آملی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضائیه:

اصحاب ثروت و قدرت تلاش دارند به دستگاه قضایی فشار وارد کنند

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر حفظ استقلال دستگاه قضایی گفت: اصحاب ثروت، مکنت و قدرت تلاش دارند در برخی پرونده‌ها به دستگاه قضایی فشار بیاورند کما اینکه پیش‌تر در مورد بعضی پرونده‌ها این مسئله را شنیده‌‌اید.
کد خبر: ۸۵۳۳۵۴۱
|
۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضائیه که با حضور حسن روحانی رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب و جمعی از مدیران و مسئولان عالی قضایی و دولتی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: فهم اختیارات و ساختار قوه قضائیه و سایر قوای کشور بستگی به فهم کل نظام دارد. به عبارت دیگر فهم اختیارات و مسئولیت‌های دستگاه قضایی، قوه مجریه و قوه مقننه در چارچوب فهم نظام سیاسی کشور قابل درک است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی از سنخ مردم‌سالاری است و مانند نظام لیبرال دموکراسی نیست. نظام جمهوری اسلامی گرچه بر رای مردم استوار است اما مقید است در چارچوب ارزش‌های الهی و معنویات عمل کند.

آملی لاریجانی افزود: اصل دوم قانون اساسی مرز جدایی مردم‌سالاری دینی از نظام‌های لیبرال دموکراسی است. در نظام لیبرال دموکراسی ارزش‌ها را خود جوامع تعیین می‌کنند درحالیکه بنیان نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس اختصاص حاکمیت و تشریع به خداوند است لذا ما باید استقلال قوه قضائیه و مسیر حرکت و اعمال و رفتار این قوه را در چارچوب یاد شده ببینیم و فهم کنیم. اینکه در سخن برخی رسانه‌ها و حتی مدیران ما حرف‌هایی تکرار می‌شود که مربوط به ساختار لیبرال دموکراسی است، حرف خطایی است.

وی در ادامه سخنان خود به استقلال قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: در مواد مختلف قانون اساسی به استقلال دستگاه قضایی تاکید شده است به طوریکه در اصل 156 قانون اساسی گفته شده، قوه قضائیه، قوه‌ای مستقل است. همچنین در ذیل اصل 57 قانون اساسی بعد از نام بردن از 3 قوه گفته شده که این قوا مستقل از یکدیگر هستند.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: حفظ استقلال قوه قضائیه لوازم و اقتضائاتی دارد. امروز ما می‌دانیم که اصحاب ثروت، مکنت و قدرت تلاش می‌کنند به دستگاه قضایی در برخی پرونده‌ها فشار وارد کنند کما اینکه پیش‌تر نیز در مورد برخی پرونده‌ها این مسئله را شنیده‌اید اما قوه قضائیه تلاش بسیار خوبی داشته و مدیران دستگاه قضا استقامت کردند و از خود نقش خوبی نشان دادند.

وی ادامه داد: توصیه ما به همه مسئولان این است که باید در این امور پایبندی کنند البته اگر کار عادلانه باشد خداوند کمک می‌کند. البته این به آن معنا نیست که به طرف دیگر احجاف کنیم چرا که دستگاه قضایی، دستگاه متانت و عدالت است.

آملی لاریجانی همچنین به وسعت و حجم رسیدگی‌ها در قوه قضائیه اشاره کرد و افزود: نزدیک به 15 میلیون پرونده در سال گذشته در دستگاه قضایی تشکیل شده است که رسیدگی به این وسعت از پرونده‌ها نیروی بسیاری را می‌طلبد. ما معتقدیم این حجم رسیدگی در قوه قضائیه برای دستگاه قضایی افتخار است. گرچه کثرت پرونده‌ها ممکن است دغدغه‌هایی را مطرح کند اما کثرت پرونده یک علامت دیگر نیز دارد و آن اعتماد مردم به دستگاه قضایی است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به کمبود نیروی انسانی در قوه قضائیه گفت: بر حسب برخی گزارش‌ها در بعضی کشورها مانند آلمان به ازای هر 100 هزار نفر افزون بر 20 قاضی وجود دارد در حالیکه در کشور ما به ازای هر 100 هزار نفر 8 تا 9 قاضی داریم. همچنین در بسیاری از کشورها میزان پرونده‌های تشکیل شده بسیار کمتر از کشور ماست. بنابراین با نیروی انسانی و امکانات فعلی رسیدگی به این حجم از پرونده‌ها یک افتخار برای دستگاه قضایی محسوب می‌شود.

وی تعداد پرونده‌های خالص یا به عبارتی دیگر پرونده‌های یکتا را در دستگاه قضایی در سال گذشته حدود 10 میلیون با احتساب شورای حل اختلاف و 5 میلیون بدون احتساب این شورا خواند و گفت: قضات ما با این فشار کاری واقعاً فرسوده می‌شوند به طوریکه بسیاری از قضات بعد از وقت اداری نیز مشغول رسیدگی به پرونده هستند و این میزان و حجم پرونده کار بسیار مهمی در دستگاه قضایی است.

آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود به موضوع تلاش برای دسترسی آسان و همگانی به عدالت اشاره کرد و گفت: کسانی که گمان می کنند مورد تعدی قرار گرفته‌اند باید بتوانند به آسانی و سهولت به دستگاه قضایی مراجعه کنند و توقع عدالت آنها نیز برآورده شود. این کار ساده‌ای نیست و ایجاد چنین وضعیتی نیاز به مولفه‌های مختلف دارد که از آن جمله می‌توان به تامین نیروی انسانی اشاره کرد.

رئیس قوه قضائیه یادآور شد: در طول 5 سال گذشته 4 هزار قاضی جدید را به دستگاه قضایی وارد کردیم به طوریکه تا سال گذشته افزون بر 2 هزار و 900 قاضی و امسال حدود یک هزار و 100 قاضی وارد دستگاه قضایی شدند.

ارسال نظرات