خبرهای داغ:
معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر:

جلسه سوم کمیته مشترک بررسی ترور سردارسلیمانی دربغداد برگزار می شود

غریب آبادی گفت: دور سوم کمیته مشترک بررسی پرونده ترور سردار سلیمانی در بغداد برگزار می شود.
کد خبر: ۹۴۰۷۳۵۸
|
۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸

جلسه سوم کمیته مشترک بررسی ترور سردارسلیمانی دربغداد برگزارمی شود

به گزارش خبرگزاری بسیج گلستان؛ کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر بعدازظهر پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهارکرد: پرونده شهادت سردار سلیمانی به صورت حقوقی باز شده و اولین جلسه آن روز ۱۳ دی ماه برگزار شد.

وی افزود: یک پرونده کیفری هم در دادسرای امور بین الملل تهران باز شده و ما با عراق کمیته تحقیق مشترک تشکیل دادیم و تاکنون دو بار این کمیته تشکیل جلسه داده است و سومین جلسه این کمیته در دهه سوم بهمن ماه در بغداد تشکیل خواهد شد.

غریب آبادی ادامه داد: دادسرای امور بین الملل هم بزودی دادخواست خود را آماده کرده و برای رسیدگی به دادگستری تهران ارسال خواهد کرد.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه البته در پرونده شهید سلیمانی استفاده از ظرفیت های دیگر هم در دستور کار است، بیان کرد: با نهاد ریاست جمهوری و دستگاه‌های ذیربط هماهنگ شده که بررسی‌ها را تسریع کنند تا زودتر به جمع بندی برسیم که آیا امکان رجوع به نهادهای حقوق بین‌المللی یا طرح دعوی در آمریکا وجود دارد یا خیر؟

این مقام مسئول یادآور شد: همچنین حدود ۸۰ پرونده با شکایت سه هزار و ۵۰۰ نفر از خانواده های شهدای مدافع حرم در دادگستری تهران تشکیل شده اولین جلسه آن برگزار شد.

وی بررسی چهار پرونده حقوقی تررو هسته ای را از دیگر پرونده های بین المللی برشمرد که رأی آن صادر شده است.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه در خصوص اجحاف زندانیان ایرانی در آمریکا اظهار داشت: یکی از این زندانیان مسعود سلیمانی است که پرونده آن را پیگیری می‌کنیم؛ وی حدود یک ماه قبل آزاد شده و شکایت خود را به ثبت رسانده است.

غریب آبادی به پیگیری معاونت بین الملل قوه قضاییه به موضوع نقض حقوق بشر در کشورهای غربی و اروپایی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مستقل و آزادی‌ها وظیفه دارد فارغ از مباحث سیاسی به این چالش بزرگ ورود کند.

این مقام مسئول تأکید کرد: متاسفانه بسیاری از کشورها به سبب تعاملات سیاسی و پیچیدگی های آن در قبال نقض شدید حقوق بشر در اروپا سکوت پیشه کردند ولی جمهوری اسلامی وظیفه دارد به عنوان یک کشور آزادیخواه و مسلمان  این مسائل را رصد،‌ برجسته و اعلان عمومی کند تا همگان از این دوگانگی مطلع شوند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران بیشترین آسیب را از نقض حقوق بشر متحمل شده است که از آن جمله می‌توان به قربانی شدن بیش از ۱۷ هزار فرد بی گناه در قضیه ترور و یا  تحریم‌های گسترده و یک جانبه علیه ایران اشاره کرد.

به گفته وی فقط در اثر تحریم های یک جانبه رئیس جمهور وقت آمریکا در سه سال و نیم گذشته حدود ۲۵۰ میلیارد دلار خسارت به حوزه صنعت نفت ایران وارد شده است.

غریب آبادی اظهارکرد: برای تضمین بهره مندی مردم و شهروندان کشور از مضامین حقوق بشری تلاش‌های گسترده‌ای در حال انجام است.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر اذعان کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، مقرر است فرایندهایی که مخل تحقق حقوق شهروندی مردم است، شناسایی شود و این پروسه محدود به دستگاه قضایی و سازمان‌های زیرمجموعه آن نیست.

وی خاطرنشان کرد: برای تحصیل موفقیت در این پروژه دغدغه ها و فرایندهای مخل حقوق شهروندی در دستگاه‌های اجرایی کشور هم در حال احصا و گردآوری است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار