موج محکومیت‌های جهانی علیه تجاوز به یمن گسترش یافته است؛

کاربرد سلاح‌های ممنوعه توسط عربستان

هم‌اکنون سیزدهمین روزی است که عربستان به یمن حمله کرده است و اهدافی که جنگنده‌های عربستانی داشتند، بمباران شده ‌است.
کد خبر: ۸۵۰۸۸۴۲
|
۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،هم‌اکنون سیزدهمین روزی است که عربستان به یمن حمله کرده است و اهدافی که جنگنده‌های عربستانی داشتند، بمباران شده ‌است. با اینکه برخی کشورها از جمله ایران خواهان پایان حملات ائتلاف عربستان به یمن و آغاز گفت‌وگو بین طرف‌های یمنی شده‌اند، هنوز خبری از توقف جنگ نیست. هر چند پادشاهی عمان قرار است میانجی پایان جنگ در یمن شود و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز چنین درخواستی را از عمان مطرح کرده است اما مقامات عمان هنوز تلاشی را در این زمینه آغاز نکرده‌اند. این در حالی است که عربستان با توجه به تجربه آمریکا در عراق، افغانستان و دیگر کشورها به‌خوبی می‌داند که حملات هوایی نمی‌تواند پیروزی به همراه داشته باشد و در همین حال، دخالت نظامی عربستان در یمن نیز هزینه بسیار بالایی دارد بویژه برضد دشمنی که چیزی برای از دست دادن ندارد. مقامات عربستان بر مشارکت 10 کشور عربی و همراهی پاکستان و ترکیه در جنگ برضد یمن اعتماد و حساب کرده بودند اما چنین اعتمادی با مشکلات و موانع بسیاری روبه‌رو شده است. پاکستان که مقامات ریاض امیدوار بودند با فرستادن نیروی زمینی برای مشارکت در جنگ یمن، عربستان را یاری دهد، هم‌اکنون با تردید جدی مواجه شده است زیرا جنگ زمینی در یمن خطرات بسیاری دارد. ترکیه نیز که همپیمان قابل اعتماد عربستان محسوب می‌شد به دلایل مبهمی از موضع خود و حمایت زمینی از جنگ عربستان در یمن برگشته است. در همین حال الحوثی‌ها به پیشروی خود در یمن ادامه می‌دهند و کاخ ریاست‌جمهوری را در عدن تصرف کرده‌اند و گزارش‌ها نشان می‌دهد بیشتر استان‌های جنوبی یمن مانند شبوه، الضالع و ابین به دست ائتلاف الحوثی افتاده‌اند. واقعیت این است که مقامات عربستان در تنگنای خطرناکی قرار گرفته‌اند و ممکن است جنگ زمینی به جنوب عربستان کشیده شود و به همین علت مقامات عربستان حدود صد روستای این کشور را در مرز یمن تخلیه کرده‌اند. به نظر می‌رسد هم‌اکنون مصلحت عربستان در این است که به مذاکره روی آورد و حملات هوایی خود را به یمن پایان دهد زیرا ممکن است یمن به سوریه دیگری تبدیل شود و جنوب عربستان را در آتش جنگ شعله‌ور کند. موضوعی که الحوثی‌ها پیشنهاد آن را داده و تأکید کرده‌اند آماده مذاکرات صلح در صورت توقف حملات ائتلاف سعودی هستند. صالح الصماد یکی از رهبران جنبش انصارالله با اعلام این خبر، افزود: با وجود اتفاقاتی که در یمن رخ داده اما ما همچنان بر موضع خود درباره برگزاری مذاکرات براساس احترام متقابل ثابت و استوار هستیم اما شروط ما در متوقف کردن حملات ائتلاف خلاصه می‌شود. الصماد خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد می‌دهیم تا مذاکرات از طریق رسانه‌ها پخش شود تا مردم یمن طرف‌های مسؤولی را که در ایجاد راهکار مسالمت‌آمیز بحران یمن کارشکنی می‌کنند، بشناسند. وی تاکید کرد: طرف‌های بین‌المللی یا منطقه‌ای که مواضع خصمانه‌ای را نسبت به مردم یمن نداشته باشند، می‌توانند بر این مذاکرات نظارت داشته باشند. الصماد با بیان اینکه یمنی‌ها با بازگشت منصور هادی به کشور مخالفند، تلاش حوثی‌ها برای کنترل بر جنوب کشور را تکذیب کرد. وی گفت: ما تنها با گروه القاعده می‌جنگیم و جنوبی‌های یمن خود امورشان را اداره می‌کنند.
انتقال وزارت خارجه یمن به ریاض!
در ادامه دخالت‌های فاحش عربستان در امور داخلی یمن، شبکه خبری الجزیره فاش کرد که وزارت خارجه یمن به صورت موقت از ریاض فعالیت خود را انجام می‌دهد.  به‌اصطلاح «آشپزخانه سیاسی» یمن از ریاض، پایتخت عربستان سعودی اداره می‌شود. الجزیره گزارش داد که وزارت خارجه یمن تلاش می‌کند تا حمایت بیشتری را از «مشروعیت» در یمن جلب کند.
موج محکومیت‌های جهانی علیه ائتلاف سعودی
دبیرکل کنفرانس سراسری احزاب عربی نیز در بیانیه‌ای حملات عربستان به یمن را محکوم و اعلام کرد: جنگنده‌های ائتلاف عربی حملات متجاوزانه‌ای را علیه مردمی انجام می‌دهند که برای بازسازی نظام سیاسی خود تلاش می‌کنند. مردم یمن با وحدت و پایبندی کامل به مبارزه با چنین حملاتی مواجه شده‌اند و گروه‌های خارجی هرگز اراده و پافشاری آنها را برای حفظ حاکمیت و استقلال خود در هم نخواهند شکست. در این بیانیه از مردم یمن و همه گروه‌ها و احزاب یمنی خواسته شده تا اختلافات را کنار بگذارند و برای مقابله با چنین جنگ ظالمانه‌ای متحد شوند. ائتلاف گروه‌های فلسطینی در دمشق نیز در بیانیه‌‌ای حملات متجاوزانه عربستان به یمن را بشدت محکوم کرد. برخی نمایندگان پارلمان تونس نیز ضمن محکوم کردن تجاوز ظالمانه عربستان به یمن خواهان توقف هرچه سریع‌تر حملات ائتلاف عربی و برگزاری مذاکرات میان طرف‌های سیاسی شدند. در همین راستا کارمندان مراکز بهداشتی و درمانی در صنعا نیز با برگزاری تظاهرات گسترده‌ای حملات عربستان را بشدت محکوم کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات در بیانیه‌ای خواهان توقف هرچه سریع‌تر حملات شدند و از همه گروه‌های سیاسی خواستند تا به مسؤولیت خود در قبال اتفاقات رخ داده عمل کرده و بر سر میز مذاکرات بنشینند. در این بیانیه از شورای امنیت، سازمان ملل و همه نهادهای حقوقی و بشردوستانه خواسته شده تا حملات یادشده را محکوم و برای توقف عملیات نظامی در یمن تلاش کنند. از زمان آغاز حمله نظامی عربستان و متحدانش به یمن، کشورهای مختلف جهان به شکل روزانه شاهد تظاهرات اعتراضی به این تجاوز آشکار بوده‌اند.
تداوم پیشروی الحوثی‌ها
نیروهای ارتش و کمیته‌های انقلابی وابسته به الحوثی‌ها با وجود حملات هوایی نیروهای ائتلاف به سرکردگی آل سعود، همچنان در حال پیشروی در شهر عدن هستند و دیروز موفق شدند مهم‌ترین ورودی‌های استان عدن و بندر این شهر را تحت کنترل خود درآورند. منابع نظامی در عدن تأکید کردند که این دو ورودی مهم در جهت «ابین» و «لحج» قرار دارد. به گفته این منابع، نیروهای ارتش و کمیته‌های انقلابی چند ساعت پس از آنکه بندر عدن را کاملا تحت کنترل درآوردند وارد ساختمان فرمانداری المعلا شدند. آنان همچنین بر شهر «خور مکسر» که در آن فرودگاه، ساختمان اداره امنیت کشور و چند کنسولگری وجود دارد، سیطره یافتند. عملیات برای پاکسازی استان عدن از وجود باندهای مسلح وابسته به رئیس‌جمهور مستعفی و عناصر القاعده و تکفیری‌ها همچنان ادامه دارد. عربستان سعودی طی روزهای اخیر برای این گروه‌های تروریستی سلاح و مهمات ارسال کرده است.
افزایش شمار قربانیان تجاوز سعودی‌ها
کشته‌ها و زخمی‌های غیرنظامی از آغاز حمله ائتلاف توفان قاطعیت، عصر دیروز در دوازدهمین روز خود از مرز 900 تن گذشت. به دلیل هدف قرار گرفتن مساجد، مناطق مسکونی، تأسیسات و زیرساخت‌ها، بیشتر قربانیان این حملات از شهروندان هستند. گزارش‌های محلی و بین‌المللی حاکی از آن است که کشورهای متخاصم در این تهاجم وحشیانه از سلاح‌های ممنوعه از جمله بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کنند. این امر از آثاری که این بمب‌ها روی اجساد قربانیان (سوختگی کامل اجساد قربانیان) و ساختمان‌ها باقی گذاشته، کاملاً مشخص است. این امر همچنین ثابت می‌کند که عربستان و کشورهای حامی این حمله در یمن مرتکب کشتارجمعی و جنایت جنگی شده‌اند که ضرورت تحرک سریع جامعه بین‌المللی را برای توقف این درگیری‌ها نشان می‌دهد.
حمایت معاون صدام از جنگ یمن
عزت الدوری، معاون صدام‌ و رئیس کنونی حزب منحله بعث از ائتلاف عربستان و برخی کشورها و حمله نظامی به یمن تحت عنوان عملیات «توفان قاطع» استقبال کرد. وی در اظهاراتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، ادعا کرد که این حمله در واقع بازگشت قدرتمند قومیت عربی و توقف توسعه فعالیت‌های ایران در عراق و منطقه است.
 

یورش نیروهای سعودی به مناطق شیعه‌نشین
نیروهای امنیتی عربستان‌سعودی با یورش به مناطق شیعه‌نشین شرق این کشور با ساکنان این مناطق درگیر شدند و چند تن را بازداشت کردند. شبکه المیادین گزارش داد در پی یورش نیروهای امنیتی به العوامیه تبادل آتش شدیدی در بخش شمالی این منطقه رخ داده و یک نیروی دولتی عربستان بر اثر آن کشته و 5 تن دیگر زخمی شده‌اند. استان قطیف عربستان در منطقه الشرقیه قرار دارد و بیشتر ساکنان آن را شیعیان تشکیل می‌دهند که مدت‌هاست برای احقاق حقوق اقلیت شیعه در عربستان مبارزه می‌کنند.

منبع: وطن امروز
ارسال نظرات