رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: خط قرمز دستگاه قضایی این استان اسلحه کشی، قمه کشی و برهم زدن نظم عمومی است.
کد خبر: ۹۴۰۶۹۷۵
|
۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد،دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری این استان در این مصاحبه اظهار داشت: یکی از سیاست‌های اصلی دستگاه قضایی استان برخورد با جرایم خشن و سرقت‌ و فسادهاي اقتصادي است.

دکتر نگین تاجی در خصوص ماهيت برخي جرائم خشن و سرقت هاي استان افزود: بر خلاف بسياري از استان هاي همجوار، اكثريت اين جرائم در مقياس جزئي و فارغ از هرگونه حاشيه امنيتي مي باشند. كما اينكه طی دو سال اخیر حتي يك مورد سرقت مسلحانه در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد نداشته ایم.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برای برخورد جدی و قاطع با نزاع‌های دسته جمعی و استفاده از سلاح و قمه در دستورالعمل های ۲۰ و ۳۰ بندی به دادستان های استان اعلام کردیم و قاطعانه ترین برخوردها با استفاده از ظرفيت قانون در همان مراحل تحقيقات مقدماتي انجام و پرونده با صدور كيفرخواست مستند و مستدل به محاكم كيفري ارسال و احكام صادره كه حكايت از حبس هاي ‌ها نیز در این رابطه صادر شده اند.

وی تصریح کرد: هر کس در عروسی و عزا اقدام به تیراندازی کند و سلاح در دست بگیرد، نیروی انتظامی مستندسازی کند و پس از مراسم با حکم قضایی دستگیر می شوند.

دکتر نگین تاجی با اشاره به یک فقره قتل در شهر دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه طی روزهای اخیر ادامه داد: برای اولین بار در مراسم تشییع جنازه مربوط به این قتل با اقدامات پیشگیرانه دستگاه قضایی و پلیس تیراندازی نشد، پس ما به صورت دقیق و کارشناسی در حال تلاش هستیم که استفاده از سلاح در استان به نحو ملموس كاسته خواهد شود.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برخی اظهار نظرها که برخورد با عاملان نزاع و درگیری ها در استان کهگیلویه و بویراحمد کم است، تأکید کرد: دقيقاً برخلاف اين اظهارنظرها، از سوي مركز قوه قضائيه طي مكاتباتي مبني بر اينكه استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین زندانی و بازداشت موقت ها را دارد، تذكراتي جهت كاهش اين حجم از بازداشتي ها اعلام شده ولي مجموعه ما ضمن ارائه پاسخ اقناع كننده به مركز، اعلام مي نماييم كه محال است اجازه بدهيم متهمين جرائم خشن كه با گستاخي دست به سلاح گرم و يا چاقو و قمه ببرند و با قرار تأمين كيفري بازداشت موقت، روانه زندان نشود.

دکتر نگین تاجی عنوان کرد: آنچه در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد طی روزهای اخیر در فضای مجازی مطرح شده چندين مورد از جمله پمپ بنزین میدان جهاد، خيابان شصت متري و . . . بوده‌ است كه دو نكته قابل توجه دارد اولاً: این اتفاقات تنها در استان کهگیلویه و بویراحمد رخ نمی دهند بلکه در سایر نقاط حتی بدتر از این موارد اتفاق می‌افتد اما در این استان ما، خودمان به خصوص در فضای مجازی با آنها دامن می‌زنیم، ثانياً اقدامات دستگاه قضايي كه با همكاري پليس چنين متهميني سريعاً شناسايي و دستگير و پرونده آنان با دقت و قاطعيت رسيدگي مي شود و در بیشتر این موارد حکم تبعید، شلاق و حبس هاي طولاني مدت قاطعانه صادر شده است، لذا ابتداء باید حکم حبس اجراء و گذرانده شود و با جديت، حکم تبعید تمامي اين محكومان اجرا می شود.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: اجراي حكم اعدام محكوم پرونده تجاوز به عنف در ملاءعام صادر کردیم اما با محدودیت‌هایی مواجه بوديم فرد محكوم پس از قطعيت حكم در ديوان عالي كشور در چند روز اخير در زندان مركزي ياسوج اجرا شد و شخصاً به عنوان رئيس دستگاه قضايي استان در حال رایزنی با مرکز کشور هستیم تا برخی احکام در زمینه نزاع و درگیری های خشن و جرائم منافي عفت را، در ملأ عام اجراء کنیم.

قاضی القضات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با تأكيد بر اينكه برخي افراد علت وقوع اين جرائم خشن را به اشتباه يا در اثر شايعات موضوعات خلاف واقعي اعلام مي نمايند، در ادامه بيان داشت : با بررسي صورت گرفته علت واقعي و هدف اصلي قريب به ٩٥ درصد درگیری و نزاع بحث امنیتی نیست بلکه مواردی همچون اختلافات قبلی از جمله ملکی، مالی و ناموسی بوده اند و بعضا با برنامه ريزي قبلي انجام مي گردد.

وی افزود: دستگاه قضایی شعب ویژه در دادسراها و محاكم كيفري و نيز در دادگاه‌های تجدید نظر تشکیل شده که با مواردی همچون نزاع دسته جمعي و تظاهر و قدرت نمايي با سلاح گرم و سرد به صورت ویژه، به موقع و قاطعانه برخورد کند و پس از صدور حكم قطعي مرخصی و تسهیلاتی که به برخی زندانیان ارائه می شود برای کسانی که امنیت مردم را  مخدوش می کنند، لغو کرده ایم.

دکتر نگین تاجی گفت: طی نشستی با قضات استان تأکید مجدد شد که در برخورد با جرائم خشن با استفاده از ظرفيت قانوني در صدور قرار تامين كيفري و صدور احكام قاطعيت و برخورد شديدتري بكار گرفته شود، سختگیری‌ها را شدت داده و مجازات های تکمیلی را افزایش دهند كه در طي همين مدت اندك بیش از ۲۰ مورد حکم تبعید برای عاملان نزاع و درگیری در استان صادر شده و همچنین یک تا ۱۰ سال نیز حبس صادر که پس از اتمام حبس، حکم تبعید اجرا می شود.

وی با تأکید بر لزوم سیستم مانیتورینگ و پایش تصویری در سطح استان به خصوص در شهرهای بزرگ گفت: باید در این زمینه تدابير لازم اندیشیده شود و دستگاه های متولی در این خصوص اقدامات جدی و سریع انجام دهند.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بويراحمد در پايان ضمن تشکر از تلاش شبانه‌روزی نیروهای پرتلاش پليس و ساير نهادهاي نظامي و امنيتي در سطح استان جهت برخورد با جرائم و متخلفان، همچنين از تلاش شبانه روزي كليه همكاران قضايي و اداري سخت كوش دستگاه قضايي استان، كه خالصانه و جهادي در عرصه خدمت رساني به مردم فعاليت مي كنند تقدير و تشكر ويژه نمود .

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی در راستای وظيفه ذاتي و رسالت پیشگیری از وقوع جرم و برخورد با جرائم خشن، اقدامات خوبی انجام داده است اما به جهات مختلف و حفظ امنيت رواني جامعه استان، بسياري از اين موارد اطلاع رساني عمومي نگرديده است.

این مقام قضایی تصریح کرد: دادستان‌های شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد، میدانی پای کار هستند و خط قرمز دستگاه قضایی این استان برهم زدن نظم عمومی و امنيت رواني جامعه است، که در این زمینه شدیدترین مجازات اعمال می شود، هیچ گونه اغماضی با عاملان آنها نمی شود و سعی کردیم رسیدگی به این پرونده ها نیز در كمترين زمان ممكن انجام مي شود.

وی ادامه داد: در زمینه مسایل فرهنگی و بیکاری جوانان استان باید کار اساسی صورت گیرد و نباید انتظار داشته باشیم که همه مشکلات را پلیس و دستگاه قضایی حل کند، ضمن اينكه جدیت و قاطعیت دستگاه قضایی در برابر برخي ناهنجاري ها بسيار موثر بوده و تاكنون ٨ مرحله از طرح ارتقای امنیت اجتماعی اجراء شده كه چند صد دستگاه خودروي متخلف نيز توفيف و به پاركينگ منتقل شدند كه تنها بخش اندكي از آثار مطلوب اين اقدامات است.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پدیده مهاجرت و حاشیه نشینی در سطح استان تصریح کرد: این دو پدیده باعث آسیب های اجتماعی می شوند و در واقع علت وقوع خیلی از جرائم در استان به علت فقر، بیکاری و مسائل فرهنگی است.

نگین تاجی با بیان اینکه چرا در استان کهگیلویه و بویراحمد خودکشی می شود؟ ادامه داد: رسانه ها با توجه به تأثیر گذاری که در جامعه دارند در خصوص علل آسیب های اجتماعی از جمله؛ خشونت و خودکشی به صورت کارشناسی، تخصصی و علمی بپردازند و و این که چرا باید خودکشی داشته باشیم، در حالی که خودکشی حرام است.

انتهای پیام

ارسال نظرات