عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با بسیج:

بازی های رایانه ای نیز از عوامل بروز خشونت می­باشد

نمايش فيلم‌ها و سريال‌هاي و بازي‌هاي خشن رايانه‌اي که براحتی در دسترس همگان قرار دارد در بالا بردن سطح خشونت در افراد موثر است.
کد خبر: ۸۵۴۲۲۱۱
|
۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با سرویس فرهنگ و جامعه خبرگزاری بسیج گفت: فشارهاي محيطي، کمبودهاي مادي، ناکامي‌ها و سرخوردگي‌ها در بروز خشونت تاثير داشته. در کنار علل و عوامل بروز خشونت بايد به زمينه‌هاي يادگيري آن نيز اشاره‌اي کرد. خانه و خانواده اولين کلاس آموزش پرخاشگري به فرزند است و خشونت‌هاي خانگي مثل تنبيهات فيزيکي و ضرب و شتمهاي والدين، تحقير و تبعيض در خانه، الفباي خشونت را در فرد ايجاد مي‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه گفت : يادگيري رسانه‌اي در کنار يادگيري اجتماعي نيز در بروز اين ناهنجاري بي‌تاثير نيست.  نمايش فيلم‌ها و سريال‌هاي خشن در بالا بردن سطح خشونت در افراد موثر بوده .بازي‌هاي خشن رايانه‌اي و که براحتی در دسترس همگان قرار دارد فقط کافیست سری به مراکز خرید بزنید . این بازیها که تماما ترویج خشونت است اصلا با فرهنگ ما سازگاری ندارد در گذشته کودکان را با گلستان سعدی  و حافظ خوانی آشنا میکردند و این شعر و شاعری باعث بوجود آمدن روحیه لطیف در فرزندان ما می­شد اما این فرهنگ وارداتی بازیهای کامپیوتری باعث  شکل‌گيري خشونت در کودکان و از منابع اصلي پرخاشگري قلمداد می­شود. متاسفانه در هر روز و ساعت يقه‌گيري و درگيري‌هاي فيزيکي در خيابان‌ها و معابر در مقابل چشم ديگران حتي درگيري‌هاي لفظي و بداخلاقي الگوهاي پرخاشگرانه در مقابل چشمان کودکان است بنابراين در کنار خشونت خانگي و اجتماعي و رسانه‌اي، از عوامل بروز و تشديد پرخاشگري در کشور است.

سعیدی دربخش دیگری از صحبت هایش مسئولین را مورد خطاب قرار داد و از بی عدالتی ها و تبعیض موجود در سازمان ها و نهادها شکایت کرد و آن را  مغایر با  اهداف نظام جمهوری اسلامی دانست. رشوه استفاده از نفوذ قدرت . زیرمیزی و .... از واقعیت های تلخ موجود در جامعه میباشد که در بروز و گسترش خشونت بی تاثیر نیست.

وی در خاتمه اظهار داشت پايين بودن سطح نشاط اجتماعي باعث شده آستانه تحمل در افراد در پايين‌ترين سطح باشد در کنار بروز اين ناهنجاري‌ها ضعف فرهنگ عذرخواهي عاملي بر تقويت پرخاشگري و خشونت در جامعه شده است. ناگفته نماند تنش‌هاي سياسي و اقتصادي در جامعه باعث خلق اضطراب اجتماعي و به دنبال آن خشونت اجتماعي مي‌شود چرا که تبعیض ،سرخوردگي‌ها و محروميت‌ها فرد را وادار به از دست‌دادن کنترل هيجان‌هاي رفتاري کرده. بنابراين بايد توجه داشت که در شرايط حاضر براي کنترل و مقابله با خشونت، ايجاد و افزايش نشاط اجتماعي همچنين جلوگيري از گسترش بازي‌هاي خشونت آفرين و فيلم‌ها و سريال‌هاي خشن مي‌تواند تا درجاتي قابل توجه خشونت را کاهش دهد و در کنار آن مهار تورم و گراني به عنوان اصلي‌ترين ابزار و بیکاری تسهیل در امر ازدواج را بعنوان  محرک‌هاي رفتاري مي‌تواند آرامش فکري را به جامعه بازگردانده و از پرخاشگري ناشي از محروميت اقتصادي تا حد قابل توجهي بکاهد.

 

ارسال نظرات