با تصویب آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان ادبی

پس از سال‌ها انتظار، پای اهالی ادبیات نیز به بنیاد ملی نخبگان باز شد

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان از تصویب «آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان ادبی» توسط هیئت‌ امنای بنیاد ملی نخبگان و با هدف ارتقای زبان و ادب فارسی و شناسایی اجتماعات نخبگانی در زمینه ادبی خبر داد.
کد خبر: ۸۵۴۰۶۸۱
|
۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، پرویز کرمی مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به برنامه‌های این بنیاد در حوزه فرهنگ و هنر کشور اظهار کرد: بنیاد اخیراً با هدف شناسایی اجتماعات نخبگانی در زمینه ادبی، و به استناد سند راهبردی کشور در امور نخبگان «آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان ادبی» را به تصویب هئیت‌ امنا رسانده است.

وی افزود: بر اساس این آیین‌نامه، برگزیدگان ادبی بر اساس فعالیت‌های ادبی، آموزشی، پژوهشی و ترویجی در هر یک از حوزه‌های ادبی (شامل: «شعر»، «داستان» و «تخصص‌های زبانی و ادبی (ازجمله: نویسندگی، ویرایش، آموزش زبان فارسی، ترجمه، زبان‌شناسی و پژوهش‌های زبانی ‌و ادبی)» و جشنواره‌های مورد تایید بنیاد در دو رده «سرآمد ادبی» و «مستعد برتر ادبی» شناسایی، انتخاب و مشمول تسهیلات بنیاد خواهند شد.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه شورایی متشکل از مسئولان مرتبط در دستگاه‌های ذی‌ربط همچون؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و صاحبن ظران حوزه ادبیات فارسی مسئولیت شناسایی این برگزیدگان را با توجه به چارچوب مصوب هیئت‌امنا برعهده دارند، ابراز کرد: با معرفی نمایندگان دستگاه‌های مذکور، فرایند اجرایی‌سازی آیین‌نامه در حال پیگیری است و ان‌شاءالله به زودی فرایند شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان نهایی و عملیاتی خواهد شد.

عضو شورای فرهنگی و هنری بنیاد ملی نخبگان در ادامه بیان کرد: به منظور تسهیل مسیر فعالیت‌های نخبگانی برگزیدگان ادبی، بنیاد با همکاری نهادهای ذیربط، تسهیلاتی را در قالب «جوایز رشد مستعدان برتر ادبی» و «جوایز اثرگذاری و الگوسازی سرآمدان ادبی» اعطا خواهد کرد.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان، با تاکید بر رویکرد فرهنگی بنیاد ملی نخبگان به ویژه در زمینه‌های ادبی، گفت: حمایت از برگزاری مشاعره دانشجویی، یکی از این موارد است که پیوندی از جنس شعر و ادبیات، میان نخبگان و دانشجویان رشته‌هایی که به نظر می‌رسد کمتر با این حوزه سروکار دارند، ایجاد کرده است. این برنامه در شب‌های مبارک رمضان سال جاری از شبکه آموزش سیما در حال پخش است و مخاطبان بسیاری را جذب کرده است.

مفاد «آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان ادبی» اینجا قابل مشاهده است.

در سال‌های گذشته انتقادات فراوانی از سوی جامعه ادبی و فرهنگی کشور مبنی بر عدم توجه بنیاد ملی نخبگان به این حوزه مطرح شده است،‌ تا جاییکه در یکی از دیدارهای شاعران با رهبر انقلاب در جلسات شعر نیمه رمضان نیز این موضوع مطرح شد و قرار بود که این امر اجرایی شود،‌ اما طی دو سال گذشته اقدامی در این زمینه صورت نگرفت.

ارسال نظرات