علی لاریجانی در نطق پیش از دستور مجلس:

برخورد فیزیکی با نماینده مجلس به خاطر یک اظهارنظر اقدامی مخالف نظام است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره حادثه شیراز، تاکید کرد: برخورد فیزیکی با نماینده مجلس به خاطر یک اظهارنظر اقدامی مخالف نظام و خلاف نظر صریح رهبری است.
کد خبر: ۸۵۰۵۰۹۷
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج، علی لاریجانی رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز مجلس، در واکنش به نامه نمایندگان کنگره آمریکا به مقامات ایران در مورد به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای با 1+5 گفت: بعد از مراسم مفتضح کنگره آمریکا برای اجرای شوی تبلیغاتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که حدود 40 بار آبرو و حیثیت خود را برای حرف‌های پوچ و بی‌محتوای او ریخته‌اند، چون در صحنه بین‌المللی این حرکت محل اعتنا واقع نشد، بلکه مورد تمسخر واقع شد، در اقدام نسنجیده دیگر تعدادی از سناتورهای امریکا طی نامه‌ای ادعایی را مطرح کردند که از نظر نظامات بین‌المللی به حیثیت و جایگاه حقوقی این کشور ضربه شدیدتری وارد

وی افزود: این نامه نشان می‌دهد که حمایت‌های مالی صهونیست‌ها چگونه عارضه سبک سری سیاسی ایجاد کرده است. در واقع این گروه با دست خود بی‌اعتمادی به آمریکا را برای همگان با معنا کرد و برای همه دولت‌ها در سطح جهان این سوال را ایجاد کردند که در روابط دیپلماتیک با کشور آمریکا و یا مذاکره با این دولت، در واقع با چه کسی مذاکره می‌کند! با دولتی که به غلط مدعی مدیریت جهانی است و تصور می‌کند از اقتدار کافی برخوردار است و یا با هیچ.

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به درستی در این باره از واژه سقوط اخلاق سیاسی استفاده کرده‌اند، اظهار داشت: البته این اقدام سخیف مجلس سنا باید برای مذاکره کنندگان کشور ما توجه بیشتری ایجاد کند که در هر توافقی با 1+5 برای چنین اقدامات ارتجاعی راه گریز را ببندند و با در نظر گرفتن شرایط اینگونه اقدامات خدعه‌آمیز را پرهزینه کنند.

لاریجانی ادامه داد: به هرتقدیر پاسخ عمل ناپسند عده‌ای از سنا صرفا اعلام موضع سیاسی نیست، بلکه تدبیر هوشمندانه در توافقات جهت خنثی کردن این کار و یا پرهزینه کردن آن باید در آینده مورد توجه قرار گیرد، البته 1+5 هم توجه داشته باشد که مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی هرگونه نظارت فزون‌تر از ان‌پی‌تی صرفابا لغو تحریم‌ها ممکن می‌گردد.

وی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از دوستان مذاکره کننده امیدوار است با توجه به تجربیات گذشته و بساط جدید بی‌اعتمادی که آمریکایی‌ها پهن کرده‌اند، با دقت عمل کافی، گام‌های جدید را بردارد.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان به حادثه حمله به علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس و مورد ضرب و شتم قرار دادن او از سوی عده‌ای در شیراز اشاره کرد و گفت: موضوع دیگر اقدام ناپسند و زشتی بود که عده‌ای نسبت به همکار گرامی، آقای دکتر علی مطهری انجام دادند. همین جا لازم می‌دانم از رئیس جمهور محترم و ریاست قوه قضائیه که دستورات اکید برای بررسی موضوع داده‌اند، تشکر کنم. امیدوارم با پیگیری جدی اینگونه اقدامات ناصحیح در کشور ریشه‌کن شود.

لاریجانی در همین زمینه افزود: عرض بنده با کسانی است که گاه تصور می‌کنند به خاطر نظام این اقدامات توجیه شرعی و یا انقلابی دارد. سوال این است که مقصود از نظام چیست؟ نظام علی‌العموم به معنای هویت جمعی است که بر پایه قانون اساسی شکل یافته است و یکی از ارکان قانون اساسی، آزادی بیان است. مخصوصا در مورد نمایندگان مجلس که نص قانون اساسی این است که در تمام مسائل داخل و خارجی می‌توانند اظهار نظر کنند. بنابر این اقدامی از این صنف که برخورد فیزیکی و غیرقانونی به خاطر اظهار نظر فردی آن هم نماینده مجلس صورت بگیرد، یک اقدام مخالف نظام است.

وی با بیان اینکه تصور نشود اینگونه اقدامات کمک به نظام است، بلکه درست خلاف آن و اقدامی مخالف و مغایر نظام است اظهار داشت: این اقدام در شرایطی است که نظر صریح مقام معظم رهبری که در قبال اینگونه اقدمات این بود که "خلاف است و کسانی که به نظر ما تعهد دارند بدانند" و مسئولین را موظف فرمودند که با اینگونه اقدامات که جلسات را به هم می‌زنند، برخورد شود. از طرفی باید توجه کنند که این صنف اقدامات فقط تبعات داخلی ندارد.

رئیس مجلس در همین زمینه تاکید کرد: ایران به عنوان مهمترین کشور در منطقه که دارای ثبات قوی می‌باشد و نظامی دموکراتیک دارد، با این روش‌ها در انظار سایر کشور لطمه جدی می‌خورد. چرا که برخی ذهن‌های بیمار مترصد هستند که این مسائل را برجسته کنند، نظیر برخی اظهارات نادرست در مورد موقعیت ایران که در این چند وقت بیان شد ودیدید که چگونه مستمسک دیگران برای تخریب وجهه ایران قرار گرفت.

لاریجانی با اشاره به اینکه بحث در درستی همه عقایدی که مطرح می‌شود نیست، گفت: بحث در این است که فایده اظهارنظر آزادانه بیشتر از آن است که به خاطر اطمینان از صحت عقاید، نظامی سخت‌گیرانه طراحی کنیم که افراد نتوانند نظرات خود را بیان کنند. لذا شیوه درست در یک نظامی که آزادی بیان رکن آن است، این است که پاسخ نظرات که تصور می‌شود دقیق نیست ارائه گردد. یعنی نوعی گفت‌وگوهای انتقادی در کشور رایج باشد.

وی همچنین ادامه داد: طبعا بیش از 99 درصد آرای مختلف با این روش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که مبنای آن جدال احسن است. ممکن است مواردی توهین یا افتراء و یا شکستن مرزهای امنیت ملی باشد که در این موارد دادگاه‌های صالحه طبق قانون باید رسیدگی کنند، نه اقدامات غیرقانونی از این صنف. زیرا قانون برای رفع همین گونه مرافعات وضع می‌گردد، نه اینکه هر کس سر خود حتی برای  دفاع از حق خود اقدام کند.

رئیس مجلس اضافه کرد: حتی اگر تعدی در حد قتل باشد، صاحبان دم نمی‌توانند خود بدون مجوز دادگاه عمل کنند. مخصوصا کسانی که به نوعی محل رجوع عده‌ای هستند و یا قدرتی دارند، باید مراقب باشند که نه تنها از رفتار و کردار آنها تلقی مباح بودن اینگونه اعمال استشمام نشود، بلکه باید تلاش کنند که فرهنگ قانونگرایی را که امام(ره) در نظام جمهوری اسلامی آن را مبنای شرعی داده‌اند، رایج نمایند.

لاریجانی با بیان اینکه هم وزارت کشور و هم وزارت اطلاعات باید با این مسئله برخورد جدی کند، گفت: افرادی که به این امور می‌پردازند توجه کنند که اقدامات آنان هیچ توجیه دینی، انقلابی و قانونی ندارد.

وی همچنین به انتخاب آیت‌الله محمد یزدی برای ریاست خبرگان رهبری اشاره و خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم که برادر بزرگوار حضرت آیت‌الله یزدی که ریاست مجلس خبرگان رهبری را برعهده گرفتند از جانب خود و نمایندگان مجلس تبریک بگویم و برای ایشان آرزوی توفیق داشته باشم.

رئیس مجلس در پایان تصریح کرد: از تلاش‌های وزارت اطلاعات در آزادی دیپلمات عزیز ایرانی، آقای نیک‌بخت هم سپاسگزاری می‌کنم و برای این عزیز نیز آرزوی توفیق دارم.


ارسال نظرات