خبرهای داغ:
شهریار حیدری در گفتگو با خبرگزاری بسیج؛

قرارداد 25 ساله ایران و چین به قطع قابل اجراست/نگرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی از تفاهم ایران و چین

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت:توافق، در قالب یک پیمان بسته شده، یک پیمان همکاری بیست و پنج ساله است که کارگروه‌های مختلف، برای اجرایی شدن آن جلساتی تشکیل داده‌اند و چند ماهی هست که روی این موضوع کار می‌شود، قطع به یقین قابل اجراست.
کد خبر: ۹۴۰۸۲۱۸
|
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵

شهریار حیدری نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با خبرگزاری بسیج، با اشاره به  سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص آغاز اجرای قرارداد ایران و چین و در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه مذاکرات برای رفع تحریم در وین هنوز به نتیجه نرسیده است، آیا این توافق امکان اجرایی شدن دارد یا خیر، گفت: بله، قابل اجرایی شدن دارد. چون این توافق، در قالب یک پیمان بسته شده، یک پیمان همکاری بیست و پنج ساله است که کارگروه‌های مختلف، برای اجرایی شدن آن جلساتی تشکیل داده‌اند و بند به بند پیمان بررسی شده و توافق انجام گرفته و دیروز هم مرحله آغاز اجرایی کردن این پیمان اعلام شد. چون چند ماهی هست که روی این موضوع کار می‌شود، قطع به یقین قابل اجراست.

وی در این زمینه افزود: کشور چین یک کشور مستقل و قدرتمند از نظر اقتصادی است و جمهوری اسلامی ایران هم نقش مهمی در تحولات جهانی و منطقه‌ای دارد. پس در چارچوب این تفاهم دو کشور بنا دارند یک همکاری استراتژیک داشته باشند و از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند؛ بنابراین، این تفاهم از ابتدا باعث نگرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی از کشور‌های عربی منطقه شده و مخالفت‌هایی با این پیمان انجام گرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: این مخالفت‌ها کاملا نشان از یک پیمان استراتژیک، مهم و قابل اجرا دارد. و گرنه این کشور‌ها  این قدر نگران نمی‌شدند. بالاخره دست انداز‌هایی در مسیر وجود دارد و این مسائل کاملا برای دو کشور جمهوری اسلامی ایران و چین قابل درک است. علیرغم این مسائل بناست که این توافق اجرایی و عملیاتی شود.

حیدری در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم‌ها و مشکلاتی که در پرداخت‌های بانکی وجود دارد، این قرارداد به چه صورت انجام خواهد شد؟ گفت: ما همین الان با بسیاری از کشور‌ها روابط اقتصادی و تجاری داریم و به صورت روال این کار انجام می‌شود و این شیوه تعریف شده‌ای است که بین ایران و چین علیرغم فشار تحریم‌ها قابل اجراست.

وی در پاسخ به سوال دیگر در خصوص سیاست نگاه به شرق در دولت جدید با توجه به سفر وزیر امور خارجه به چین و سفر چند روز آینده رئیس جمهور کشورمان به روسیه و اینکه این رویکرد و سفر‌ها از چه اهمیتی برخوردار است و آیا می‌تواند منافع کشور را تامین کند، گفت: در دنیای امروز، رفت و آمد، تعامل و انعقاد قرارداد و پیمان امری متداول و برای همه کشور‌ها ضروری است. هر کشوری مثل یک زنجیره به دنیا وصل شده و کشور ما هم حلقه‌ای از این زنجیره است.

وی ادامه داد: چین و روسیه هر دو کشور‌های قدرتمندی هستند. روسیه با ما همسایه است و چین هم کشوری دارای یک چارچوب مشخص است که در همین چارچوب تاکنون رشد اقتصادی بسیار خوبی داشته. به گونه‌ای که در حال پیشی گرفتن از قدرتی مثل آمریکاست و الان هم در بسیاری از امور پیشی گرفته است. طبیعی است که جمهوری اسلامی باید به سمت کشور‌هایی مثل چین و روسیه و دیگر کشور‌هایی که با ما امکان داد و ستد و دیپلماسی دارند، برود. معقولانه و منطقی است که با کشور‌هایی که تمایل دارند در همه عرصه‌ها با ما همکاری دیپلماتیک داشته باشند، در یک مسیر حرکت کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: کشوری مثل چین و روسیه در تحولات جهانی نقش محوری دارند، جزو شورای امنیت هستند، در تمام پیمان‌های بین المللی عضو هستند و نقش آفرینی می کنند و حق وتو دارند و منطقی است که ما از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. متقابلا این کشور‌ها هم نقش جمهوری اسلامی در تحولات جهانی و منطقه‌ای برایشان مشهود است و می‌دانند که جمهوری اسلامی یک قدرت منطقه‌ای هست و نقش بسیار برجسته‌ای در تحولات جهانی دارد. این ظرفیت‌ها تعریف شده است و ما باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

ارسال نظرات