خبرهای داغ:
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین
رحمانی گفت: ۶۲ ممیز ۳ دهم درصد مردم استان دچار اضافه وزن و یا چاقی هستند که این درصد از میزان درصد کشور بالاتر است.
کد خبر: ۹۴۰۷۱۵۱
|
۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹

قزوین_ به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، صبح امروز نشست خبری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اصحاب رسانه به آغاز دوازدهمین بسیج ملی آموزش تغذیه، در محل سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد.

 

دکتر جلال رحمانی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این نشست بیان کرد: هر ساله در دی ماه طرح ملی تغذیه اجرا می شود و هدف از این امر افزایش سطح سواد تغذیه سالم در جامعه است تا مردم متوجه نوع تغذیه مفید و مضر شوند و سواد سلامت تغذیه در جامعه افزایش یابد. این امر همچنین باعث می شود تا علاوه بر اینکه اهمیت تغذیه در ایام کرونا نمایان شود، بلکه رسالت تغذیه سالم نیز برای مردم تبیین شود. 

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به شعار امسال تغذیه، کرونا، واکسیناسیون گفت: متاسفانه امروز گاها شاهد حضور افراد غیرمتخصص در عرصه تجویز نسخه های مختلف هستیم که با هر عنوانی تجویز تغذیه ای صادر می کنند اما مردم باید با سواد تغذیه بالا از حضور افراد غیرمتخصص در حوزه بهداشت پیشگیری نمایند. 

 

وی اظهار کرد: تغذیه در دوران کرونا اهمیت مهمی دارد و مردم باید در جریان این امر برای مقابله با کرونا و افزایش سلامت جسمانی باشند که این امر با کمک رسانه ها می تواند بسیار موثر باشد. تزریق واکسن و استفاده از ماسک در پیشگیری از کرونا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 

 

رحمانی عنوان کرد: بهترین رژیم توصیه شده نوشیدن مایعات کافی، استفاده از آبمیوه ها، چای و نیز استفاده از مواد مغذی دارای ویتامین های خانواده «ب» و سایر ویتامین های مورد نیاز بدن است. بیشترین تأثیر در دوران کرونا استفاده از آب و مایعات است که موجب سم زدایی در بدن می شود.

 

وی با اشاره به استفاده بیش از حد از چربی ها و گوشت قرمز در برخی افراد تصریح کرد: باید از پروتیین های گیاهی همچون حبوبات و سویا استفاده شود چرا که استفاده بیش از حد از مواد چرب موجب ایجاد بیماری های قلبی و عروقی می شود. همچنین بر اساس مطالعات موجود، سرانه استفاده از میوه و شیر، کم است و سرانه استفاده از نوشابه بالاست.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه اضافه کرد: ۶۲ ممیز ۳ دهم درصد مردم استان دچار اضافه وزن و یا چاقی هستند که این درصد از میزان درصد کشور بالاتر است. در دوران کرونا نیز افراد دچار چاقی، دچار عوارض سخت تر و یا مرگ بر اثر کرونا شدند. با توجه به عواملی همچون کرونا و در خانه ماندن و کم تحرکی، تغییر الگوهای غذایی، این هشدار را به ما می دهد که شاید در این استپ ما وضعیت مناسب‌تری نسبت به قبل نداشته باشیم و برای دسترسی به آمار صحیح در انتظار آماده شدن نتایج تحقیقات هستیم.

 

رحمانی با اشاره به آمار وضعیت استان در حوزه بیماری های غیرواگیر عنوان کرد: در حوزه میزان تحرک بدنی، استان قزوین رتبه چهاردهم کشور را داراست که طبق این آمار پنجاه درصد مردم استان فعالیت بدنی کم دارند.

 

وی افزود: مصرف نمک در بین مردم استان کاهش پیدا یافته اما همچنان در میزان مصرف، استان قزوین رتبه سوم کشور را داراست. میزان مصرف میوه و سبزیجات در استان افزایش یافته و ۳۷ درصد مردم در استان روزانه دو وعده میوه مصرف می کنند.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه گفت: شاخص درصد افزایش چاقی و توده بدنی رتبه ۱۲ کشوری، در اضافه وزن رتبه ۸ کشوری، در میزان تری گلیسیرید رتبه ۲۸ کشور و ابتلا به کلسترول بالا، استان در رتبه ۱۰ کشوری قرار دارد. همچنین در بحث دیابت در رتبه ۱۱ کشوری هستیم و در حال حاضر ۱۴ درصد افراد ۳۰ سال به بالا در استان دچار دیابت هستند.

 

وی افزود: در بحث فشارخون، استان قزوین دارای رتبه ۱۷ کشوری است. بر اساس پیمایش کشوری استپ که از سوی وزارت کشور ارایه شده کل خوشه های استان ۶۱۲ نفر در قالب ۶۸ خوشه است.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها