امروز در نشست خبری تشریح شد

هدیه نوروزی سوره مهر به خانواده‌ها: برگزاری مسابقه‌ای برای تمامی رده‌های سنی

نشست خبری جشنواره نوروزی سوره مهر صبح امروز در این انتشارات برگزار و برنامه‌های این جشنواره تشریح شد.
کد خبر: ۸۵۰۵۴۸۶
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷


به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری جشنواره نوروزی سوره مهر، صبح امروز، 25 اسفندماه، با حضور حیدر ایمنی، مدیر روابط عمومی سوره مهر، امین نادری، مسئول سوره الکترونیک و جمعی از اهالی رسانه در انتشارات سوره مهر برگزار شد. حیدر ایمنی در ابتدای این نشست با بیان اینکه مسیری که ما در انتشارات سوره مهر سعی کرده‌ایم به آن اقتدا کنیم، همچنین مسیر جشنواره، ترویج بحث فرهنگ کتاب و کتابخوانی بوده است، گفت: واحد سوره مهر الکترونیک چند سال پیش طراحی و آغاز به کار کرد که امروز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. ما کتاب را رسانه می‌دانیم و سعی کرده‌ایم کتاب الکترونیک را به عنوان محصول مستقل ببینیم.

وی با بیان اینکه کتاب در بستر‌های اندروید و جدید دیده شده، به کتاب‌های الکترونیک و سهم آن در بازار کتاب اشاره کرد و ادامه داد: کتاب چاپی و الکترونیک هر یک سهم خود را در بازار دارد، قرار نیست هیچ یک جای دیگری را تصاحب کند، اما برای کتاب‌های الکترونیک اپلیکیشن‌های متعدد تدارک دیده‌ایم. امروز سعی شده محصول توسط خود مخاطب ارائه شود. سعی داریم مخاطب محصول را در دستان خود لمس کند و از آن طریق بتوانیم به بازار جدید ورود کنیم.

بخش دیگر سخنان ایمنی به جشنواره نوروزی سوره مهر اختصاص داشت. وی با بیان اینکه در سوره مهر الکترونیک و طراحی جشنواره نوروزی سعی داریم هدیه فرهنگی برای اهل کتاب داشته باشیم، تصریح کرد: امسال 600 عنوان کتاب الکترونیک داشتیم که از این تعداد سه عنوان در قالب کتاب تعاملی، پنج عنوان کتاب پویا و ... تولید شده است.

ایمنی ضمن اشاره به رعایت قانون و ملزم دانشتن انتشارات برای رعایت آن گفت: اول باید تدوین قانون داشته باشیم، بسیاری از تدوین گران قانون این مسیر را نرفته‌اند، اما سوره مهر با رعایت حقوق مولف و مصنف سعی کرده در مسیر قانون قدم نهد. نوید آن را می‌دهم که در سال 94 در حوزه تولید کتاب و نوع حضور سوره مهر، بسته‌های متفاوتی ارائه خواهد شد. برای بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مجموعا 400 عنوان کتاب عرضه خواهیم کرد که  150 عنوان کتاب چاپ اولی و تجدید چاپی خواهد بود، از این تعداد البته 100 عنوان اختصاص به آثار کودک و نوجوان دارد.

در ادامه امین نادری مسئول بخش سوره مهر الکترونیک به تشریح جشنواره پرداخت و گفت: جشنواره نوروزی سوره مهر در هفت بخش مختلف و برای همه افراد خانواده طراحی شده است. این هفت بخش شامل: سوره کودک، سوره آوا، سوره نما، سوره ایده، سوره کتاب اولی‌ها، سوره نگار، سوره کتابخوان هستند. آخرین مهلت ارسال اثار تا ٣١ فروردین ٩٤ اعلام شد و داوری جشنواره تا ١٥ اردیبهشت ادامه دارد. اختتامیه این جشنواره ١٦ اردیبهشت سال 94 همزمان با نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود.

این جشنواره در هفت بخش برای تمام رده‌های سنی مخاطبان و تمام اعضای خانواده‌های ایرانی طراحی شده و در پایان به نفرات برگزیده هر بخش جوایز ارزنده‌ای اهدا می‌شود.

نادری ضمن بیان موارد هر بخش بیان کرد: هدف از طراحی مسابقه سوره کتابخوان آشنا کردن مخاطبان با کتاب‌های الکترونیک است. بدین منظور چهار جلد از پرفروش‌ترین کتاب‌های سوره مهر را با تخفیف ویژه در سامانه اندرویدی کتابخوان سوره مهر در دسترس خوانندگان گرامی قرار می‌دهیم. «آه با شین»، «دختر شینا»، «گرگ سالی» و «نردبان جهان» در نظر گرفته شده که مخاطبان کتاب را می‌خوانند و چکیده و برداشت خود را از کتاب ارسال می‌کنند، و در نهایت برای بهترین متن‌های ارسالی که توسط نویسنده کتاب انتخاب خواهد شد، جوایز نفیسی در نظر گرفته شده است.

وی به سوره مهر آوا اشاره کرد و گفت: در این بخش از جشنواره شرکت‌کنندگانی که علاقه‌مند به حوزه صداپیشگی و گویندگی هستند و مایل به سنجش توانایی خود هستند. از میان چهار متن انتخاب شده که قسمت کوتاهی از متن کتاب‌های سوره مهر خواهد بود یکی را انتخاب کرده و با صدای خود آن را روایت می‌کنند و با هر وسیله ای مثل موبایل یا رکوردر آن را ضبط کرده و به سایت جشنواره ارسال می کنند.

به گفته وی، آثار ارسال شده توسط داوران این بخش ارزیابی شده و صداهای برگزیده علاوه بر اهداء جوایز مورد حمایت قرار گرفته و برای تولید کتاب های گویا از آنها دعوت به همکاری خواهد شد. متن های انتخاب شده در این بخش، ازکتاب های گریه‌های امپراطور، تویوتای خرگوشی، مجموعه داستان دارو دسته دارعلی که روایتی طنز از دفاع مقدس برای نوجوانان، شنام و پایی که جا ماند انتخاب شده است.

وی همچنین درباره سوره‌نما هم بیان کرد: یکی از تاثیرگذارترین شیوه ها برای معرفی یک کتاب، معرفی آن توسط خواننده آن است. در این بخش از همه علاقمندان دعوت به عمل می آید تا با ارائه و معرفی یکی از کتاب های مورد علاقه ی خود در قالب ویدئویی (رئال یا انیمیشن) شرکت نمایند. حداکثر زمان آثار می‌بایست 2 دقیقه باشد.
تصاویر ارائه شده می تواند توسط گوشی همراه و انواع دوربین های رایج تصویربرداری ضبط شود، آثار می توانند در قالب ویدئو گرافیک یا انیمیشن نیز ارائه شوند. هر متقاضی می‌تواند حداکثر سه اثر ارائه نماید. هریک از ویدئو ها جهت بازبینی بصورت جداگانه، باید با یکی از فرمت های دیتا شامل MP4 / AVI / MPEG2/ FLV باشد .

مسئول سوره مهر الکترونیک درباره «سوره نگار» تصریح کرد: شرکت انتشارات سوره مهر در راستای تشویق و حمایت از هنرمندان و تحت عنوان جشنواره نوروزی سوره مهر،‌ در بخش سوره نگار،‌ از تمامی هنرمندان و علاقه مندان به طراحی کاراکتر دعوت به عمل می آورد،‌ تا با توجه به شرایط و ضوابط شرکت در این بخش، ‌اقدام به طراحی کاراکتر با موضوع و هویت شرکت انتشارات سوره مهر نمایند.

نادری شرایط را اینگونه برشمرد که، شخصیت های طراحی شده می بایست قابلیت اجرای دو بعدی و سه بعدی در رایانه را داشته باشد. کاراکتر مورد نظر باید قابلیت متحرک سازی را داشته باشد.  برای تمام گروه های سنی جذابیت داشته باشد.
رعایت سادگی و پرهیز از پیچیدگی های تصویری در طراحی کاراکتر الزامی است.
طرح ارسالی می بایست قابلیت تبدیل به احجام سه بعدی با مواد مختلف را داشته باشد. رعایت خط مشی و هویت انتشارات سوره مهر در طراحی کاراکتر الزامی می باشد ( حوزه کتاب های چاپ شده توسط سوره مهر بدین شرح است : خاطره نگاری دفاع مقدس، رمان، کودک و نوجوان، سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی )
استفاده از رنگ سازمانی شرکت انتشارات سوره مهر برای طراح الزامی است. (نارنجی:Y:100 M:50و خاکستری: K:50) تکنیک اجرای آثار آزاد می باشد. هر شرکت کننده می تواند حداکثر سه اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال نماید.

وی افزود: طرح برگزیده و مورد قبول هیات داوران جهت مصارف تبلیغاتی این شرکت، در محصولات ترویجی و تبلیغی شرکت انتشارات سوره مهر مانند تیزر های تلویزیونی، آگاهی های روزنامه ای، تبلیغات محیطی و هدایا و ... مورد استفاده قرار خواهد گرفت. هر کاراکتر می بایست از سه زاویه (روبرو، نیم رخ و سه رخ) طراحی شده و در یک صفحه A4چیدمان شوند. هریک ازطرح هاجهت بازبینی بصورت جداگانه، باید با یکی از فرمت های تصویری شامل   JPG / PNG / TIFFدر اندازهA4 با رزولیشن  300dpiو با مد رنگی RGB  یا CMYK از طریق سایت و با حجم حداکثر پنج مگابایت در قسمت آپلود بارگذاری شود. در صورت پذیرفته شدن یکی از آثار به عنوان کاراکتر شرکت انتشارات سوره مهر،‌ حق هرگونه استفاده از اثر مربوطه،‌ با توافق صاحب اثر،‌ انحصارا در اختیار این شرکت خواهد بود.

این مسئول در ادامه به سین دیگر یعنی«سوره کتاب اولی‌ها» اشاره کرد و یادآور شد: به کلیه عزیزان و هموطنان در اقصی نقاط کشور و یا هموطنان مقیم در خارج از مرزهای میهنمان این نوید را می دهیم که از این به بعد می توانند خود ناشر آثار خود باشند. برای نشر متنی که مدتها روی آن وقت گذاشته اید، به دنبال ناشر نگردید. فایل خود را در سایت جشنواره آپلود کنید و خود از فروش کتابتان بهره مند گردید.

وی ادامه داد: در طرح سوره کتاب اولی ها همه می توانند اثر خود را در قالب های مختلف ادبی، شامل شعر، داستان کوتاه، رمان، پژوهش، طنز، نمایشنامه، فیلمنامه، خاطره نگاری، دفاع مقدس، سفرنامه، علوم اجتماعی و آموزش برای ما ارسال کنند. آثار ارسالی توسط داوران این بخش که خود از جمله نویسندگان و پژوهشگران طراز اول کشور می باشند مورد بررسی قرار خواهد گرفت. کلیه آثاری که از طرف این هیئت مورد پذیرش قرار گیرد، توسط سوره مهر الکترونیک در کتابخانه الکترونیکی سوره مهر منتشر می شود. در این نرم افزار حقوق مؤلف به طور کامل رعایت شده و مخاطبان برای تهیه اثر مورد نظر بایستی آن را خریداری کنند.

نادری گفت: محدودیتی در تعداد آثار ارسالی نویسندگان وجود ندارد. کتاب های ارسالی مطابق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران باشند. مسئولیت مالکیت و حقوق قانونی آثار منتشر شده، بر عهده نویسندگان است. تهیه شابک برای کتاب توسط انتشارات سوره مهر انجام خواهد شد. پیش از نشر کتاب با نویسنده تماس گرفته خواهد شد و طی قراردادی نسخه الکترونیک کتاب برای فروش در نرم افزار کتابخوان سوره مهر قرار گرفته خواهد شد.

سوره ایده مورد دیگری از هفت سین نوروزی سوره مهر بود که نادری آن را تشریح کرد و گفت: اگر ایده ای دارید که فکر می کنید باعث شود افراد بیشتری کتاب بخوانند یا باعث آسان شدن و لذت بردن بیشتر از کتاب خواندن می شود و یا هرچیز دیگری که دوست دارید مطرح کنید، این بخش از جشنواره برای شماست. در این بخش شما ایده های خود را برای ما می فرستید، ما آن ها را با کمک هیاتی از داوران خبره، داوری می کنیم و از بهترین آن ها تقدیر می کنیم.

وی بیان کرد: انتشارات سوره مهر به همه ایده پردازانی که ایده ای نو داشته باشند، تضمین می دهد که کلیه حقوق ایشان به طور کامل رعایت خواهد شد و مالکیت معنوی ایده برای ایشان حفظ خواهد شد. همچنین به برگزیدگان این بخش جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

نادری محورهای اصلی را اینگونه برشمرد که، کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی، کتاب الکترونیک، کتاب صوتی، کتاب تعاملی، دیگر طرح های ابتکاری مرتبط با کتاب.

هفتمین سین اما سوره کودک بود که مسئول سوره مهر الکترونیک آن را اینگونه توضیح داد، برای کودکان یک عیدی ویژه در نظر گرفته ایم. می خواهیم یک تجربه جدید از کتاب خواندن را به کودکانمان معرفی کنیم.

این مسئول اضافه کرد: برای شرکت در جشنواره سوره کودک، کتاب تعاملی خروس پرطلایی را از سایت جشنواره نوروزی سوره مهر به رایگان دانلود کنید. آن را بر روی دستگاه اندرویدی خود نصب کنید. داستان را برای کودکتان اجرا کنید و از او بخواهید ادامه داستان که پایان آن باز گذاشته شده است را برایتان روایت کند و آن را به پایان رساند. روایت کودک خود را از داستان به صورت تایپ شده و یا دست نویس و با استفاده از لینک آپلود برای ما ارسال نمایید. البته فایل اپلیکشن کتاب تعاملی «خروس پرطلایی» در تاریخ 27 اسفند قابل دانلود در سایت جشنواره است.

نادری درباره آیین نامه اجرایی این بخش گفت: فایل ارسالی حداکثر 15 خط (200 کلمه) باشد. در صورت ارسال عکس دست نوشته، توجه کنید که واضح و خوانا باشد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت جشنواره به این آدرس مراجعه کنند.
ارسال نظرات