روایتی از سختی‌ روزهای تحصیل برای دانش‌آموزان و معلمان روستایی خوزستان

یک کارشناس آموزشی گفت:‌ دانش‌آموزان و معلمان مناطق عشایری برای رسیدن به مدرسه گاهی باید یک تا دو ساعت در طول روز پیاده‌روی کنند که خطرات مختلفی در مسیر آن‌ها را تهدید می‌کند. ادامه تحصیل دانش‌آموزان روستایی با مشکلات متعددی همراه است.
کد خبر: ۸۵۳۶۹۷۸
|
۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، پیروز نامی در پاسخ به این پرسش که وضعیت مدارس روستایی و عشایری در استان خوزستان به چه صورت است و دانش‌آموزان این مناطق از عدالت آموزشی چه سهمی دارند؟ اظهار داشت:‌تعداد کل فضاهای آموزشی عشایری در استان خوزستان 491 واحد است که 186 فضای آموزشی دو نوبته است.

وی افزود: 14 هزار دانش‌آموز عشایری در استان خوزستان مشغول تحصیل هستند که تعداد معلمان عشایر یک هزار و 110 نفر است و وضعیت حقوقی آنها نسبت به معلمان شاغل در مناطق شهری تفاوت چندانی ندارد به گونه‌ای که میزان اختلاف حقوق آنها 60 تا 70 هزار تومان است.

این کارشناس آموزشی ادامه داد: معلمان مناطق عشایری برای رسیدن به مدرسه مجبورند تا از مناطق صعب العبور تردد کنند و هیچ وسیله‌ای نیز در اختیارشان نیست. اگر مسیر قابل تردد باشد هفته‌ای یک بار یا هر دو هفته یک بار به دیدار خانواده خود می‌آیند در غیر این صورت ماه‌ها در ساختمان مدرسه، کانکس یا کپر ساکن می‌شوند. البته در برخی موارد نیز ساختمان یا اتاقی توسط اهالی روستا برای سکونت در اختیار معلمان قرار می‌گیرد.

نامی بیان کرد:‌ مبلغی که تحت عنوان سختی شغل به معلمان مناطق عشایری تعلق می‌گیرد، اندک است و تفاوت میان حقوق آنها با حقوق معلمانی که در شهرها مشغول تدریس هستند، زیاد نیست به دلیل همین سختی کار اغلب معلمان این مناطق تمایل دارند تا از این بخش خارج شوند و برای تدریس به شهرها بیایند.

وی با اشاره به اینکه از 491 فضای آموزشی عشایری 98 فضای آموزشی نوساز است، گفت:‌79 فضای آموزشی نیز فرسوده است. 68 مدرسه کانکسی و 256 مدرسه چادری در بخش عشایری استان خوزستان داریم همچنین 41 فضای آموزشی غیراستاندارد وجود دارد. منظور از فضای آموزشی غیراستاندارد این است که چند تکه سنگ و چوب را کنار هم گذاشته و یک کلاس درس را تشکیل داده‌اند.

این کارشناس آموزشی ادامه داد: طی سال‌های اخیر برای بهبود وضعیت فضاهای آموزشی عشایری در استان خوزستان تلاش‌های زیادی شده است اما آموزش و پرورش به لحاظ منابع مالی با مشکلاتی مواجه است با این وجود، سال گذشته با تلاش مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان و استانداری مبلغ 7 میلیارد تومان برای زیرساخت فضای آموزشی عشایری تخصیص داده شد که 3.5 میلیارد تومان از آن محقق شد.

نامی گفت:‌در حال حاضر 25 مدرسه در بخش عشایری استان خوزستان در حال احداث است.45 واحد مدرسه نیز توسط بنیاد برکت طی 5 سال اخیر در مسجد سلیمان و لالی احداث شده است.

وی با اشاره به مشکل سرویس برای رفت و آمد دانش‌آموزان روستایی به مدارس عنوان کرد:‌ در برخی موارد یک روستا 10 تا 20 خانوار دارد بنابراین دانش‌آموزان باید به مدرسه روستای همجوار بروند که رسیدن به مدرسه گاه نیاز به یک یا دو ساعت پیاده روی دارد و به دلیل نبود سرویس برای رفت و آمد، دانش‌آموزان مجبورند، مسیر را پیاده طی کنند که خطرات مختلفی از جمله لغزندگی مسیر یا حیوانات وحشی آنها را تهدید می‌کند.

این کارشناس آموزشی ادامه داد: با وجود چنین شرایطی، دانش‌آموزان روستایی برای ادامه تحصیل باید تلاش بسیاری کرده و خانواده نیز از آنها حمایت کند. گاه شاهد هستیم که در یک روستا تعداد اندکی از دانش‌آموزان موفق به ادامه تحصیل می‌شوند و عمدتاً زمانی که خواندن یا نوشتن را آموختند اقدام به ترک تحصیل می‌کنند.

نامی با اشاره به اینکه تلاش آموزش و پرورش مبنی بر این است تا همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید 60 دستگاه کانکس خریداری کرده و جایگزین مدارس غیراستاندارد در مناطق روستایی و عشایری کند، گفت:‌تحصیل در کانکس به مراتب بهتر از چادر یا کپر است چرا که کانکس حداقل استانداردها را دارد.

وی افزود:‌آموزش و پرورش از سایر نهادها مانند شهرداری مطالباتی را دارد به گونه‌ای که تا 5 درصد از عوارض شهرداری‌ها باید به آموزش و پرورش اختصاص یابد و اگر شهرداری در این زمینه با آموزش و پرورش استان خوزستان همکاری لازم را داشته باشد، بخشی از مشکلات حل می‌شود.

این کارشناس آموزشی گفت:‌ برخی از مدارس حاشیه شهرها نیز از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. هنرستانی که بنده در آن تدریس می‌کردم تا آبان ماه آب تصفیه شده و آب سردکن نداشت. از سوی دیگر شاهد هستیم که در مناطق شهری، مدارس به عناوین مختلف از جمله مدارس تیزهوشان، هیئت امنایی و نمونه دولتی راه‌اندازی شده‌‌اند که اقدام به دریافت هزینه از خانواده‌ها می‌کنند و به گونه‌ای مدارس خودگردان شده‌اند.

ارسال نظرات