توسط رئیس سازمان حج و زیارت صورت گرفت

رفع مشکل اسکان زائران در مرزها برای اربعین امسال

رئیس سازمان حج و زیارت ضمن تشریح برنامه های ستاد اربعین از رفع مشکل اسکان زائران اربعین در مرزهای مهران، شلمچه و چزابه خبر داد.
کد خبر: ۸۵۲۵۹۳۳
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، سعید اوحدی به برگزاری جلسه ستاد اربعین اشاره کرد و گفت: در سال گذشته نخستین جلسه ستاد اربعین چهاردهم محرم تشکیل شد اما امسال 7 ماه زودتر ستاد اربعین تشکیل جلسه داده است.

وی از آسیب‌شناسی مشکلاتی که سال گذشته در ارائه خدمات اسکان و حمل ونقل برای زائران وجود داشت خبر داد و گفت: در جلسه ستاد اربعین مشکلات داخل کشور و همچنین عراق آسیب‌شناسی می‌شود و راهکارهایی برای برون رفت از این مشکلات ارائه خواهد شد.

اوحدی به مصوبات ستاد اربعین اشاره کرد و گفت: هر کمیته موظف شد که شرح وظایف و برنامه زمابندی شده خود را برای جلسه آینده ستاد اعلام کند و همچنین مسئولیت ستاد اربعین در شهرهای خوزستان، ایلام و کرمانشاه به استانداران آن‌ها واگذار شد و این امر باعث می شود تمام ظرفیت استان در خدمات‌رسانی به زائران اربعین قرار گیرد و فرمانداران به عنوان جانشین و مدیران سازمان حج در استان نیز دبیر اجرایی ستاد منصوب شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به مشکل اسکان و حمل و نقل داخل عراق، گفت: در این جلسه مقرر شد سفیر ایران در بغداد، رئیس ستاد و ستاد بازسازی عتبات عالیات به عنوان جانشین و دفتر نمایندگی حج در بغداد نیز دبیر اجرایی ستاد اربعین در داخل عراق باشد و هماهنگی با وزارتخانه‌های عراق نیز با استانداران نجف، کربلا، بصره، انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: مسئولیت کمیته اسکان، تغذیه، اعزام و فرهنگی در سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری و کمیته امنیت با وزارت کشور، کمیته پشتیبانی با ستاد بازسازی عتبات، کمیته اطلاع‌رسانی با صدا و سیما، کمیته کنسولی و امور بین‌الملل با وزارت خارجه، کمیته حمل و نقل و زیرساخت‌ها با وزارت راه، کمیته بهداشت و درمان با وزارت بهداشت و هلال احمر خواهد بود.

اوحدی با اشاره به اینکه کمیته ها هر 15 روز یکبار تشکیل جلسه می‌دهند، گفت: ستاد عالی اربعین نیز هر ماه یک بار با حضور نماینده ولی فقیه در سازمان برگزار خواهد شد که درآن کمیته‌ها گزارش پیشرفت کار و برنامه های خود را ارائه خواهند کرد و به احتمال زیاد در هفته اول تیرماه جلسه بعدی ستاد برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: کمیته اسکان مسئولیت اسکان در داخل کشور را برعهده دارد به طوری که سال گذشته سازمان حج 30 موکب در مسیر کربلا و نجف مستقر داشت که امسال مقرر شده این موکب‌ها برای برگشت زائران مستقر شود.

اوحدی به برگزاری جلساتی در کربلا و نجف اشاره کرد و گفت: مقرر شده مدارس، حسینیه‌ها و امکانات وظرفیت‌های این شهرها شناسایی و برای استفاده زائران اربعین به ستاد اعلام شود و ما نیز در کمیته‌های اسکان و هلال احمر از ظرفیت‌های داخل برای تجهیز امکانات استفاده خواهیم کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت از محدودشدن برنامه‌های اعزام شرکت شمسا در ایام اربعین از اول تا 23 صفر خبر داد و گفت: همچنین در فاصله 10 صفر تا 23 صفر تمامی اعزام‌ها تعطیل می‌شود و از همه امکانات و نیروهای ستادی و همچنین هتل‌های کربلا و نجف برای خدمات‌رسانی به زائران استفاده خواهد شد و این باعث اقدام می‌شود ظرفیت اسکان و آشپزخانه زائران افزایش پیدا کند.

به گفته وی، در حال حاضر شرکت شمسا در هفته 25 هزار نفر را به کربلا و نجف اعزام می‌کند و با محدودشدن فعالیت آنها در ایام اربعین، ظرفیت اسکان به 70 تا 80 هزار نفر می‌رسد.

اوحدی همچنین گفت: شهرداری تهران در کمیته‌های پشتیبانی مردمی، حمل و نقل، تدارکات و تغذیه فعالیت دارد و ظرفیت بزرگی برای ارائه خدمات به زائران در ایام اربعین محسوب می‌شود.

وی به امکانات اقامتی در مرزها اشاره کرد و افزود: در مرز مهران یک زمینی را از سوی استانداری ایلام برای ایجاد اسکان زائران در نظر گرفته‌ایم و همچنین در نقطه حساس و گلوگاه ورودی مهران به سمت مرز، حسینیه‌ای در دست ساخت است که قبل از اربعین به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: زائرسرای طریق‌القدس در مرز چزابه با ظرفیت 6 هزار نفر در دست ساخت است که تا پایان مرداد ماه و قبل از ایام اربعین به بهره‌برداری می‌رسد و احداث این مرکز اقامتی مشکل زائران را در مرز چزابه حل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در مرز شلمچه مشکل اسکان و اقامت نداریم، گفت: ظرفیت اسکان 35 هزار نفر شب ظرفیت خوبی است که توسط مجموعه راهیان نور، بسیج ، و ستاد اربعین در مرز شلمچه برای خدمت‌رسانی و اسکان زائران در نظر گرفته شده است.

اوحدی در مورد روشنایی مرز مهران افزود: سال گذشته با معضل بزرگ روشنایی در مهران مواجه بودیم که امسال برنامه‌ریزی برای رفع این مشکل انجام و هماهنگی‌های لازم با استانداری ایلام صورت گرفته به طوری که روشنایی مهران تا مرز تامین خواهد شد.

وی از دوبانده شدن مسیر مهران تا مرز خبر داد و گفت: با هماهنگی استانداری ایلام و راهداری این استان، کمربندی مهران دوبانده خواهد شد که ترافیک خروجی مهران تا ایلام برطرف می‌شود.

اوحدی گفت: همچنین با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ارائه خدمات بهتر به زائران اربعین، گیت‌های گذرنامه تا 5 برابر افزایش پیدا می‌کند و همچنین با جانمایی جدید سازمان راهداری ظرفیت گذرگاه عبوری شلمچه در مرز افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان حج و زیارت از تامین آب در مرز مهران خبر داد و گفت: با افزایش شبکه آبرسانی مرز مهران، ظرفیت برای خدمت‌رسانی به زائران که سال گذشته 10 هزار نفر بود، قطعا افزایش پیدا خواهد کرد و در حال حاضر مراحل پایانی کار در حال اجراست به طوری که با توسعه 3 تا 4 برابری شبکه آبرسانی در مرز مهران، مشکل تامین آب از بین می‌رود.

وی تاکید کرد: در جلسه قبلی ستاد اربعین مشخص شد که جلسات ادواری در استان‌های مرزی خوزستان و ایلام برگزار و مسئولان از نزدیک در جریان مشکلات و یا پیشرفت کار قرار گیرند.

ارسال نظرات