خبرهای داغ:
توصیه های رئيس گروه بهبود تغذيه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین؛

بایدها و نبایدهای تغذیه ای دوران ابتلا به کرونا و بیماری های تنفسی

رزازی عنوان کرد: برای افزایش سیستم ایمنی بدن، کیفیت غذا بسیار مهم است. الگوسازی تغذیه از دوران کودکی ایجاد می شود و الگوی مناسب تغذیه ای موجب افزایش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری ها می شود.
کد خبر: ۹۴۰۷۸۲۵
|
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴

عطیه رزازی، رئيس گروه بهبود تغذيه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با اشاره به توصیه ها و محدودیت های تغذیه ای در زمان واکسیناسیون بیان کرد: اولین نکته مهم در زمان دریافت واکسن خوردن کامل صبحانه است و اکیدا ناشتا واکسن دریافت نکنید.

وی گفت: خوردن آب و مایعات فراوان موجب افزایش گردش خون می شود اما توصیه می شود نیمی از این مایعات دریافتی، آب سالم باشد.

رئيس گروه بهبود تغذيه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: حتما در وعده های بعد از واکسن از وعده های غذایی پروتیینی استفاده شود چون غذاهای چرب، موجب ایجاد التهاب در بدن می شود.

رزازی عنوان کرد: حداقل پنج واحد سبزی و میوه در طول روز استفاده شود که دو واحد باید از میوه ها و سه واحد از سبزیجات استفاده شود.

وی افزود: اگر دارو و مکملی توسط پزشک برای فردی تعیین شده می تواند در طول زمان دریافت واکسن استفاده کند اما نباید به صورت خوددرمانی دارو و مکملی مصرف شود.

رئيس گروه بهبود تغذيه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: اگر فردی از پروتیین و ویتامین ها در طول روز استفاده کند و باردار و یا دارای بیماری خاص نباشد لازم به استفاده از مکمل ها نیست مگر زمانی که پزشک برای وی دارو و یا مکمل تجویز کرده باشد.

رزازی با اشاره به اینکه هیچ وقت کاهش وزن موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن نمی شود گفت: برای افزایش سیستم ایمنی کیفیت غذا مهم است. الگوسازی تغذیه از دوران کودکی ایجاد می شود و الگوی مناسب تغذیه ای موجب افزایش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری ها می شود.

وی با اشاره به مصرف نوع مواد غذایی در زمان ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و سایر بیماری های تنفسی اظهار کرد: استفاده از میوه های فصل حاوی آنتی اکسیدان مانند انار، پرتقال های توو سرخ، لیموشیرین و گریپ فروت، استفاده از جوانه های گندم، ماش و شبدر که حاوی ویتامین «ث» هستند در رژیم غذایی روزانه، استفاده از غذاهای رقیق و آبکی مانند سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم در این دوران توصیه می شود.

رئيس گروه بهبود تغذيه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه یادآور شد: پیاز خام و فلفل دلمه ای به دلیل داشتن ویتامین«ث» همراه با غذا، استفاده از هویج و کدو حلوایی برای تقویت سیستم ایمنی در غذاهای روزانه، استفاده از سبزی یا سالاد همراه با آب لیمو ترش یا آب نارنج تازه، استفاده حداقل ۲ بار در روز از منابع غذایی حاوی پروتیین«انواع گوشت، حبوبات، تخم مرغ و لبنیات» جهت تقویت عضلات تنفسی و همچنین استفاده روزانه حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات جهت رقیق شدن ترشحات مجاری گوارشی و کاهش التهاب ناشی از آن در ایام ابتلا به کرونا و سایر بیماری های تنفسی توصیه می شود.

رزازی در ادامه با اشاره به محدودیت های عنوان کرد:در ایام ابتلا به کووید ۱۹ و سایر بیماری های تنفسی توصیه می شود غذاهای آماده و نیمه پخته و خام«انواع گوشت خام و تخم مرغ نیم پز» همچنین قهوه، نسکافه، چای غلیظ، آبمیوه های صنعتی و نوشابه های گازدار استفاده نکنید.

وی افزود: مصرف شیرینی جات و شکلات را محدود کنید، ترشی جات و شوریجات و ادویه های تند، همچنین غذاهای سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ شده، کوکو، کتلت و روغن حیوانی و دنبه و پیه و غذاهای حجیم و سنگین مانند آش های غلیظ، کله و پاچه، ماکارونی و فیت فود مصرف نکنید.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها