رئیس جکهور گفت: امروز نیازمند سلامت نظام اداری هستیم و مدیران باید به آن توجه داشته باشند و این موضوع یکی از انتظارات مردم از دولت است
کد خبر: ۹۴۱۰۴۹۵
|
۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۴

 

 

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای اداری استان گیلان با اشاره به بازدیدهای انجام شده در سفرش به گیلان، اظهار کرد: مدیریت در فرهنگ دینی ما با مدیریت در فرهنگ‌های مختلف در ظاهر یکی اما در باطن تفاوت‌هایی تیز دارد.

وی افزود: اولین گام در مدیریت این است که قبل از هر چیز مدیر خود را در محضر خدا می‌داند و خود را پاسخگوی خدا می‌بیند

رئیس جمهور با بیان اینکه نگاه مدیریت در نظام دینی وی را موظف می‌کند که قانون‌مدار و اخلاق مدار حرکت کند، تصریح کرد: در این نوع مدیریت عدالت در تصمیم گیری سرلوحه خود قرار می‌دهد.

وی کارآمد ترین مدل مدیریتی خودکنترلی دانست و ادامه دهد: خودکنترلی یعنی آنکه انسان خود را همواره به رعایت قانون و اجرای عدالت موظف بداند. مشتری مداری در نظام مدیریتی مطرح است اما نکته محوری در نظام مدیریتی اسلامی دوست داشتن مردم و محبت نسبت به آنها است که در سایر نظام‌ها دیده نمی‌شود.

آیت الله رئیسی نکته برجسته در سیره فاطمی را توجه به دیگران عنوان کرد و افزود: دیگر خواهی در پرتو خداخواهی است و اگر انسان به دیگران توجه کند در مسیر شهدا، علما، امام و رهبری گام برداشته و این موضوع در نظام مدیریتی حائز اهمیت است.

 

روابط ناسالم از موارد ناکارآمدی نظام اداری است

وی با بیان اینکه نگاه به همکاران رویکرد بعدی در مدیریت است، بیان کرد: نظارت و کنترل نسبت به کار همکاران بسیار مهم است. اعتماد یک ضرورت است اما در کنار آن باید نظارت ضرورتی اجتناب ناپذیر است، کنترل برای بی اعتمادی نیست بلکه برای تداوم اعتماد است.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه اگر نظارت نسبت به مجموعه وجود داشته باشد اشکالات سریعاً اصلاح می‌شود، گفت: امروز نیازمند سلامت نظام اداری هستیم و مدیران باید به آن توجه داشته باشند و این موضوع یکی از انتظارات مردم از دولت است.

رئیس جمهور ناکارآمدی نظام اداری و روابط ناسالم و پارتی بازی و حق و ناحق کردن و رشوه دریافت کردن و مقدم داشتن کسی که تقدم حق او نیست را از موارد آسیب رسان به نظام اداری دانست و تصریح کرد: نظام اداری باید در دید مردم کارآمد جلوه کند و این کارآمدی با یک دستور العمل محقق نمی‌شود بلکه باید در میدان عمل و اجرا خود را نشان دهد.

وی بیان کرد: نظام اداری کارآمد مدنظر، نظام امام علی (ع) جهت احقاق حق است و امروز مردم از دولت و مدیران و کارگزاران نظام توقع دارند که بحق تقدیم هشت هزار شهید، در مسئولیت خود به این موارد توجه کنند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه همکاری مردم در تکمیل روند واکسیناسیون کرونا قابل تقدیر است، افزود: مسئله مصون سازی در مقابل ویروس قابل ارزش است چرا که خانواده شهدای این عرصه نیز برای سلامت مردم از عزیز خود گذشتند

وی با بیان اینکه باید نسبت به مسائل مردم و آنچه که انجام شده و باید انجام شود، بازنگری صورت گیرد، افزود: باید برای کاستی و عقب ماندگی‌ها تلاش شود که این امر نیازمند همت همه است.

 

اقتصاد کشاورزی و گردشگری و دریایی در گیلان فعال شود

رئیس جمهور با بیان اینکه واحدهای صنعتی و کارخانجات زیربنایی در گیلان وجود دارد که برخی تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و باید به طور کامل احیا شود، ادامه داد: یکی از کارهای ضروری در گیلان مربوط به واحدهای تولیدی است که باید احیا شوند. بانک‌ها واحدهای تولیدی را اداره یا واگذار کنند زیرا زیبنده نیست خط تولید واحدی به این این کند باشد.

وی با بیان اینکه گیلان قطب کشاورزی، گردشگری و دریا است و ظرفیت‌های این بخش باید جهت ایجاد اشتغال و رفع نیاز مردم به کار گرفته شود، عنوان کرد: آنچه انجام شده خوب است اما همه ظرفیت استان گیلان نیست.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه اساس منطقه آزاد برای تولید و صادرات راه اندازی شده و در کنار آن گردشگری هم باید فعال شود، افزود: این منطقه نباید به واردات کالا تبدیل شود و مقررات گمرکی در این خصوص باید تسهیل شود.

وی با بیان اینکه پسماند معضل بزرگی است که باید در اولویت کار مسئولان قرار گیرد، بیان کرد: این موضوع با سلامت مردم ارتباط دارد و گزارشات این حوزه نگران کننده است و اولویت سازمان برنامه و بودجه باید رفع نگرانی‌های مردم در این باره باشد.

حجت الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه پول پیمانکاران باید اولویت باشد و از سوی دیگر تعلل در اجرای پروژه‌ها قابل قبول نیست، افزود: پرداخت حقوق کارگر و کارگران نباید تأخیر داشته باشد با توجه به شرایط سخت پرداخت حقوق کارگران در اولویت است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مردم گیلان مربوط به رودخانه زرجوب و گوهر رود است، افزود: وضعیت تالاب انزلی نیز از دیگر مسائلی است که باید برای حل مشکل آن کارگروهی تشکیل شود و طی مدت کوتاهی احیای و بهره برداری درستی از آن شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اجرا و تکمیل نهضت ملی مسکن ضروری است، تصریح کرد: رؤسای ادارت موضوع کمبود زمین را بررسی و پیگیری کنند و زمین بلا استفاده ادارت آزاد شود و در اختیار این طرح قرار گیرد. با توجه به کمبود زمین در گیلان کمک همه دستگاه‌ها ضروری است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه طرح کاداستر باید از سوی ثبت اسناد پیگیری و رفع مشکل شود، بیان کرد: با توجه به بودجه خوب در نظر گرفته شده برای این طرح آن را اجرایی کنید و روستاییان باید سند داشته باشند تا مشکلاتشان حل شود.

 

ضرورت توجه به صنایع تبدیلی در گیلان

وی با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی بسیار مهم است اگر محصول کشاورزی از این صنایع برخوردار باشد اشتغال، تولید و ارزش افزوده به دنبال دارد، ادامه داد: یکی از مسائلی است که در تبادلات بین المللی نیز پیگیری شده اما باید در داخل هم پیگیری شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مراتع و کشاورزی که از آنها استفاده می‌کند از دیگر موضوعات مهم در گیلان است و وزارت جهاد باید تکلیف این موضوع روشن کند و برای کیفیت استفاده از مراتع یک ساز و کار جدی داشته باشیم، اظهار کرد: اقتصاد روستا باید فعال شود زیرا بی توجهی به این موضوع حاشیه نشینی را به دنبال دارد. باید کارخانه بزرگ روستا به یک مرکز تولیدی فعال تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه استان گیلان یکی از مهم‌ترین مراکز برای ایجاد ارتباط با کشورهای اتحادیه اوراسیا، کشورهای حاشیه خزر است، گفت: باید این موضوع تسهیل و زیر ساخت‌های فراهم شود.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه گیلان نقش مهمی در فرهنگ دارند، تصریح کرد: وجود چهره‌های فرهیخته و علما به ویژه آیت الله بهجت نشان دهنده غنای فرهنگی گیلان است و باید از این شخصیت‌های بزرگ برای رشد و اعتلای فرهنگی استفاده شود.

 

 

ارسال نظرات