحران آب مردم را به استفاده صحیح از این نعمت عظیم توصیه کرد و گفت: ما آب را از پدرانمان به ارث نبرده ایم بلکه آب امانتی برای آیندگان است لذا باید در حفظ صحیح آن و همچنین برای توسعه پایدار به پا خیزیم.
کد خبر: ۸۵۴۴۹۵۵
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از سروابرکوه، سید نبی رسولی فرماندار ابرکوه در سخنرانی خود قبل از برگزاری نماز عید فطر در جمع خیل عظیم مردم یک بار دیگر بحران آب را خطری جدی دانست و اظهار کرد: شهرستان دارای 840 حلقه چاه آب کشاورزی، صنعتی، بهداشت و شرب می باشد که از این چاه ها در هر ثانیه پنج هزار و 500 لیتر آب برداشت می شود. آمار مصرف آب در ابرکوه بسیار نگران کننده می باشد و اگر به موقع تدابیری اندیشیده نشود در چند سال آینده با مشکل کم آبی روبرو خواهیم شد.

رسولی افزود: ابرکوه یکی از قطب های کشاورزی استان است و در تولید محصولات کشاورزی و دامی رتبه نخست را به خود اختصاص داده؛ همچنین بیش از 6 هزار نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم در این عرصه مشغول به کار می باشند. اما با ابراز تأسف باید گفت که خشکسالی های پی در پی سال های اخیر سبب افت آبهای زیرزمینی شده و خسارت های  جبران ناپذیری به مزارع وارد کرده است.

وی تصریح کرد: کشاورزان با حمایت مسئولین باید تلاش کنند تا حداقل بتوانند وضعیت موجود کشاورزی را حفظ نمایند چرا که گسترش این حرفه با وجود بحران آب امکان پذیر نیست، لذا  امروز باید برای توسعه پایدار و حفظ منابع ملی و طبیعی به پا خیزیم. در همین راستا اداره منابع طبیعی شهرستان طرح ترسیب کربن با اهداف حفظ منابع و توسعه پایدار و بخش بهمن با موفقیت اجرا کرده و توانست شغل های پایدار در منطقه ایجاد کند.

فرماندار شهرستان اقداماتی را که برای حفظ وضعیت کشاورزی موجود موثر بوده و در حال اجرا می باشد را بدین شرح بیان نمود:

*** تغییر نوع آبیاری از سنتی به قطره ای که در 500 هکتار زمین و هزار هکتار از باغات صورت گرفته است
*** تجهیز کلیه چاه های کشاورزی به کنتور هوشمند
*** جلوگیر از برداشت بی رویه و غیر مجاز آب و برخورد با متخلفان
*** ترویج کشت گیاهان کم آبخواه همچون زعفران و گیاهان گلخانه ای
*** اجرای سیاست های لازم به منظور صرفه جویی در مصرف آب شرب روستایی و شهری
*** انجام پروژه فاضلاب شهری که حدود 50 درصد پیشرفت داشته
*** تعویض لوله های فرسوده انتقال آب

ارسال نظرات