در تشریح جزئیات ساماندهی معتادان در طرح انضباط شهری مطرح شد

۶۰ درصد معتادان متجاهر تهرانی نیستند

مدیر عامل سازمان رفاه‌، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در جریان تشریح جزئیات ساماندهی معتادان در طرح انضباط شهری،‌ گفت: ۹۰ درصد کارتن‌خواب‌ها معتاد متجاهر هستند و ۶۰ درصد معتادان متجاهر تهرانی نیستند.
کد خبر: ۸۵۴۰۸۸۹
|
۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، فرزاد هوشیار پارسیان درباره طرح ساماندهی معتادان در جریان طرح انضباط شهری‌،‌ اظهار داشت: منطقه 12 به عنوان نگین تاریخی شهر تهران دارای یک تاریخ 450 ساله است،‌ با توجه به محوطه حصار صفوی، حصار ناصری و وجود بیش از 100 هزار شغل در حوزه گردشگری شهری در این منطقه، باید بافت تاریخی آن احیا شود.

وی ادامه داد: به دلیل وجود بازار و اقتصاد معکوسی که برای نیروهای کار در بازار صورت می‌گیرد شاهد ایجاد اقامت‌های مجردی نیروهای کار و وقوع فسادهایی هستیم اما محلات جنوبی بازار که محلات قدیمی با هویت و مقصد گردشگری هستند باید احیا شوند، به همین دلیل یکسری مداخلات اجتماعی را آغاز کرده‌ایم که تاب‌آوری محلی برای بازگشت خانواده‌های اصیل به وجود آید.

مدیر عامل سازمان رفاه،‌ خدمات و مشارکت‌های اجتماعی تصریح کرد: این مداخلات بخش‌های گسترده‌ای دارد و بر اساس آنچه در مطالعات اکتشافی محله محور از محله هرندی آغاز کردیم به این جمع‌بندی رسیدیم که بخش عمده‌ای از این پلاک‌ها، پاک هستند و اتفاقاتی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی رخ می‌دهد در کوچه‌ و خیابان‌های محله است.

وی خاطرنشان کرد: به طور اخص در محله هرندی اکتشافات علمی را به صورت یک یکم و پلاک به پلاک آغاز کردیم و وارد مداخله شدیم در این راستا خانه‌های مجردی شناسایی شدند و طراحی‌های مختلف در مدل‌های مداخله صورت گرفته که زیر نظر کارشناس‌های علمی در حال انجام است.

هوشیار در پاسخ به اینکه آیا در جریان ساماندهی معتادان در منطقه 12 شاهد کوچ‌ آنها به مناطق دیگر خواهیم‌ بود، خاطرنشان کرد: در تهران 15 هزار معتاد متجاهر و کارتن‌خواب داریم این در حالی است که 90 درصد کارتن‌خواب‌ها معتاد متجاهر هستند که باید جمع‌آوری و از طریق مراکز ماده 15 و 16 احیا شوند تا حضورشان در شهر کمرنگ شود.

وی افزود: با مداخلات قضایی و مددکاری و استفاده از پروتکل‌های مشخص جهانی که مورد تأیید سازمان‌های زیربط در کشور است،‌ مداخلات خیابانی خود را در کلونی‌های آسیب با محوریت منطقه 12 آغاز می‌کنیم. قطعاً آسیب‌های اجتماعی قابل حرکت است، اگر یک جا عمل شود و جای دیگر عمل نشود این آسیب‌ها به نقطه دیگری منتقل می‌شود از این رو کلونی‌های آسیب را در تهران شناسایی کردیم و به صورت همزمان در کلونی‌های مختلف از دره فرحزاد تا منطقه 12 و اتوبان‌های پرتددی که در رفیوژ‌های میانی آن معتادان متجاهر قرار دارند، عمل می‌کنیم.

مدیر عامل سازمان رفاه،‌ خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: در واقع طرحی که در مداخله اجتماعی منطقه 12 داریم در همه محلات پیاده می‌شود اما این امر نیازمند این است که بهزیستی، وزارت بهداشت و سازمان‌های زیربط همکاری داشته باشند البته بخشی از آنها اعلام آمادگی کرده‌اند و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز پای کار آمده است.

وی افزود: آنچه شهرداری با آن مواجه است وظیفه شهرداری نیست اما به دلیل اینکه زیست شهری و اخلاق شهروندی را تحت تأثیر قرار می‌دهد وارد مداخله شده و سازمان‌های دیگر کمرنگ وارد عمل شده‌اند که از طریق سیستم‌های مختلف مانند شورای شهر و وزرات کشور تلاش کرده‌ایم تا آنها نیز به موضوع مداخله کنند اما اتفاقی که در منطقه 12 می‌افتد افزایش تاب آوری محلی برای بازگرداندن مردم به محلات این منطقه است.

هوشیار تصریح کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر 6 هزار ظرفیت برای معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها از طریق وزارت کشور را به ما اعلام و ابلاغ کرده‌اند و ما نیز بخشی از آنها را در اختیارشان گذاشته‌ایم اما معتقد هستیم که ماده 16 راهکار مناسبی برای مبارزه با معتادان متجهار در شهرها نیست ضمن اینکه در حال حاضر در جریان اجرای فاز یک طرح متوجه شد‌ه‌ایم که 60 درصد معتادان متجاهر از شهرهای کوچک و روستاها به تهران آمده‌اند و به خاطر کار درگیر موضوعاتی از این دست شده‌اند.

به گفته مدیر عامل سازمان رفاه،‌ خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران،‌ هر شب معتادان را جمع آوری می‌کنیم و نگاهمان نگاه جبری نبوده و هر شب بیش از 3 هزار معتاد متجاهر را جمع‌آوری می‌کنیم.

ارسال نظرات