ريشه‌كني مواد روانگردان‌ تعامل دستگاه‌هاي دولتي را مي‌طلبد

استاد دانشكده علوم اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: ريشه كن كردن مواد روانگردان‌ كه بسيار خطرناك و كشنده هستند همكاري و تعامل تمام دستگاههاي دولتي را مي‌طلبد، به گونه‌اي كه بايد با يك برنامه همه جانبه و منسجم براي برنامه‌ريزي اقتصادي، اجتماعي و ريشه‌کن کردن آسيب‌ها و مسايل اجتماعي صورت بگيرد.
کد خبر: ۸۵۰۹۶۱۲
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
به گزارش خبر گزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر؛دكتر فواد شجاعي همكاري تمامي نهادهاي دولتي، خصوصي و مردمي را در تحقق رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر مهم دانست، افزود: روانگردان‌ها كه امروزه با اشكال و ابعاد متنوع و مختلف به راحتي تهيه و مصرف شوند، داراي ناخالصي‌هاي زيادي هستند كه نگران‌كننده‌اند. لذا براي مقابله با اعتياد، بايد مبارزه با اين مواد را در اولويت قرار داد.

وي با بيان اينكه هروئين، کافئين، گچ و مواد بيهوش کننده مثل کتامين از جمله مواد ناخالصي هستند كه به روانگردان‌ها افزوده مي‌شوند، اظهار داشت: اين مواد تبديل به قرص‌هايي رنگارنگ شده كه محرک زا بوده و در عين حال توهم ايجاد مي‌كنند.

اين استاد دانشگاه با بيان اينکه اثرات قرص‌هاي روانگردان بعد از مصرف با عوارض متعددي بروز مي‌يابند، ادامه داد: هر قرص براي هر شخص تحت هر شرايطي و با هر ترکيبي اثر يکساني ندارد که عمده‌ترين دليل آن وجود ناخالصي تفاوت دوزهاي مواد ترکيبي و سابقه مصرف است، اگر ميزان گرايش جوانان ايراني به سمت موادمخدر افزايش پيدا کند قطعا شاخص سلامت ايران از متوسط به زير متوسط مي‌رسد.

شجاعي ديدن برنامه‌ها و فيلم‌هاي شبکه‌هاي ماهواره‌اي را در گرايش جوانان به مصرف مواد روانگردان موثر دانست و اضافه كرد: الگوهاي کاذبي که از طريق ماهواره براي جوانان به نمايش در مي‌آيند، مي‌تواند يکي از عوامل مهم گرايش جوانان به سمت مصرف اين مواد باشد.

به گفته وي، نوجوانان به خاطر خصوصیات نوجوانی آسيب‌پذیری بسیاری دارند، آنها نسبت به دنیای رو به گسترشی که در آن زندگی می‌کنند کنجکاوترند. نوجوانان پویا و جستجوگر به هر جا سر می‌کشند، اگر در مسیر، راه‌هایی گشوده شوند که لذت و بي خبري در آنها وجود داشته باشند آنها به سرعت جذب آن راه‌ها مي‌شوند.

شجاعي افزود: از دیگر عللی که نوجوانان در مورد روی آوردن به مصرف مواد مخدر و روا نگردان ها ذکر می‌كنند گریز از تنش‌ها، فشارهای زندگی، کسالت و بي حوصلگی است. اگر مصرف مواد مخدر برای گریز از وظایف و تعهدات دوران نوجوانی یعنی فراگیری شیوه برخورد با فشارها و کسب مهار تهای ادراکی و اجتماعي صورت گیرد، خود مانع از پدید آمدن توانایي‌های لازم در نوجوانان وابسته به مواد مخدر و روان‌گردان‌ها برای مواجهه با انواع مسائل در دوران بزرگسالی مي‌شود.

اين استاد دانشگاه، تصريح كرد: بنابراین به تعبیری مي‌توان گفت که زمینه‌های انحراف و بزهکاری اجتماعی به شکل بالقوه در نوجوانان وجود دارد و چنانچه محیط برای آنها مساعد نباشد به انحراف کشیده شده و در دام اعتیاد گرفتار مي‌شوند، به همين منظور بايد راهکارهاي لازم جهت مقابله فوري با آن مد نظر قرار گيرد.

شجاعي در ادامه،اجتماعي شدن مبارزه با مواد و مخدر را در گرو آگاه‌سازی نوجوان كه تاثیر بسزایی در کاهش گرایش او به مصرف روان‌گردان‌ها دارد، دانست و اظهار داشت: اين آگاه‌سازي بايد با توجه به سن، رشد عقلي، حساسیت و ظرافت شخصیت آنها انجام شود، بايد از بیش از حد بزرگ جلوه دادن مساله خودداری کنیم. صحت اطلاعات ارائه شده، عدم انکار ابعاد مثبت و منفی مواد مخدر و سعی درتبدیل نصایح به درد دلهای دوستانه از اهمیت زیادی برخوردار است.

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: نوجوانان برای خود عقایدی دارند و دائما سوال‌های متعددی به ذهنشان خطور مي‌كند، بنابراین بهتر است والدین قبل از اینكه شروع به صحبت کنند با دقت تمام شنوای حرفهای فرزندشان باشند، بعد از اینکه به صحبت‌های آنها گوش دادند، بسیار مناسب است تا با او صحبت کرده و او را از تجربیات شخصی خود آگاه کنند.

شجاعي همچنين در پايان نقش پليس را در امر مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها را بيش از ساير دستگاه‌ها و نهادها مهم دانست و افزود: پليس جهت مقابله با مواد مخدر و روان‌گردان ضمن رعايت موازين قانوني بايد از روش‌هاي نوين استفاده كند، نقش پليس به دليل امکان برقراري ارتباط با خانواده قربانيان مرتبط با مواد مخدر مي تواند از عواقب وخيم آن بر خانواده آنها جلوگيري كند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار