خبرهای داغ:
رییس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت:صادرات دام زنده سبک از بنادر خوزستان در چند روز گذشته متوقف شده است.
کد خبر: ۹۴۰۸۱۸۸
|
۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۷

منصور پوریان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج افزود:صادرات قانونی دام زنده از بنادر خوزستان با هدف پیشگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز و مقابله با فضاسازی ایجاد شده متوقف شده است.
وی با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی پیشتر مجوز صادرات دام زنده مازاد به میزان ۳۰۰ هزار راس دام را صادر کرده بود گفت: با توجه به وضعیت موجود و برای غلبه بر فضای روانی که توسط برخی دلالان ایجاد شده، صادرات دام با دستور وزارت جهادکشاورزی متوقف شده است.سهم صادرات دام زنده از خوزستان ۵۰هزار راس تعیین شده بود.
رییس شورای تامین کنندگان دام کشور با اشاره به اینکه ۲ محموله ۶ هزار راسی دام زنده سبک در ۱۰ روز گذشته از بنادر خرمشهر و شادگان به کویت صادر شد ادامه داد: صادرکنندگان دام به دلیل توقف صادرات قانونی دام در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
وی بیان کرد: متاسفانه بازار داخلی ما همیشه تابع فضاسازی روانی بوده و افراد سودجو و دلالان تنها به منافع خود می‌اندیشند و بازار گوشت قرمز در کشور را ملتهب می‌کنند.
رییس شورای تامین کنندگام دام کشور ادامه داد: سودجویان در بازار گوشت اخلال ایجاد می‌کنند تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند اما صادرکنندگان دام از منافع کشور دفاع کرده و ارزآوری می‌کنند.
پوریان با بیان اینکه ۲ میلیون راس دام سبک پرواری مازاد در کشور وجود دارد و بازار داخلی توان جذب آن را ندارد گفت: مجوز صادرات محدود دام نباید بهانه‌ و دستاویزی برای افزایش خودسرانه قیمت گوشت قرمز باشد.
به گفته وی جمعیت دام سبک کشور به رقم ۷۱.۵ میلیون راس رسیده که حدود ۲ میلیون راس آن مازاد است و بازار داخلی کشش جذب این حجم دام را ندارد.

صادرات دام به افزایش قیمت گوشت قرمز دامن زد
مدیرعامل کشتارگاه و صنایع جانبی دام اهواز نیز گفت: صادرات دام به افزایش قیمت گوشت قرمز دامن زده و فضای روانی حاکم بر بازار نیز زمینه را برای افزایش قیمت دام زنده فراهم کرد.
البرز کریمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بهای هرکیلوگرم گوشت قرمز در اهواز که تا ۲ هفته پیش حدود یک میلیون و ۳۵۰هزار ریال بود به یک میلیون و ۴۵۰هزار ریال افزایش یافته که یک دلیل آن افزایش صادرات دام زنده بود.
وی گفت: گمان نمی‌رود حتی در صورت توقف صادرات دام زنده ، قیمت گوشت قرمز کاهش یابد.
کریمی رغبت نداشتن دامداران برای فروش دام خود با توجه به بارندگی‌های اخیر و محدودیت شدید برای ورود دام کشتاری به خوزستان را از دیگر دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در اهواز بیان کرد.
وی با بیان اینکه حدود ۶۰درصد دام کشتاری اهواز از استان‌های همجوار تامین می‌شود ادامه داد: با مصوبه اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، ورود دام زنده کشتاری به منزله کالای قاچاق محسوب شده و از ورود آن به استان جلوگیری می‌شود.
روزانه حدود ۵۰۰ راس دام سبک و ۴۰ تا ۵۰ راس دام سنگین در کشتارگاه صنعتی اهواز کشتار می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها