افخم در نشست خبری عنوان کرد:

دولت‌ها مجری تعهدات بين المللی

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: از نظر قوانين بين المللی دولت ها مجري تعهدات بين المللي هستند.
کد خبر: ۸۵۱۱۰۷۸
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره مصوبه اخیر كميته خارجي سنا و تاثير آن بر مذاكرات گفت: ما در حال انجام مذاكره هستيم، از نظر ما طرف مقابل دولت ها هستند و از نظر قوانين بين المللي هم دولت ها مجري تعهدات بين المللي هستند.

وی افزود: ما در حال مذاكره با دولت امريكا هستيم ابعاد حقوقي و فني و كارشناسي در حال كار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سئوال که یک خبرنگار خانم صهیونیستی در چند روز اخیر در ایران حضور داشته و پس از اقامت در ایران، گزارش‌هایی درباره جمهوری اسلامی ایران داشته است، گفت: ایشان خبرنگار نبوده، توریست بوده و مطابق مقررات درخواست کرده، درخواست ایشان بررسی شده و در قالب گروه توریستی وارد کشور شده، گذرنامه ایشان آمریکایی بوده است و فاقد روادید خبرنگاری بوده است. اینکه از یک سفر سوء استفاده شده و انتشار گزارش‌ صورت گیرد، بحث دیگری است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره تعطیلی سفارت انگلیس و زمزمه‌ها درباره بازگشایی سفارت انگلیس، بیان کرد: گفتگوهایی در حال انجام است، کاردارهای ترددی طرفین در حال رفت و آمد هستند، یکسری فعالیت‌ها و ارتباطات برای صدور روادید و تسهیلات روادیدی برای ایرانیان در لندن صورت می‌گیرد. مذاکراتی نیز در جریان است که امکان بازگشایی سفارتخانه‌ها فراهم شود که در حال پیگیری است و روال کارها به تدریج پیش می‌رود و در زمان مناسب که مسائل روشن شود، انجام خواهد شد که نیازمند رفع موانع و مسائل کارشناسی است که در حال انجام است.

افخم در پاسخ به این سوال درباره اخبار منتشر شده که شما به عنوان سفیر در یکی از کشورها منصوب شدید گفت: این خبرها را بنده هم دیده ام، کلیه اخبار باید منابع موثق داشته باشد، در عین حال در مورد هر انتصاب در وزارت امور خارجه همواره اعلام کرده ایم که صرفا در یک مرحله خاص و پس از طی مراحل لازم این اقدام صورت گیرد. نسبت به خبرپراکنی ها هیچ وقت اظهار نظر نمی کنیم اما حتما توجه کنید که منابع موثق باشد. انتشار خبرهایی از منابع غیرموثق و غیرمسئول تنها خبری برای ایجاد تنوع در فضای کاری دوستان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر بازرسان آژانس به کشور و موضوعاتی که قرار است درباره آنها بحث شود اظهار داشت: در مورد سفر بازرسان آژانس همکاری هایی بین سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی انرژی اتمی در مسیر خوبی قرار دارد، تفاهمی را در آبان ماه سال ۹۲ شاهد بودیم که براساس آن تفاهم یکسری از موضوعات در یک جدول کاری مورد توافق قرار گرفت که در گفت وگوها، سفرها و مذاکرات فی مابین مرحله به مرحله مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: در سفر امروز نمایندگان آژانس ۲ موضوع باقی مانده مورد بررسی قرار می گیرد، مسیر جمهوری اسلامی ایران برای کار با آژانس مسیر مبتنی بر همکاری است، تعاملات خوبی را با آژانس داشته‌ایم و گویای آن همین مباحثی است که تقریبا از ۱۸ مورد مطرح تعداد زیادی حل و فصل شده است.

افخم بیان کرد: اراده ما مبتنی بر شفاف سازی فعالیت هایمان است و ارائه دسترسی های مجاز بر طبق مقررات پادمان به عنوان یک عضو ان پی تی و من فکر می کنم آژانس نیز به تدریج به این مسئله می رسد که ما هیچ انحرافی از فعالیت های صلح آمیز صورت گرفته نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سفر بازرسان آژانس یک روزه است بیان کرد: گفت وگوها صورت خواهد گرفت و این گفت و گوها نیز در چارچوب سیاست های آژانس خواهد بود.

افخم درباره ۲ مورد باقی مانده گفت: بازدید از مریوان و انتشار گزارشی درباره نوترون ها موضوعاتی است که مطرح شده، به هر حال اراده ایران مبتنی بر همکاری با آژانس است و بر این اساس مسیری که تاکنون طی شده خوب و رو به جلو بوده است.

وی درباره نشست شورای امنیت درباره یمن و تصویب تحریم ارسال صدا بیان کرد: انتظار داشتیم قطعنامه شورای امنیت به مسئله حملاتی که زیرساخت ها و مردم بی گناه یمن را مورد حمله قرار داده می پرداخت که متاسفانه در این قطعنامه این مسئله نادیده گرفته شده است و انتظار می رود که مسائل یمن کاملا واقع بینانه و مبتنی بر وضعیت واقعی یمن باشد و پیش برود.

افخم ادامه داد: ما معتقدیم بحران یمن راه حل نظامی ندارد و تنها راه حل موجود سیاسی است و باید شرایط برای گفت وگوی شخصیت ها و احزاب یمن فراهم شود و از پیچیده تر شدن بحران جلوگیری شود. بر این اساس ایران یک طرح ۴ ماده ای را ارائه کرده است و این طرح ۴ ماده ای که با بحث توقف حملات آغاز می شود خواهان ارسال کمک های انسان دوستانه و بشردوستانه است که در شرایط بسیار حاد یمن ضروری است.

وی با اشاره به اینکه با یک مسئله انسانی روبه رو می شویم اظهار داشت: ما به دنبال انجام گفت وگوها هستیم و باید گفت وگوها در یمن آغاز شود و شرایط به سمت شکل گیری یک دولت وحدت ملی حرکت کند به هر حال نگاه واقع بینانه به این بحران می تواند کمک کند که موضوع کشتار انسان های بیگناه متوقف شود و راه حل سیاسی اقدامی است که باید همه طرف ها نسبت به آن اقدام کنند. در عین حال سفیر دائم ما در سازمان ملل نیز نامه ای مبنی بر دیدگاه های ایران به شورای امنیت ارائه کرده است و ما خواستار شدیم که این موضوعات به عنوان سند در شورای امنیت لحاظ شود و ارسال کمک های انسان دوستانه بخش مهمی از خواسته ما است و همه کشورها با حساسیت نسبت به موضوع یمن و بحران انسانی ای که هر روز حادتر می شود توجه ویژه ای را نشان دهند.

افخم در بخش دیگری از این نشست خبری درباره تعرض به دو نوجوان ایرانی و نظر وزارت خارجه در این باره و تضمین هایی که وزارت خارجه از عربستان سعودی خواهد گرفت گفت: نکته مهم این است که دولت عربستان به این مسئله رسیدگی کند و عاملان این موضوع ناگوار را براساس قوانین خود مجازات کنند.

وی افزود: این خواسته ای است که ما به صراحت دنبال کرده ایم و پیگیری های سیاسی برای این موضوع انجام شده و این خواسته را از طریق سفارت عربستان در تهران و همچنین از طریق سفارتمان به مقامات عالی رتبه و مسئولان سعودی اعلام کرده ایم و موضوع در دست پیگیری است و در عین حال شاهد بودیم که سفرهای عمره تعلیق شد.

وی تاکید کرد: تعرض به دو نوجوان از سوی همه کسانی که به سفرهای حج می روند و مسلمانان همه کشورها مورد حساسیت است و اینطور نیست که صرفا محدود به زوار ایرانی باشد.

افخم اظهار داشت: روز گذشته نیز در خبرها بیانیه ای را دیدم که از طرف وزارت کشور سعودی منتشر شد، این بیانیه تاکید کرده که اشد مجازات برای عاملان این اقدام درنظر گرفته می شود و امیدوار هستیم پیگیری ها هرچه سریع تر باشد و دولت عربستان با حساسیت و فوریت این موضوع را پیگیری کند و نسبت به صدور حکم که متناسب با این جرم است تصمیم بگیرد. ما نیز در چارچوب کارهای سیاسی موضوع را دنبال می کنیم.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره مصوبه کنگره آمریکا و اینکه ایران چه اقدامی دربرابر آمریکا در مذاکرات خواهد داشت اظهار داشت: ما در حال مذاکره با دولت ها هستیم و براساس قوانین بین المللی نیز دولت ها پاسخگوی تعهدات و مسئول اجرای تعهدات هستند، اینکه در چه پروسه داخلی و سازوکارهایی در کشورها رخ می دهد و مجلس ها چه اقداماتی انجام می دهند اینها موضوعاتی است که دولت ها باید خود حل و فصل کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: آنچه برای ما مهم است تعهد دولت آمریکا است و اجرای تعهد نیز به عهده خود دولت آمریکا است، در عین حال دوستان ما و کارشناسان سیاسی و حقوقی همه ابعاد موضوعات را مورد بحث قرار می دهند و جزئیات را تعقیب می کنند و متناسب با شرایط در مذاکرات حاضر خواهند شد. در عین حال پاسخگوی مجموعه آنچه که رخ می دهد دولت ها هستند.

وی در این باره که آیا تضمینی نسبت به این تعهدات وجود خواهد داشت گفت: همه موضوعات و اظهارنظرها و بحث ها در مذاکراتی که در پیش است مورد گفت وگو قرار می گیرد و پیش از این هم چنین بوده است و هر اظهارنظر و موضعی از سوی طرف های مرتبط در مذاکرات داخلی مورد بحث و تبادل نظر قرار می گرفت و جایگاه هر کدام از این مباحث در نظر گرفته می شد اما آنچه برای ما مهم است تعهدی است که دولت آمریکا برای هر توافق احتمالی باید به عهده بگیرد و متناسب با آن تعهد مسئولیت اجرای آن را دارد. اینکه در داخل آمریکا دولت این کشور چگونه می خواهد این سازوکار را برای خود تعریف کند و گفت وگو با کنگره و سایر جناح ها و محافل را چطور دنبال کند به خود دولت مربوط است.

افخم گفت: ما با خود دولت آمریکا طرف هستیم و خواسته ما اجرای تعهداتی است که در هر توافق احتمالی آنها می پذیرند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره لغو ممنوعیت ارسال سامانه اس ۳۰۰ از سوی رئیس جمهور روسیه و اینکه چه رایزنی هایی صورت گرفته و قرار است به چه میزان از سامانه هایی که ایران در سال ۲۰۰۷ هزینه آن را پرداخت کرده است و در چه زمانی واگذار شود بیان کرد: روابط ایران و روسیه یک روابط جامع است و شامل ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و دفاعی می شود و در همه سطوح نیز گفت وگوها در طی سال های گذشته در جریان بوده است و روند رو به جلو و خوبی را داریم.

وی اظهار داشت: در حوزه دفاعی نیز همکاری ها در طول سال ها ادامه داشته و به صورت جزئی روابط ما متاثر از تحریم ها شد. بخشی از موضوعی که در همکاری های دفاعی خبرهای آن را داشتیم بحث تحویل سامانه موشکی اس۳۰۰ بوده است که یکی از بحث هایی بود که در مذاکرات دوجانبه همواره دنبال می شد و در پی پیگیری ها و پافشاری طرف ایرانی قرار است تحویل داده شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: امروز وزیر دفاع کشورمان به روسیه می رود و در عین حال که ایشان قرار است در اجلاس امنیتی موسکو سخنرانی کند گفت وگوهایی را با مقامات روسی در خصوص جزئیات این کار و روند و ابعاد زمانی آن خواهند داشت. در عین حال فکر می کنیم همکاری های ما رو به جلو است و سفرهای مقامات نظامی و دفاعی آنها در کنار مسئولین سیاسی در جریان بوده است اما درباره جزئیات تحویل اجازه دهید که مسئولین دفاعی موضوع را پیگیری کنند و براساس آنچه در مذاکرات انجام می دهند اعلام نظر شود.

افخم درباره مکان دور آتی مذاکرات اظهار داشت: هفته آینده مذاکرات در سطح معاونان و کارشناسان از سر گرفته می شود و احتمالا چهارشنبه آینده دور بعدی مذاکرات خواهد بود، در مورد مکان نیز یکی دو جا صحبت شده است و ما اگر بخواهیم به طور مثال اعلام کنیم ژنو یا جای دیگری مذاکرات برگزار می شود ممکن است تغییر کند. محل را در چند روز آینده اعلام می کنیم. هر کدام از هیات ها به همراه درفت یا چرک نویسی که در اختیار دارند برای مباحث آتی آماده شده اند.

وی درباره انتشار فکت شیت ایرانی و درخواست مجلس برای انتشار این فکت شیت و اینکه آیا آماده است یا خیر بیان کرد: متنی به صورت پیش نویس آماده شده است و در دست تدوین است در مورد انتشار آن اجازه دهید با صلاحدید مسئولان عالی در مورد آن جمع بندی شود.

وی ادامه داد: برای اطلاع افکار عمومی و رسانه ها تاکیدی که دوستان ما داشتند این است که مبنای محتوای فکت شیت اظهارنظرها و گفت وگوهایی است که مسئول تیم مذاکره کننده دکتر ظریف، آقای صالحی و آقای عراقچی داشتند و محتوای فکت شیت ما از اظهارنظرهایی که در این روزها به عمل آمده است جدا نیست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره دستور کار مذاکرات هفته آینده و اینکه آیا تغییراتی در بیانیه مطبوعاتی لوزان صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: مذاکراتی که قرار است صورت گیرد می توانیم بگوییم که تقریبا هیات ها وارد مرحله نگارش می شوند و برای نگارش، یک متن اولیه یا چرک نویس که از آن صحبت می شود وجود دارد که دارای پرانتزها و جای خالی است. لذا صرفا نگارش نیست و مذاکرات در برخی ابعاد و جزئیات ادامه خواهد داشت تا زمینه برای رسیدن به توافق فراهم شود. به همین دلیل واقعا باید بگویم توافق احتمالی.

افخم ادامه داد: لذا هر هیاتی اکنون متن ویژه خود را دارد و دوستان ما پیش از این نیز گفته بودند که ابعادی وجود دارد که نیازمند انجام مذاکرات است و در برخی جزئیات مذاکرات حتما باید انجام شود و اگر تغییراتی مورد نیاز باشد، روی آن کار می شود. لذا آنچه انجام شده این نیست که صرفا اکنون نگارش باشد و بحث ها بر روی جزئیات برای رسیدن به جمع بندی نهایی وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره خبری مبنی بر عدم حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در دور آتی مذاکرات، اظهار داشت: در هر حال دور بعدی مذاکرات در سطح معاونان و کارشناسان است و طبعا سطح متفاوت است و پس از آن در دوشنبه هفته آتی اجلاس بازنگری دوره ای ان پی تی را خواهیم داشت که دکتر ظریف در این جلسه شرکت می کنند و سخنرانی خواهند داشت.

وی تصریح کرد: حضور وزیر امور خارجه کشورمان و حضور وزرای دیگری که هستند، این امکان را فراهم می کند که در حاشیه جلسه نیز مذاکراتی صورت بگیرد ضمن آنکه صالحی به طور طبیعی در دوره کارشناسان و اجلاس بازنگری انگلیسی به دلیل مدل کار حضور ندارند، اما تصمیم ویژه ای در این باره وجود ندارد.

افخم درباره سفر وزیر امور خارجه فرانسه به عربستان و حمایت پاریس از عربستان در موضوع یمن و شفاف سازی موضع عربستان درباره اعتمادسازی نسبت به پرونده هسته ای ایران، گفت: این سفرها روتین است، همکاری های کشورهای همسایه با سایر کشورها به طور طبیعی برقرار است. ما نیز همکاری هایی با کشورهای مختلف داریم و در عین حال در خصوص بحران یمن فکر می کنیم باید همه طرف ها و کشورهای مختلف تلاش خود را معطوف به توقف حملات و بمباران زیرساخت ها و حمله به غیر نظامیان و کسانی که هیچ گونه امکان دفاع از خود ندارند، کنند و چنانچه همه تلاش ها و گفتگوها در بحث های منطقه ای و بحران یمن معطوف به این موضوع باشد، گفتگوهای کشورهای مختلف امکان کمک به توقف حملات نظامی را فراهم می کند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا برنامه سفری در دستور کار مقامات ایران درباره بحران یمن وجود دارد، گفت: گفتگوهای مختلفی طی دو هفته گذشته انجام داده ایم. سفر قائم مقام وزیر امور خارجه به چند کشور عربی از جمله تونس، الجزایر و لبنان و عمان داشته ایم و همچنین سفر آقای ظریف به پاکستان که در عین حال که یک سفر دوجانبه بود، به گفتگوها درباره یمن نیز پرداخت و در سفر آقای اردوغان به تهران علاوه بر بحث های دوجانبه و همکاری های بسیار خوب و رو به گسترش تهران و آنکارا که منجر به امضای ۸ سند شد، در خصوص موضوعات منطقه ای و به ویژه یمن نیز گفتگو شد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: رایزنی های ما با کشورهای مختلف منطقه برای کمک به حل بحران و توقف حملات و زمینه سازی انجام گفتگو و در مجموع پیشبرد راه حل سیاسی ادامه دارد. سفرای ما در کشورهای مختلف در این زمینه کار می کنند و ملاقات و گفتگو دارند. ما باید بتوانیم مسائل منطقه را به سمت گفتگوی سیاسی سوق دهیم. به نظر ما این یک اقدام فوری و ضروری است چرا که معتقدیم بحران یمن راه حل نظامی ندارد و باید راهکار سیاسی در اولویت قرار گیرد.

افخم ادامه داد: در عین حال نامه نماینده ایران در نیویورک به شورای امنیت نیز در همین چارچوب بود و شاهد بودیم که رئیس مجلس نیز نامه ای به همتایان خود در کشورهای مختلف جهان فرستادند و با تاکید بر اینکه باید شرایط برای کمک به مردم یمن و ارسال کمک های بشردوستانه فراهم شود، کار را دنبال می کنند. جمهوری اسلامی ایران سیاست تقویت گفتگوها و اولویت راهکار سیاسی را به شدت دنبال می کند و ما معتقدیم که باید هر چه سریعتر منطقه را از هر گونه اقدام نظامی و شرایطی که تنها به پیچیده تر شدن اوضاع می انجامد، دور کنیم و کشورهای دیگر را نیز در همین زمینه دعوت می کنیم که دیپلماسی فعالی را به کار گیرند و کمک کنند اوضاع یمن از طریق گفتگو و شکل گیری دولت وحدت ملی حل و فصل شود.

وی درباره سفر وزیر امور خارجه استرالیا به تهران، بیان کرد: این سفر هفته آینده صورت می گیرد. وزیر خارجه جمعه وارد ایران خواهد شد و گفتگوها از روز شنبه آغاز می شود. این سفر از پیش تنظیم شده بود و گفتگوهای دوجانبه و بحث های منطقه ای و بین المللی در این سفر انجام خواهد شد. در گفتگوهای بین ایران و استرالیا یک بعد مربوط به مسئله ایرانیان مقیم در استرالیا و سفر پناهجویان اختصاص دارد و امیدواریم این گفتگوها کمک کند که این موضوع که مورد حساسیت افکار عمومی ماست، حل و فصل شود و همچنین همکاری ها و گفتگوهای بین ایران و استرالیا بتواند به تقویت روند جاری روابط کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که تدابیر ایران برای جلوگیری از زیاده خواهی های آمریکا در توافق نهایی چیست، اظهار داشت: این تدابیر تنها مربوط به این مرحله نیست. ما از زمانی که مذاکرات را آغاز کردیم کاملا آگاهانه و مبتنی بر شناخت از طرف مقابل بوده است. سیاست های آمریکا، شناخته شده است و ما با رویکردهای آنها نسبت به موضوع ایران و مسائل منطقه و بین المللی آشنا هستیم و بر همین اساس تیم مذاکره کننده، راهبرد مذاکراتی را تنظیم کرده و بر مبنای پافشاری بر حقوق ملت ایران و حفظ اقتدار و عزت مردم ایران، مذاکرات را ادامه می دهیم و این موضوع اصل اساسی و خط قرمز ما است که عزت و اقتدار ملت ایران به هیچ وجه نباید لطمه بخورد.

وی ادامه داد: ما بارها اعلام کردیم که توافق به هر قیمتی را دنبال نمی کنیم و بر همین اساس تیم مذاکره کننده در این مدت مذاکرات را با جدیت و حساسیت ادامه می دهد. ابعاد حقوقی و سیاسی در این مذاکرات مطرح است، اما مبانی کلی و خطوط قرمز ما، حفظ عزت مردم و فناوری هسته ای ایران به عنوان یک فناوری بومی و صلح آمیز است.

افخم تصریح کرد: امروز همه متوجه شده اند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و ما قصد استفاده غیر صلح آمیز نداشته و نخواهیم داشت. بر همین اساس برای آن مبانی استدلالی عقلی، دینی و شرعی داشته ایم و لذا در روند مذاکرات در هر دوره ای چنین مسائلی مطرح بوده و تیم مذاکره کننده کاملا هوشمند و بر اساس دستورالعمل هایی که دارند و رویکردهای مذاکرات، این مسیر را تا به امروز به خوبی طی کرده اند و ان شاء الله دوره باقی مانده که یک دوره زمانی پرکاری خواهد بود نیز بر همین مبنا و با حمایت های خوب مردم ادامه خواهند داد.

ارسال نظرات