کوشکی در نشست «بررسی ماهیت مذاکرات هسته‌ای»:

وضعیت کنونی مذاکرات بهترین حالت برای تداوم هژمونی آمریکاست

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه آمریکا در مذاکرات بدنبال توافق نیست، گفت: این وضعیت که ایران پشت میز مذاکره نشسته و برای رفع تحریم‌ها تلاش می‌کند بهترین حالت برای تداوم هژمونی آمریکاست.
کد خبر: ۸۵۱۲۸۳۵
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با حضور در نشست بررسی ماهیت مذاکرات هسته‌ای که به همت مرکز مطالعات راهبردی ایالات متحده (دیده‌بان آمریکا)‌ با همکاری پژوهشگاه مطالعات جهان که ظهر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: آمریکا به هیچ عنوان مایل به این نیست که مذاکره به نتیجه برسد و ختم به خیر شود.

وی ادامه داد: باید از خودمان بپرسیم برای آمریکایی‌ها وضع فعلی که توافق صورت بگیرد و این بحران حل شود مطلو‌ب‌تر است و یا اینکه پرونده هسته‌ای کج‌دار و مریض طی شود. مانند وضعیتی که بعد از توافق ژنو تا امروز می‌بینیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: برای آمریکایی‌ها این شکل از مذاکره که بحران ادامه داشته باشد و مذاکره کش‌دار طی شود مطلوب‌تر است. چون آمریکایی‌ها اگر بگویند با مذاکره مخالفیم باید در مقابل افکار عمومی پاسخگو باشند به خاطر همین درباره مخالفت با مذاکرات حرفی نمی‌زنند و دوست دارند مذاکرات به همین شکل  ادامه پیدا کند.

کوشکی ادامه داد: اکنون اگر توافق انجام شود به معنای به رسمیت شناختن مسئله‌‌ای است که با آن مخالف بودند و آنها موافق چنین موضوعی نیستند. توافق با ایران به معنی به رسمیت شناختن یک قدرت نوظهور در منطقه است و آمریکا چنین چیزی را نمی‌خواهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: آمریکایی‌ها از وضعیت موجود بهترین استفاده را می‌برند اما اروپایی‌ها مخصوصاً‌ آلمانی‌ها به توافق اعتقاد بیشتری دارند و در گذشته هم با تحریم‌های آمریکا خیلی همسو نشدند. چون تجارت‌های خوبی با ایران داشتند.

کوشکی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها بارها گفته‌اند که ما به ایران فشار آورده‌ایم ولی اثری نداشته است. ولی از آن طرف برخی مسئولان می‌گویند که تحریم‌ها به ما فشار آورده است. به همین خاطر مشخص است که آمریکا نمی‌خواهد این ابزار موثر و تاثیرگذار را کنار بگذارد.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها یک محور شرارت درست کردند و گفتند جامعه جهانی باید نسبت به این محور شرارت واکنش نشان دهد. کشوری که آمریکا به عنوان محور شرارت معرفی می‌کند سال‌هاست حاضر به بازدهی به آمریکایی‌ها نشده و آنها از این که امروز ایران در مقابل آنها به مذاکره می‌نشیند راضی هستند.

وی افزود: تا وقتی که ایران پشت میز مذاکره نشسته و برای رفع تحریم‌ها تلاش می‌کند بهترین حالت برای تداوم هژمونی آمریکا است. آمریکایی‌ها در مباحثی که با ایران داشته‌اند تا به حال هیچ وقت این چنین احساس سرخوشی نکرده‌اند و مایل به شکل‌گیری یک توافق نیستند.

کوشکی در ادامه تاکید کرد: زیباکلام می‌گوید که فقط مهندس بازرگان مخالف تسخیر لانه جاسوسی بود اینطور نیست آیت‌الله مهدوی کنی نیز مخالف این کار بود و اینکه زیباکلام می‌گوید تا قبل از توافق ژنو کسی جرأت مخالفت با بحث هسته‌ای نداشت هم درست نیست.

وی افزود: من موافقم که در گذشته خیلی‌ها دیکتاتورمأبانه تصمیماتی گرفته‌اند و کسی هم جرأت نکرد با آنها مخالفت کند ولی چه کسی بود که بدون مصوبه مجلس دستور داد NPT را بپذیرید و چه کسی دستور آغاز غنی‌سازی داد و با روس‌ها قرارداد سنگین و وحشتناکی برای نیروگاه بوشهر امضا کرد.

کوشکی ادامه داد: در مواقعی دولت‌هایی بوده‌اند که با دیکتاتوری رفتار می‌کردند و خود را از نظام نمی‌دانستند کسانی که در این مملکت خود را موازی نظام قرار دادند و هر کاری توانستند کردند در صورتی که ملت و مجلس خبر نداشت.

وی افزود: می‌خواهیم بدانیم نان هسته‌ای را چه کسی در سفره مردم گذاشت چرا آقای زیباکلام یقه آنها را نگرفت و حال از ما که بی‌سواد و جهنمی هستیم پاسخ می‌خواهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: بد نیست که خاطرات عباس عبدی را بخوانیم تا بدانیم زمان چه کسی و به چه جرمی بدون حکم دادگستری در حبس و در کنار اراذل و اوباش بوده است آن هم به خاطر انتقاد از دولت. باید گفت رزم‌آرا به خواب که صادق زیباکلام و دوستانش بیدار هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد:‌ آیا می‌دانید در کدام دوره گفت‌وگوی انتقادی با اروپا را بدون اجازه ملت و مجلس صورت پذیرفت و آیا می‌دانید در چه دوره‌ای نشریه بیان محتشمی را بستند.

وی در ادامه تصریح کرد: یک خبر بد برای آقای زیباکلام دارم، رئیس جمهور گفته‌اند که تنها توافقی را می‌پذیریم که در آن لغو فوری تحریم‌ها درج شده باشد و طرف آمریکایی گفته چنین چیزی را نمی‌پذیریم. پس توافقی صورت نخواهد گرفت و زیباکلام باید به فکر روزی باشد که درخت چناری که کاشته میوه نخواهد داد. خواهیم دید در آن زمان امثال صادق زیباکلام چه خواهد گفت.

ارسال نظرات