راعی در اختتامیه جشنواره فیلم سما:

آن ۸ سال تمام شد،هنوز جایمان تنگ‌تر می‌شود

راعی کارگردان سینمای ایران در اختتامیه جشنواره فیلم سما گفت: هر چه بیشتر می گذرد جایمان بیشتر تنگ می شود. یک دوره هشت ساله سخت را در سینما گذراندیم اما بازهم بیشتر دارد جا برایمان تنگ می‌شود وگرنه من که دلم برای سینما تنگ شده است.
کد خبر: ۸۵۱۱۵۶۲
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹


به گزارش خبرگزاری بسیج، آیین اختتامیه نخستین جشنواره فیلم کوتاه سما با موضوع سبک زندگی اسلامی و ایرانی با معرفی برگزیدگان خود در بخش های داستانی، مستند، پویا نمایی و فیلم‌نامه عصر دیروز، در فرهنگسرای اندیشه به کار خود پایان داد.

در ابتدای این مراسم پیام مجتبی امینی دبیر این دوره از جشنواره قرائت شد. و پس از آن و مستند کوتاه «راه» درباره زندگی و آثار مجتبی راعی که توسط دانش اقباشاوی ساخته شده بود برای حاضران پخش شد.

راعی در بخش‌هایی از این مستند عنوان کرد: فیلمسازی که سفیدنمایی می‌کند به اندازه کسی که سیاه نمایی می کند تقصیر دارد چرا که سینما فقط حقیقت است و شاید تلخ و شاید شیرین باشد. اما من با فیلمسازی موافقم که امید را به اجتماع تزریق کند.

مجری مراسم احسان علیخانی بود که در ادامه مراسم از داریوش ارجمند خواست که تا پشت تریبون حاضر شود و درباره مجتبی راعی حرف بزند.

داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در بخشی از صحبتهایش گفت: من با راعی در تئاتر شهر آشنا شدم. او مثل شهید آوینی انسان بسیار شریفی است. «تولد یک پروانه» نه فقط بهترین فیلم راعی که یکی از شاهکارهای سینمای ایران است. بالاخره او هم در مکتب شهید آوینی بوده و به سینما و فرهنگ این سرزمین تعهد دارد.

در ادامه مراسم ابوالفضل جلیلی هم سخنران دیگر این مراسم بود که با اشاره به شخصیت شهید اوینی و رابطه دوستی که با این شهید داشت گفت: من آوینی را بیشتر از همسرش دوست داشتم و عاشقش بودم. البته این را هم بگویم که آوینی انسان عجیبی نبود. چنان که می گویند آوینی فلان بوده یا بهمان! یک انسان عادی بود ولی من مریدش بودم.

جلیلی همچنین با انتقاد از رویکرد سازمان سینمایی گفت: البته من ایوبی را هم همین قدر دوست دارم اما او آن قدر که من برایش گذاشتم و پایش ایستادم، برای من کاری نکرد. من 8 سال در دولت احمدی نژاد کار نکردم در دولت تدبیر و امید قرار بود همه آن بیکارها را به سینما برگرداند که تا این‌جا این اتفاق نیافتاده است.

جلیلی همچنین در مورد شیوه کارگردانی مجتبی راعی صحبت کرد و گفت: من سال‌هاست که کار نکردم و 15 فیلم توقیفی دارم ولی حرف مخالف می‌زنم با اینکه به من کاری ندارند و حتی نمی آیند ما را بگیرند تا معروف شوم. اما آقای راعی! شما که مثل من ساز مخالف نمی زنی، شما چرا سال هاست فیلم نساختی؟

مجتبی راعی کارگردان متعهد سینما با تشویق حضار به روی سن آمد. وی در ابتدای سخنانش گفت: برای لفظ استادی هنوز خیلی پیر نشده‌ام و معمولا وقتی  این تجلیل‌ها از کسی می شود که آن آدم دیگر دوره کار کردنش تمام شده است. اما من هنوز خیلی جوانم. 

وی با اشاره به سوال ابوالفضل جلیلی که چرا فیلم نمی سازد؟ بیان کرد: باید بگویم هر چه بیشتر می گذرد جایمان بیشتر تنگ می شود. ما یک دوره هشت ساله سخت را در سینما گذراندیم اما بازهم بیشتر دارد جا برایمان تنگ می‌شود وگرنه من که دلم برای سینما تنگ شده است.

در این مراسم لوح تقدیر و هدیه‌ی بزرگداشت مجتبی راعی توسط داریوش ارجمند و ابوالفضل جلیلی به او اهدا شد.

در انتهای مراسم جوایز نخستین جشنواره فیلم کوتاه «سما» بر اساس رای داوران در دو بخش به صورت دیپلم افتخار و تندیس پرستوی زرین به برگزیدگان اهدا شد.

از دیگر حواشی مراسم اجرای قطعه موسیقی در مدح امام زمان (عج) توسط امیریل ارجمند بود و همچنین از سعید خلیلی جانباز هشت سال دفاع مقدس تجلیل شد.

ارسال نظرات