خبرهای داغ:
رئیس مؤسسه امام‌خمینی(ره) قم :

طرح ولایت معرفت‌الله را تامین می‌کند/ استحکام بنیان های فکری جامعه را از انحراف صیانت می کند/ فراگیری طرح ولایت وظیفه دانش آموختگان است

آیت الله رجبی: نیاز داریم جامعه را در مسیر انقلاب از انحراف صیانت کنیم و باید بنیان‌های فکری مستحکم شود تا رسیدن میوه‌ها شجره طیبه باقی می‌ماند اگر بنیان‌ها مستحکم نبود در برابر تندباد شبهات فرهنگی ریشه‌کن می‌شود.
کد خبر: ۹۴۰۶۷۲۹
|
۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴

به‌ گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان‌جنوبی،  آیت‌الله محمود رجبی رییس مؤسسه امام‌خمینی قم در نشست تخصصی دانشنامه دانش‌آموختگان طرح ولایت در دانشگاه فرهنگیان بیرجند اظهار داشت: در روایات داریم که فاطمه زهرا ( س) حقیقت کل هستی است در قرآن کریم آمده خداوند آسمان و زمین را آفرید به واسطه وجود صدیقه کبری که از همه بشریت نیکوکارتر است و جهان به واسطه وجود پیامبر، حضرت فاطمه و اهل‌بیت علیهم السلام محقق شد که نیکوکارترین افراد هستند.

 

وی اضافه کرد: خداوند در آیه‌ای دیگر فرمودند مصداق نیکوکار شدن عابدتر شدن است اگر موجودی در عالم عابدترین انسان‌ها بود جهان فلسفه وجود خودش را یافته‌است صدیقه کبری عابدترین انسان‌ها بود و در روایات داریم همه اهل‌بیت و فاطمه زهرا و پیامبر(ص) از این سنخ هستند و  با وجود ایشان هدف آفرینش محقق می‌شود.

 

 آیت الله رجبی عنوان کرد: عبادت موقعی ارزش دارد که با معرفت  همراه باشد کسی که خدا را نشناخته عبادت در مسیر گمراهی است هر قدر بیشتر عبادت می‌کند از خدا دورتر و گمراه‌تر می‌شود.

 

علامه مصباح و سردار سلیمانی دل در گرو خدا داشتند

وی خاطرنشان کرد: از امام صادق پرسیدند معرفت خدا چیست فرمودند اول انسان خدا را باور کند و شناخت پیامبر، حضرت علی به‌عنوان وصی خدا و معرفت اهل‌بیت داشته باشد علاوه‌بر شناخت، آن‌ها را رهبر و مقتدا بداند و برائت از دشمنان اهل‌بیت داشته باشد اگر کسی تا این مرحله برسد معرف معرفت‌الله است.

 

رییس مؤسسه امام‌خمینی قم افزود: در مراحل  عبادت همراه با معرفت نمونه‌های خارجی داریم کسانی خدا را قبول دارند نبی، وصی یا ائمه را قبول ندارند یا از ایشان پیروی نمی‌کنند و در زمان غیبت ولایت‌فقیه را قبول ندارند و نیز کسانی هستند که برائت از دشمنان ندارند که این‌ها جهل به معرفت‌الله است.

 

وی اظهار داشت: معرفت همراه با عبادت یعنی فقط برای خدا انسان کارهایش را انجام دهد و دل در گرو خدا داشته باشد صدیقه طاهره تمام وجودش کار برای خدا بود آن حضرت هیچ‌چیزی جز خدا را دوست نمی‌داشت و هیچ کاری جز برای رضای خدا انجام نداد.

 

آیت الله رجبی گفت: این راه را علامه مصباح و سردار سلیمانی در طول عمرشان از حضرت زهرا الگو گرفتند و ادامه دادند و تمام عمر در فکر این بودند که خدا چه می‌خواهد و برکات وجودی در گروی اخلاص ایشان بود خواست خدا را ما باید در همه کارها ملاک عمل قرار دهیم.

 

طرح ولایت معرفت‌الله را تامین می‌کند

وی خاطرنشان کرد: طرح ولایت معرفت‌الله را تامین می‌کند راه عشق و اهتمام به اهل‌بیت و نفرت از دشمنان خدا و اهل‌بیت است مجموعه‌ای است که انسان را به این مرحله می‌رساند.

 

رییس مؤسسه امام‌خمینی قم گفت: یکی راه حیات طیبه و یکی راه حیات خبیثه را طی می‌کند خداوند در قرآن فرمودند کلمه طیبه مثل شجره طیبه و درخت پاک مجموعه به‌هم‌پیوسته با ریشه و ثمرات است. شجره خبیثه مجموعه‌ای است تفاوت این دو در این است که در  شجره طیبه ریشه‌ها مستحکم است و شجره خبیثه ریشه ندارد.

 

وی ادامه داد: در طرح ولایت همان‌طور که رهبری فرمودند " کار فرهنگی زیاد است اما این طرح ارزشی متفاوت دارد چون کار بنیانی است" از ریشه‌های مستحکم شروع می‌کند و این نظام تفکر دینی را عرضه می‌کند.

 

آیت الله رجبی متذكر شد: جنبه ساختاری و ریشه‌دار بودن در طرح ولایت لحاظ شده است آنچه ما نیاز داریم جامعه را در مسیر انقلاب از انحراف صیانت کنیم باید بنیان‌های فکری مستحکم شود در ادامه تا رسیدن میوه‌ها درخت باقی می‌ماند اگر بنیان‌ها مستحکم نبود در برابر تندباد شبهات فرهنگی ریشه‌کن می‌شود.

 

وی افزود: طرح ولایت نوعی طرح ولادت است و معنای طلبگی حقیقی است و مسئولیت شما که این طرح را درک کردید در انتقال، توسعه، ارتقا و گسترش به اقشار دیگر  است.

 

ارتقا و توسعه طرح ولایت مسئولیت دانش آموختگان است

رییس مؤسسه امام‌خمینی قم گفت: وظیفه داریم انتظار رهبری را محقق کنیم تا این طرح در تمام سطوح جامعه، دانشگاه ها و خانواده فراگیر شود این طرح به زبان‌های دیگر ترجمه‌شده و در کشورهای دیگر برگزار می‌شود.

 

وی عنوان داشت:  شاخص ما در همکاری با هر نهادی به‌خصوص در بسیج که پایه‌گذاری این طرح شد اولین دوره‌ها در سپاه و بین بسیجیان دانشگاه‌ها برگزار شد شاخص ما طبق فرمایش رهبری است دقیقاً باید رعایت شود هرجا رهبری فرمایش دارند خودمان را دقیقاً منتظم می‌دانیم.

 

آیت الله رجبی تأکید کرد:  از علامه مصباح آموختیم که ما باید ولایت را به‌لحاظ فکری بپذیریم، به‌لحاظ قلبی باور داشته‌باشیم،  به‌لحاظ دینی عشق بورزیم و تنها حکم حکومتی مطرح نیست هرچه رهبری بفرمایند فصل‌الخطاب همه است علامه مصباح در طول عمرشان درصدد تثبیت این بوده‌اند.

 

وی ابراز داشت: علامه مصباح  نه‌تنها به ولایت‌فقیه به‌خاطر مسئله فقهی معتقد بودند گرچه این نیز حق است و طبق دستور امام خمینی(ره) و در قانون اساسی ولایت‌فقیه اصل اساسی اسلام و از فروع ولایت امام معصوم است عشق به ولایت‌فقیه را لازم می‌دانستند.

 

رییس مؤسسه امام‌خمینی قم گفت: ایشان از عمق جان اعتقاد داشتند که ولایت فقیه نائب امام‌زمان هستند و همه ما وظیفه داریم به نسل بعدی منتقل کنیم و جهاد تبیین را در این عرصه انجام دهیم مبادا این حقیقتی که نعمت بزرگ الهی است رنگ ببازد.

 

وی ادامه داد: می‌طلبد همه ما همت کنیم و هر کس در هر جا و هر موقعیتی بشریت را هدایت کنیم اما راه هدایت چیست و ما چه کار کنیم ؟ علامه مصباح فرمودند "راهی که در اقشار مختلف تجربه‌شده و در همه‌جا پاسخی غیرقابل‌انتظار داشته طرح ولایت است".

 

آیت الله رجبی با اشاره به دو توصیه علامه مصباح خطاب به دانشجویان گفت: کارها را خالصانه انجام دهید کارهای ارزشمند حیف است ناخالص باشد زیرا در کارهای خالصانه فوق آمال و آرزوهایمان خدا به ما می‌بخشد و طبق توصیه دوم علامه مصباح سنت خداوند است آنچه به ما می‌دهد از کانال اهل‌بیت بدهد در هر کاری توسل به اهل‌بیت ولو در حد یک سلام با توجه به محضر امام‌زمان انجام دهید این کار مفیدترین و مطمئن‌ترین کار برای رسیدن به اهل‌بیت است.

 انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها