از هنر مادری تا اقتصاد مقاومتی در پیچ و خم ادارات برای یک لقمه نان

زن مازندرانی که با مقاومت برای 15 نفر اشتغال‌زایی کرد

کارآفرین برتر بهشهری گفت: هدف من ایجاد اشتغال برای بانوان نیازمند اما هنرمند است که بیشتر آنها سرپرست خانوار یا بدسرپرست و حتی دختران جوان تحصیل‌کرده هستند اما همچنان در پیچ‌وخم ادارات پیگیر وام هستم.
کد خبر: ۸۵۳۷۵۵۲
|
۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷



 


به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، شبکه اطلاع‌رسانی زنان مازندران، با توجه به جایگاه صنایع دستی به عنوان دومین عامل رشد و توسعه تولید ناخالص ملی و نیز در کنار صنعت گردشگری به عنوان مهم‌ترین منبع رشد اقتصاد جهانی، نقش زنان سرپرست خانوار و یا زنان بد سرپرست در استان مازندران در این حوزه‌ در خور توجه است.

بر اساس این گزارش، زنانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند برای خرید مواد خام و اولیه و نیز تبلیغات و عرضه محصول نیاز به توجه مسئولان دارند و اگر برنامه‌ریزی مدونی برای 150 نوع رشته‌ صنایع‌دستی فعال در کشور و استان صورت گیرد، تحولی عظیم در ساختار عرضه و تقاضای جهانی آن پدید می‌آید و شاید دیگر شاهد کالاهای بی‌کیفیت چینی و تایلندی در دکوراسیون منازل نباشیم.

فاطمه قاسمی بافندگی را نوعی هنر و صنعت توأمان دانست و اظهار کرد: بافندگی در انواع مختلف به‌ویژه گلیم‌بافی هنر مادری من است که از هفت‌سالگی از مادرم آموختم و ادامه دادم تا به امروز که به یاری خداوند و حمایت خانواده و دوستان و نیز مسئولان توانستم کارآفرین برتر شوم.

وی با اشاره به اینکه پس از ازدواج کار گلیم‌بافی و بافتنی‌های دیگر را به مدت 5 سال از داخل منزل آغاز و سپس در یک مغازه 20 متری با 6 کارگر ادامه دادم، افزود: در حال حاضر در یک کارگاه اجاره‌ای گلیم‌بافی حدود 40 متری با ایجاد اشتغال برای 15 نفر به‌صورت مستقیم هنر گلیم‌بافی و دیگر دست‌یافته‌ها مانند قلاب‌بافی، کاموابافی به‌صورت پوشاک و عروسک و کیف بافی را ادامه می‌دهیم.

کارآفرین برتر بهشهری که در بیش از 30 نمایشگاه کشوری و استانی شرکت و لوح سپاس و جوایز دریافت کرده و حتی هنر دستان توانمندش در نمایشگاه‌های خارج از کشور نیز به نمایش گذاشته می‌شود، تصریح کرد: برای گسترش فعالیت‌ها و ایجاد اشتغال بیشتر نیاز به حمایت مسئولان به‌ویژه تسهیلات بانکی دارم.

این بانوی هنرمند اهل دهستان زاغمرز شهرستان بهشهر اضافه کرد: مسئولان صندوق کارآفرین امید «صندوق مهر امام رضا(ع)» شهرستان بهشهر، به دلیل اینکه 9 سال پیش از تسهیلات یک‌میلیونی که اقساط آن پرداخت‌شده است و از تسهیلات 3 میلیونی ازکارافتادگی همسرم استفاده کرده‌ام که اقساط آن به‌زودی تمام می‌شود، با من همکاری نمی‌کنند.

قاسمی بابیان اینکه بالاخره پس از کلی ماجرا، مسئولان با درخواست وام من موافقت کردهاند، با ابراز ناراحتی خود اضافه کرد: هدف من ایجاد اشتغال برای بانوان نیازمند اما هنرمند است که بیشتر آنها سرپرست خانوار یا بدسرپرست و حتی دختران جوان تحصیل‌کرده هستند اما همچنان در پیچ‌وخم ادارات پیگیر وام هستم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه بازار فروش و سفارش دست‌بافته‌های بانوان بهشهری بسیار عالی است، خاطرنشان کرد: برای پاسخگویی به سفارش‌ها از سراسر کشور نیاز به حمایت مسئولان داریم.

این کارآفرین برتر از بافندگی به‌عنوان هنر و صنعتی توأم یادکرد که به بافنده آرامش می‌دهد و بیان کرد: این حرفه برای بانوان علاوه بر استقلال اقتصادی و نقش اقتصادی در خانواده و جامعه، بهترین سرگرمی است.

این بانوی هنرمند به‌عنوان مادری که دو دختر دبیرستانی دارد و همسری ازکارافتاده و سرپرستی یک خانواده چهارنفره به عهده‌اش است، خاطرنشان کرد: هنر مادری گلیم‌بافی را با دقت یاد گرفتم تا امروز توانستم کارآفرینی کنم و نقشی در اقتصاد مقاومتی کشورم که وظیفه تک‌تک ایرانی‌ها است ایفاء کنم.

علی ماهفروزی معاون صنایع‌دستی مازندران نیز در پاسخ به اینکه شرایط اهدای تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی چگونه است، بیان کرد: برای حمایت از همه هنرمندان در این بخش باید به همه آنها فرصت داد تا توانمندی‌های‌شان را نشان دهند و به همین دلیل درصورتی‌که متقاضیانی در نوبت تسهیلات بانکی باشند، آن دسته از هنرمندان و کارآفرینان که یک‌بار یا بیشتر از تسهیلات بانکی استفاده کرده‌اند باید صبر کنند تا نوبت به آنها برای دوره‌های بعدی برسد.

حال این سوال به ذهن می‌رسد که با وجود نقش و جایگاه شایسته جمعیت زنان شاغل در بخش صنایع دستی مازندران، وضعیت کیفی و کمی اشتغال آنان چگونه مورد حمایت مسئولان واقع می‌شود و چه زمانی برای ساماندهی این قشر برنامه و طرح‌ریزی صورت می‌گیرد؟!

ارسال نظرات
پر بیننده ها