مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان:

جشنواره آش ایرانی به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: سال آینده جشنواره آش ایرانی به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۵۰۳۹۳۶
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱

یحیی رحمتی در کارگروه میراث فرهنگی و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به جاذبه‌های گردشگری موجود در استان زنجان اظهار داشت: باید برنامه‌ریزی دقیق برای بازدید گردشگران از جاذبه‌های گردشگری استان صورت گیرد.
وی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان خدابنده اشاره کرد و بیان داشت: تفرجگاه‌های جدیدی به مجموعه گردشگری این شهرستان افزوده شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان اضافه کرد: حمام تاریخی شهر زرین‌رود، کوه‌های رنگی مسیر کرسف به غار کتله‌خور و... به عنوان موضوعات و شاخصه‌های ارزیابی به اداره‌کل میراث فرهنگی استان ارسال شده است.
رحمتی به جاذبه‌های شهرستان طارم همچون فومن، روستای هزاررود و سرخ‌آباد اشاره کرد و یادآور شد: روستای هزاررود کارکرد محلی دارد و میراث فرهنگی نیز مخالفتی از کارکرد این روستا به عنوان جاذبه‌ محلی ندارد.
وی با اشاره به اینکه فرمانداری ماه‌نشان پیشنهاد تبدیل قلعه بهستان ماه‌نشان از جاذبه منطقه‌ای به محلی را دارد، تصریح کرد: در حال حاضر تغییراتی درباره جاذبه‌های گردشگری ماهنشان صورت نمی‌گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان در ادامه به زمان برگزاری جشنواره ملی آش ایرانی اشاره کرد و یادآور شد: باید یک بازنگری در زمان برگزاری این جشنواره صورت گیرد.

* ضرورت استفاده از تجربیات گذشته برای برگزاری جشنواره آش
وی با اشاره به اینکه باید از تجربیات سنوات گذشته در برگزاری جشنواره ملی آش ایرانی استفاده شود، تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود جشنواره ملی آش ایرانی به صورت بین‌المللی برگزار شود.
رحمتی از برگزاری 9 دوره جشنواره ملی آش ایرانی در استان زنجان خبر داد و ابراز داشت: آیتم‌های در نظر گفته شده در این زمینه شامل فلسفه وجودی جشنواره و زمان و فصول برگزاری این جشنواره است.
وی به عوامل تاثیرگذار در زمان برگزاری جشنواره ملی آش ایرانی اشاره کرد و یادآور شد: شرایط آب و هوایی، برخی فعالیت‌های اجتماعی و آموزشی، توجه به تقویم قمری و شمسی، مسائل و محدودیت‌های مالی و زیبایی طبیعت و گرایش عمومی به تهیه تره‌های کوهی و تهیه آش در فصل بهار از جمله این عوامل است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه نخستین جشنواره ملی آش ایرانی در اردیبهشت ماه سال 84 در زنجان برگزار شد، گفت: پس از آن دومین دوره این جشنواره در اردیبهشت ماه سال 85، سومین دوره در خرداد ماه سال 86، چهارمین دوره در تیر ماه سال 88، پنجمین دوره در آبان ماه سال 89 و به ترتیب نهمین دوره آن در اردیبهشت سال گذشته برگزار شده است.
وی در ادامه به سطح و موضوعات جشنواره آش ایرانی اشاره کرد و افزود: استقبال بی‌نظیری در سطح داخلی و خارجی از دوره‌های قبلی این جشنواره صورت گرفته است.
رحمتی ادامه داد: دبیرخانه این جشنواره برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری جشنواره بین‌المللی آش را از سه دوره اخیر آغاز کرده است.

* اجرای برنامه‌های جانبی برای رونق بیشتر جشنواره آش
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان در ادامه به برگزاری برنامه‌های جانبی جشنواره آش ایرانی برای رونق بیشتر اشاره کرد و افزود: اجرای موسیقی‌های محلی استان زنجان برای شرکت کنندگان جزو این برنامه‌ها است.
ویبرگزاری مسابقات مختلف مرتبط با آش همچون مسابقه عکس، پخت انواع آش محلی، مسابقه آش خوری و...را جزو برنامه‌های جانبی این جشنواره علام کرد و گفت: فروش مواد اولیه آش‌های شرکت کننده در جشنواره از دیگر برنامه‌ها است.
رحمتی به اهداف برگزاری جشنواره ملی آش ایرانی اشاره کرد و یادآور شد: ارائه غذاها و آش‌های محلی شهرهای مختلف شرکت کننده از اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی ایجاد زمینه آشنایی بین شرکت کنندگان، ایجاد امکان ثبت فرهنگی جشنواره در فهرست جشنواره‌های بین‌المللی سازمان جهانی گردشگری و ایجاد زمینه حضور گردشگران بین‌المللی در استان به واسطه رویداد فرهنگی را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره اعلام کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان به کشورهای هدف جشنواره آش ایرانی اشاره کرد و یادآور شد: باید کشورهای مورد نظر در این زمینه به صورت هدفمند انتخاب شوند.
وی اضافه کرد: کشورهای مورد نیاز برای ارزیابی نحوه برگزاری این جشنواره از اعضای سازمان اکو انتخاب می‌شود.
رحمتی در پایان به بررسی نهایی و تعیین تکلیف طرح گردشگری امند و طرح جامع شهرک گردشگری زنجان اشاره کرد و افزود: آب بهداشتی مورد نیاز این شهرک بر اساس مقادیر پیشنهادی برابر 564 متر مکعب در روز است.

ارسال نظرات