کبگانیان:

اصلاحات مصوبه آمایش آموزش عالی بررسی می‌شود

قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به مصوبات جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: مقرر شد اصلاحات مربوط به این مصوبه بررسی شود.
کد خبر: ۸۵۱۳۰۸۷
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، منصور کبگانیان قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران درباره مصوبات شصت و یکمین جلسه این ستاد، اظهار داشت: در این جلسه نکاتی به عنوان تذکر و مطالبی به عنوان مصوبه مطرح شد.

وی با اشاره به مصوبه حمایت مالی از دانشجویان دکتری و تذکری در این زمینه در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، افزود: آئین‌نامه حمایت مالی از دانشجویان دوره دکترا در سال 90 در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصویب و در سال 91 به وزارتین(وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)  ابلاغ شده، اما هنوز این دو وزارتخانه به ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام مناسبی در این خصوص  انجام نداده اند.

قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: در این جلسه از وزیر علوم خواسته شد به معاون آموزشی خود دستور دهد تا آئین‌نامه‌های لازم در ذیل سیاست‌های تصویب شده در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ابلاغ شود.

کبگانیان با اشاره به اهمیت این مصوبه و تاثیر آن بر زندگی نخبگان کشور، تصریح کرد: تعداد زیادی از نخبگان و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی در سنی قرار دارند که یا ازدواج کرده و یا در حال تشکیل خانواده هستند، لذا به دلیل مشکلات مالی مجبورند به سمت چند شغله شدن و یا فعالیت در زمینه‌‌های غیرتخصصی روی آورند که این مسئله باعث افت تحصیلی در میان این قشر می‌شود و از طرفی تعداد زیادی از نخبگان به ویژه و دانشجویان کشور در مقطع دکترا در دانشگاه‌های کشورهای صنعتی جذب می‌شوند و این کشورها بودجه قابل توجهی برای جذب دانشجویان ایرانی اختصاص داده‌اند.

وی درباره مصوبات جلسه روز گذشته ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، گفت: بحث اصلی جلسه درباره آمایش آموزش عالی و تنظیم ظرفیت دانشگاه‌ها و سیاست‌های اجرایی مربوط به این موضوع بود که نابسامان است، به شکلی که نیاز کار و بازار کار در این استان‌ها هماهنگ نشده است.

قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: ستاد راهبری در سال 1393 مصوبه‌ای داشت که شامل 12 سیاست اجرایی بود که به وزارتخانه‌های علم و تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ابلاغ شده است.

کبگانیان تصریح کرد: این سیاست‌ها در اردیبهشت‌ماه سال 93 تصویب شده و در تیرماه همین سال به وزارتخانه‌ها ابلاغ شده است.

وی گفت: در جلسه روز گذشته مقرر شد اصلاحات مربوط به این مصوبه بررسی شود و کلیات آن در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در حضور رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید شود.

قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به تاکید وزاری بهداشت و علوم در خصوص اهمیت این موضوع گفت: رئیس‌جمهور هم در جلسات شورا تاکید کردند به محض آماده شدن کلیات این طرح در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود. امیدواریم با تصویب و ابلاغ این طرح در جهت گسترش آموزش عالی حرکت کنیم.

ارسال نظرات