دواتگری :

تعلیق حج حداقل واکنش دولت در حمایت از اتباع ایرانی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تعلیق حج را حداقل اقدام دولت ایران در حمایت از اتباع خود خواند.
کد خبر: ۸۵۱۱۰۶۵
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، مهدی دواتگری  اظهار داشت: تعلیق حج واجب از اختیارات ولی  فقیه است و دولت نمی‌تواند حج واجب را تعلیق یا متوقف کند اما تصمیم‌گیری در خصوص عمره که حجی مستحبی است، بر عهده دولت است.

نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ریاست شورای عالی حج با رئیس جمهور است که این شورا در مورد اعزام یا عدم اعزام عمره‌گذاران تصمیم‌گیری می‌کند.

وی با اشاره به رفتارهای نامناسب مقامات عربستان طی ماه‌های اخیر، گفت: از سوی دولت و ماموران عربستان رفتار مناسبی با زائران ایرانی صورت نمی گیرد؛ خصوصا اقدام اخیر در آزار دو نوجوان ایرانی، اقدامی غیراخلاقی، غیرشرعی و برخلاف موازین حقوق بشر بود.

دواتگری تاکید کرد: حداقل واکنشی که در این خصوص می‌توان نشان داد این است که تا زمان عذرخواهی دولت عربستان و مجازات ماموران دخیل در این امر، سفر عمره تعلیق شود.

وی تعلیق عمره را حداقل واکنش دولت ایران در حمایت از اتباع خود خواند و گفت: تا زمان عذرخواهی دولت عربستان و مجازات عاملان، عمره تعلیق می‌شود.

دواتگری تاکید کرد: پس از آن نیز باید اعزام عمره به شدت کاهش یابد.

وی ادامه داد: ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در این خصوص از سوی مقام معظم رهبری صورت گیرد و دولت ملزم به اجرای آن است.

دواتگری رئیس کمیته بررسی علت مرگ دو زائر زن ایرانی در فرودگاه جده بود. وی همچینی به عنوان یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و حقوقدان مجلس در جلسه وزارتخارجه برای بررسی موضوع تعرض به دو نوجوان ایرانی حضور داشت که در آن جلسه تصمیم گرفته شد که موضوع از دو جنیه سیاسی و حقوقی موضوع بررسی شود.


منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظرات