خبرهای داغ:
وجود کاربران فعال در اپلیکیشن اینستاگرام سبب شده تا برخی افراد از آن به‌منظور راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین استفاده کنند، اما متأسفانه مجازی بودن این فضا سبب شده تا برخی افراد از آن برای کلاهبرداری استفاده کنند.
کد خبر: ۹۴۰۷۰۷۰
|
۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱

وجود کاربران فعال در اپلیکیشن اینستاگرام سبب شده تا برخی افراد از آن به‌منظور راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین استفاده کنند، اما متأسفانه مجازی بودن این فضا سبب شده تا برخی افراد از آن برای کلاهبرداری استفاده کنند. به‌عنوان مثال شخص خود را به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار آنلاین معرفی می‌کند. افراد هم باهدف خرید کالا یا خدمات مبلغی را برای او واریز می‌کنند. پس از آن شخص بدون ارائه خدمات یا ارسال کالایی برای مخاطب، اکانت او را بلاک می‌کند. مورد گفته شده تنها یکی از روش‌های کلاهبرداری در فضای اینستاگرام است. روش‌های مختلفی وجود دارد.

آیا امکان شکایت از اینستاگرام وجود دارد؟
برخی افراد با توجه به این موضوع که اینستاگرام یک اپلیکیشن خارجی است، تصور می‌کنند امکان شکایت از آن وجود ندارد، اما اصل ماجرا متفاوت است. در واقعیت جرائم و کلاهبرداری‌هایی که در فضای اینستاگرام انجام می‌شود قابل پیگیری هستند. این جرائم در دادسرای جرائم رایانه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرند.
در این خصوص ابتدا باید از اکانتی که در اینستاگرام موجب اذیت یا آزار شما شده است، شکایت کنید. برای طرح شکایت و شروع روند بررسی آن کافی است که مدرکی از ادعای خود داشته باشید. این مدرک می‌تواند عکس یا فیلم از صفحه گوشی شما باشد که درستی ادعای شما را تأیید کند.
جدا از بحث آزار و اذیت در این فضا موارد دیگری هم هست که در صورت بروز آن‌ها می‌توانید شکایت کنید؛ به‌عنوان مثال پیج‌های فروشگاهی که قصد آن‌ها کلاهبرداری است یا پیج‌هایی که به‌عنوان خیریه از مردم پول دریافت می‌کنند. تمام این جرائم با داشتن اطلاعات حساب شخص مقابل از طریق پلیس فتا به‌راحتی قابل پیگیری هستند.
چگونه شکایت خود از اینستاگرام را مطرح کنیم؟
در ابتدا باید مدارک لازم جهت اثبات ادعای خود را داشته باشید. همان‌گونه که توضیح داده شد این مدارک می‌توانند عکس یا ویدئو باشند. در مرحله بعد باید به پلیس فتا یا به عبارتی بهتر به دادسرای جرائم رایانه‌ای مراجعه کنید. پس از مراجعه باید با توجه به خواسته خود شکایت متناسب را مطرح کرده و آن خود را ارائه دهید.
دادسرا با توجه به موضوع پرونده شکایت شما را بررسی کرده و سپس در اختیار پلیس فتا که مسئول رسیدگی به جرائم رخ داده در فضای مجازی است، ارجاع می‌دهد. بهتر است بدانید امکان ثبت شکایت به‌صورت مجازی نیز وجود دارد. برای این منظور باید به سایت پلیس فتا مراجعه کرده و شکایت خود را در قسمت ثبت شکایات ثبت کنید. پس از ثبت شکایت کلاهبرداری در اینستاگرام این موضوع به‌راحتی از طریق پلیس فتا قابل پیگیری است.
در خصوص مدت زمان رسیدگی به شکایت‌های اینستاگرامی و نحوه پیگیری کلاهبرداری در اینستاگرام قابل توضیح است که با توجه به حجم زیاد شکایت‌های اینستاگرامی و به‌طور کلی شکایت‌هایی که در مورد فضای مجازی مطرح می‌شوند، زمان دقیق آن قابل پیش‌بینی نیست، اما در تمام مراحل از طریق پلیس فتا می‌توانید شکایت خود را پیگیری کنید.
خرید امن از اینستاگرام
بهترین راه برای جلوگیری از اینکه در فضای مجازی نظیر فضای اینستاگرام مورد کلاهبرداری قرار بگیرید، این است که قبل از خرید و پرداخت مبلغ در خصوص اعتبار پیج موردنظر اطمینان کافی را به دست بیاورید.
به‌طور کلی برای اطمینان از صحت و اعتبار پیج‌های اینستاگرامی روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از راه‌های اطمینان به پیج‌های اینستاگرامی این است که نماد اعتبار الکترونیکی آن را چک کنید. این یک نماد است که تأییدی بر کار پیج موردنظر است.
کلاهبرداری در اینستاگرام
علاوه بر این برای پرداخت‌های مجازی بهتر است از درگاه‌های امن استفاده کنید و پس از پرداخت هزینه فیش واریزی را به همراه داشته باشید. یکی دیگر از اقدامات لازم قبل از پرداخت این است که بررسی کنید که آیا پیج موردنظر رضایت مشتری دارد یا خیر. داشتن رضایت مشتری به این معنا است که اشخاص دیگری هم از پیج موردنظر خرید کرده‌اند و از خرید خود رضایت کامل دارند.
به گزارش تارنمای حقوقی رهجویان، از جمله معایب اینستاگرام این است که برخی افراد سودجو از مجازی و غیرواقعی بودن این فضا سوءاستفاده کرده و در فضای آن کلاهبرداری می‌کنند. خوشبختانه با وجود اینکه کلاهبرداری در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، در فضای واقعی قابل پیگیری است.

ارسال نظرات