انصاری در صحن علنی مجلس:

استانی انتخاب کردن نمایندگان مجلس برای مردم دشوار است

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه استانی انتخاب کردن نمایندگان مجلس برای مردم دشوار است، گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس تلفیقی از شهرستانی و استانی است.
کد خبر: ۸۵۱۳۱۰۵
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان طی سخنانی به عنوان نماینده دولت درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس، ضمن اعلام مخالفت دولت با این طرح، اظهار داشت: طرح استانی‌ شدن انتخابات مجلس در جلسه امروز هیأت دولت مطرح شد اما اعضای کابینه نسبت به آن مخالفت کردند.

وی افزود: اصل استانی شدن انتخابات مجلس چه بسا اگر در موقعیت مناسب و وقت کافی با ارائه یک لایحه یا طرحی جامع و پخته این موضوع بررسی شود، بهتر خواهد بود، طرح مذکور اشکالات متعددی دارد. این طرح در حقیقت استانی محض نیست بلکه تلفیقی از شهرستانی و استانی است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: محاسن استانی شدن انتخابات مجلس که می‌تواند وجود داشته باشد با ترکیب شهرستانی - استانی از بین رفته است و مشخص نشده اگر در یک شهرستان صلاحیت کاندیدا رد شد و فرد دیگری هم برای کاندیداتوری وجود نداشت و یا نماینده یک شهرستان بعد از برگزاری انتخابات استعفا داد یا فوت کرد، آیا در مرحله بعد برای محدوده آن شهرستان انتخابات برگزار می‌شود یا در کل استان باید انتخابات برگزار شود؟ مثلا اگر چنین اتفاقی برای استان تهران بیفتد با این وسعت و جمعیت باید در کل استان تهران انتخابات برگزار کنیم.

انصاری در ادامه تصریح کرد: اگر انتخابات استانی برگزار شود کار بسیار دشواری است و مردم شاید در مرحله دوم انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات نداشته باشند و البته هزینه زیادی نیز نیاز دارد،‌ اگر بخواهیم به صورت شهرستانی هم برگزار کنیم بنابراین دیگر ارائه این طرح موضوعیت ندارد.

وی تأکید کرد: برای مردم استانی انتخاب کردن نمایندگان‌شان دشوار خواهد بود، مردم برای شناسایی افراد برای رأی دادن نیز با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند چرا که استان سطح وسیعی را در برمی‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع مسائل سیاسی - امنیتی هم دور از توجه نمایندگان مجلس نباید باشد، ما کشوری دارای قومیت‌ها، مذاهب و زبان‌های مختلف هستیم که در شرایط فعلی همه این قومیت‌ها و مذاهب حداقل یک نماینده در مجلس دارند، استانی شدن انتخابات مجلس ممکن است این موضوع را دچار اخلال کند و انسجام ملی خدشه‌دار شود.


ارسال نظرات