مدیرعامل موسسه همشهری با بیان این‌که نظام رسانه‌ای کشور نیازمند ساختاری کاملا جدید برای تربیت خبرنگار انقلابی است، گفت: خبرنگار انقلابی معلم و مرشدی است که جامعه را به جلو پیش می‌برد.
کد خبر: ۹۴۰۷۳۷۹
|
۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، دکتر محسن مهدیان در جریان سفر خود به استان دارالعباده با حضور در اولین همایش روز بسیج رسانه یزد که با عنوان «دیده‌بان صبح» در این استان برگزار شد، با بیان این‌که عصر شبکه و جنگ رسانه‌ای حال حاضر نیازمند کادرسازی جدید است، اظهار کرد: بهترین‌های رسانه‌ای مرسوم و سنتی مناسب جنگیدن در عصر شبکه و رسانه نیستند و توان گرفتن آرایش جنگی برای مقابله با جنگ نرم دشمن را ندارند.

وی افزود: خبرنگاران ما باید بتوانند با توجه به شرایط حساس کنونی در ابعاد مختلف اخباری را تهیه کنند که قدرت برانگیختگی و قدرت در برگیرندگی لازم را داشته باشد و در یک کلام بتوانند اخبار واقع را به قلب مخاطبان برسانند.

مدیرعامل موسسه همشهری با بیان این‌که امروز دوران افول رسانه‌های رسمی و عصر‌ی است که هر کس هر جا نشسته باید کاری رسانه‌ای کند، گفت: در این صورت است که می‌توانیم در جنگ تمام عیار رسانه‌ای دشمن موفق شویم.

مهدیان از جهاد رسانه‌ای به عنوان جهاد تبیین یاد کرد و ادامه داد: جنگ شناختی موضوع کاملاً جدید و یک جنگ تازه است و این جنگ به این جهت مهم است که بقیه جنگ‌ها در خدمت جنگ شناختی هستند.

وی خاطرنشان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری مسئله تحریم‌های ظالمانه نیز در خدمت جنگ شناختی است و امروز ما در جنگ اراده‌ها قرار داریم که دشمن در مقابل تحقق اراده ما ایستاده و در مرحله بالاتر مقابل نظام بینشی و نظام گرایشی ما قرار می‌گیرد تا بتواند اراده ما را تغییر دهد.

مدیرعامل موسسه همشهری افزود: در جنگ سخت و زور شکست به معنای حذف فیزیکی است، اما در جنگ ارزش‌ها شکست به معنی تغییر آدم هاست و در جنگ بینشی شکست به معنی تغییرات عالم است.

وی گفت: در جنگ ارزش‌ها در حالیکه نیروی انقلابی تمام ارزش‌ها را قبول دارد حرف دشمن را می‌زند و اهداف او را پیاده می‌کند.

این پژوهشگر رسانه همچنین به حادثه شلیک به هواپیمای اوکراینی در دی ماه ٩٨ اشاره و تصریح کرد: دشمنان نظام دو سال کار کردند تا در دومین سالگرد شلیک به هواپیمای اوکراینی پروژه سپر انسانی را پیاده کنند و به دروغ به جامعه القا کنند که اگر این هواپیما زده نمی‌شد تعداد بیشتری از انسان‌ها جان خود را از دست می‌د‌ادند حال آنکه اصلاً چنین چیزی نبود و شلیک به هواپیمای اوکراینی غیرعمدی انجام شده بود.

مهدیان افزود: مثال هواپیمای اوکراینی مثال بسیار خوبی است که دشمن در جنگ شناختی واقعیت را جابه‌جا می‌کند و شما نیز این واقعیت را می‌پذیرید و جنگ شناختی جنگ در حوزه ذهن شما و ادراک شما از واقعیت است که دشمن با تبحر و به سادگی این واقعیت را عوض و در جامعه ترویج می‌کند.

مدیرعامل موسسه همشهری گفت: عصر امروز عصر شبکه و عصر جامعه پلتفورمی است و در عصر شبکه افول عصر رسانه‌های رسمی را شاهد هستیم و در این عصر سیطره و حاکمیت انحصار در تولید پایان می‌یابد.

وی افزود: در این عصر قدرت اثرگذاری روز به روز کاهش می‌یابد و اساسا تولید کننده پیام دیگر خریدار ندارد و پیام در شبکه توزیع دارای اهمیت است.

مهدیان اظهار کرد: در این عصر از معنایابی به معنا سازی رسیده ایم و لذا معنا در شبکه پلتفورم و در شبکه توزیع شکل می‌گیرد و در این عصر تک‌تک آدم‌ها رسانه می‌شوند و شهروندخبرنگار‌ها به شهروند رسانه‌ها تبدیل می‌شوند.

پژوهشگر حوزه رسانه در پایان تصریح کرد: خبرنگار انقلابی باید در دو حوزه علم و معنویت رشد یابد، اهل مناجات و تعبد باشد و بتواند اخباری را تهیه کند که قدرت برانگیختگی و دربرگیرندگی لازم را داشته باشد و خبر را به قلب مخاطبان برساند و چنین خبرنگاری قطعاً یک مربی، معلم و مرشد خواهد شد.

در پایان این همایش با اهدای لوح تقدیر از فعالان حوزه رسانه توسط سازمان بسیج رسانه استان تجلیل شد.

ارسال نظرات