خبرهای داغ:
غریب آبادی گفت: عناوین مجرمانه در کشور ما بسیار بالاست و عزم قوه قضاییه کاهش تعداد عناوین مجرمانه با کمک مجلس شورای اسلامی است.
کد خبر: ۹۴۰۷۳۶۸
|
۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵

عناوین مجرمانه در کشور‌مان بسیار بالاست‌/ قوه قضائیه برای کاهش جمعیت کیفری زندان ها مصمم است

به گزارش خبرگزاری بسیج گلستان؛ کاظم غریب‌آبادی معاون حقوق بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در حاشیه بازدید از زندان گرگان اظهارداشت: از زندان‌های مختلفی در کشور‌های اروپایی بازدید کرده‌ام. بازدیدهای مکرر مقامات قضایی از زندان ها و رسیدگی به پرونده قضایی زندانیان و درخواست های آنان، از اقدامات برجسته و متمایز جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: زندانی امانتی نزد دستگاه قضایی و سازمان زندان‌هاست. ما باید از زندانی به خوبی مراقبت کنیم، زیرا او جرمی را مرتکب شده و در مقابل آن مجازاتی را دریافت کرده است، نباید فراتر از مجازات تعیین شده، مشکل دیگری را به زندانی تحمیل کرد.

غریب آبادی ادامه داد: با نگاه تحول‌گرایانه رئیس قوه قضاییه به ویژه در خصوص کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و توجه به مسائل مختلف زندانیان، نه تنها به مسائل شخصی آن‌ها بلکه به مسائل خانوادگی زندانیان نیز توجه ویژه شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: در بازدیدی که امروز از زندان استان گلستان داشتیم، حسب گفت‌وگو با زندانیان و مقامات قضایی، مقرر شد تعدادی از زندانیان با وجود اینکه مدتی از محکومیت آن‌ها باقی مانده است، با رافت اسلامی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی از زندان آزاد شوند.

معاون حقوق بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر بیان کرد: همچنین با کمک‌های صورت گرفته، مشکلات مالی تعدادی دیگر از زندانیان نیز رفع شد که امروز تعدادی از آن‌ها آزاد می‌شوند.

وی با اشاره به برخی از مشکلات در زندان‌ها گفت: ممکن است در زندان‌ها مشکلاتی مانند محدودیت فضا برای نگهداری زندانیان وجود داشته باشد، باید قوانین را اصلاح کنیم تا تعداد جمعیت کیفری کاهش پیدا کند.

غریب آبادی یادآور شد: عناوین مجرمانه در کشور ما بسیار بالاست و عزم قوه قضاییه کاهش تعداد عناوین مجرمانه با کمک مجلس شورای اسلامی است و باید از نهاد‌های ارفاقی که در قوانین پیش بینی شده است به نحو احسن استفاده کنیم که در حال حاضر تحولی در این زمینه از جمله در استان گلستان شروع شده است.

امروز همچنین با حضور معاون حقوق بین الملل قوه قضاییه 7 مددجوی زندان های گرگان و گنبدکاووس آزاد شدند .

در ادامه بازدید معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر از زندان گرگان، دفتر معاضدت و مشاوره حقوقی کانون وکلای استان گلستان در زندان‌های استان  افتتاح شد.

وکلای دادگستری هر هفته 3 روز در زندان های گرگان و گنبدکاووس مستقر می شوند و به زندانیان مشاوره حقوقی رایگان ارائه می دهند.

حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری استان گلستان نیز در حاشیه این مراسم گفت: مجموع بدهی این زندانیان 30 میلیارد ریال بود که بیشتر این بدهی  با گذشت شاکیان بخشیده شد.

وی افزود: بخشی از بدهی این افراد هم از طریق پذیرش دادخواست اعسار زندانیان در دادگاه های استان ، به صورت قسطی پرداخت می شود و مابقی بدهی نیز با کمک خیرین و ستاد  دیه پرداخت شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون هم 220 محکوم غیرعمد زندان های استان با کمک خیران و ستاد دیه و گذشت شاکیان از زندان آزاد شده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها