جلسه علنی شورای شهر تهران؛

کیفیت پیاده‌راه‌ها در شأن مردم پایتخت نیست

رئیس کمسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، گفت: کیفیت پیاده‌راه‌ها در شأن مردم شهر و پایتخت نشینان نیست و باید نگاهی انسان محور به شهر داشته باشیم.
کد خبر: ۸۵۴۱۶۹۷
|
۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج طرح الزام شهرداری تهران جهت ارایه لایحه احداث پیاده رو در مسیر غربی خیابان حدفاصل میدان ونک تا تقاطع بزرگراه شهید چمران در حالی از سوی کمیسیون معماری و شهرسازی ارایه شد که محمد سالاری در این باره گفت: عمده مکان مورد نظر در پیاده رو مسیر غربی به سازمان های دولتی تعلق دارد که می توان عرض آن را تا ۱۵ مسیر اصلاح کرد.

احمد دنیامالی نیز با اشاره به حجم ورود خودروها به داخل تهران افزود: ایران خودرو روزانه ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۳ هزار خودرو تولید می کند که اگر تولیدات سایپا و ورود خودروهای خارجی راهم به آن اضافه کنیم، شاهد آن هستیم که ۴۵ درصد خودروها در تهران ورود می کنند. باید قوانین را به سمتی ببریم که تا آنجا که می شود سواره ها را محدود کنیم و به جای توسعه بزرگراه ها پیاده راه سازی کنیم و شهر برای سالمندان آماده شود.

وی با بیان اینکه کیفیت پیاده‌راه‌ها در شأن مردم شهر و پایتخت نشینان نیست گفت: مرکز مطالعات شهرداری تهران بررسی انجام داده است که جامعه آماری ۳ هزار نفر از زنان و مردان تهرانی از چاقی رنج می‌برند.

رئیس کمیسیون عمران گفت: ایجاد پیاده‌راه‌های مناسب برای این طرح حائز اهمیت است ضمن اینکه هزینه مدیریت شهری باید در آن لحاظ شود.

در ادامه اسماعیل دوستی نیز با حمایت از بررسی این طرح توسط شهرداری تهران طی سال های آینده خاطر نشان کرد: ۹۸ درصد املاک این منطقه دولتی هستند و اگر به چشم انسان محوری نگاه کنیم فضای سبز آن را می بینید که می تواند در آینده زیباترین نقطه مرکز پایتخت باشد.

وی با اشاره به وضعیت املاک دولتی گفت: نباید به این موضوع موضعی وارد شویم بلکه باید تعریض این پیاده رو را بخشی از ساماندهی تعریض خیابان ولیعصر(عج) بدانیم.

محسن سرخو به عنوان مخالف این طرح گفت: قبل از هر طرحی نگاهی به برنامه ۵ ساله توسعه شهر تهران داشته باشیم و در برنامه ۵ ساله دوم ۲۶ پیاده رو را مصوب کردیم که تا کنون یک متر از آنها ساخته نشده است.

وی ادامه داد: اینکه می‌گویند پیاده‌راه سازی رایگان است شوخی است مگر می‌شود بدون هزینه پیاده‌راه درست کرد. در حال حاضر پیاده رو ۱۷ شهریور مشکلاتی را دارد.

سرخو یادآور شد: کارشناسان طرح پیاده‌راه سازی را برای شهر تهران واجب دانستند ولی تا کنون یک متر از آن نیز ساخته نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید پیاده‌راه در مجاورت مراکز تجاری و فرهنگی باشند نه اینکه مانند پروژه ۱۷ شهریور مکان نامناسبی را برای این پروژه‌ها در نظر گرفت.

در ادامه بررسی این طرح پژمان پشمچی زاده، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز به بیان دیدگاه های شهرداری پرداخت و گفت: عمده اراضی این محدوده مجموعه دوایر دولتی هستند اما چند مورد مجوز صادره دارای حقوق نیز داریم که بار مالی دارد.

وی در این باره توضیح داد: ساختمان ابتدای خیابان خدامی، بیمارستان تازه ساخت نیروی انتظامی و محدوده حیاتی و حساس صدا و سیما در مسیر این پیاده رو قرار دارند. از این رو حتما با در نظر گرفتن محدوده مطالعاتی ۶ ماهه جلو می رویم و حتما این موضوع را در کمیسیون ماده ۵ نیز مطرح می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پوسته خیابان ولیعصر باید جابجا شود، گفت: در طرح تفصیلی در این رابطه باید تغییرات ایجاد شود اما در راستای پیاده رو توجه نمایندگان را به فضای مقابل پارک ملت جلب می کنم که تا چه اندازه مورد توجه مردم است.

پشمچی زاده تاکید کرد: در مطالعات تلاش می کنیم فضای بی دفاع ایجاد نشود و بار دیگر اعلام می کنیم که این طرح بار مالی نیز دارد.

احمد مسجد جامعی عضو کمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص حمایت از بررسی این طرح در شهرداری تهران گفت: سند ثبت خیابان ولیعصر در شورای سوم به عنوان میراث طبیعی مورد توجه قرار گرفت، به طوری که حدفاصل میدان راه آهن تا تجریش ۱۸ هزار متر، دارای ۶۰ هزار اصله درخت است که نیم متر به نیم متر در ۲ ردیف ۴ درخت کاشته شده است و در احداث پیاده رو به سند میراث طبیعی که در شورای سوم نیز تصویب شد می توان استناد کرد. بدین ترتیب این طرح با تغییراتی همچون ارایه طرح موضعی ظرف مدت۶ ماه و تهیه طرح برای برنامه های سال های آینده و در نظر گرفتن پیش بینی بودجه با حداکثر آرا تصویب شد 

ارسال نظرات