خبرهای داغ:
فرمانده پایگاه اسوه حضرت امیرالمومنین(ع) گلپایگان در گفتگو با خبرگزاری بسیج،از فرصت های خدمت رسانی بر جامعه و مردم گفت.
کد خبر: ۹۳۹۹۱۰۷
|
۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از گلپایگان،همه‌گیری ویروس کرونا در کشور از اواخر سال 98 بسیاری از فعالیت‌ها را در عرصه‌های مختلف با کندی مواجه ساخت اما نهادهایی از این تهدید برای خود ظرفیت خدمت به جامعه را فراهم کردند و نه تنها متوقف نشدند بلکه جامعه، شاهد تعالی و پیوند عمیق آنان با مردم نیز بود.

یکی از این مجموعه‌ها، پایگاه مقاومت بسیج حضرت امیرالمومنین(ع) گلپایگان است که فعالیت های خود را از سال 1380 در شهرستان آغاز نموده است.

به همین بهانه،پای صحبت جوان نخبه گلپایگانی، علی محمد اسدی فرمانده پایگاه اسوه حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) نشستیم و برایمان از فعالیت ها و افتخارات این پایگاه گفت.

علی محمد اسدی فرمانده پایگاه بسیج حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام از رویکرد فعالیت پایگاه چنین می‌گوید: «پایگاه ما بدلیل ماهیت فرامحلی بیرون از مسجد است اما بدلیل اهمیت مسجد محوری و تأکیدات سازمانی، فعالیت های خود را به مسجد منتقل نمود تا این سنگر ارزشمند اسلامی و انقلابی را تقویت و آن را به خواستگاهی برای اقدامات و فعالیت های علمی،فرهنگی،ورزشی،اقتصادی،اجتماعی و سیاسی در شهرستان گلپایگان تبدیل نماید.

اسدی ادامه داد:مدت سه سال از حضور جدی ما در مسجد جوادالائمه علیه‌السلام می گذرد و در این مدت، فعالیت‌های خود را به صورت هدفمند با محوریت تربیت جوانان مومن انقلابی در سه چشم انداز یک،سه و پنج ساله در حال عملیاتی نمودن هستیم.

اسدی با اشاره به اجرای بیش از ۶۰۰ عنوان فعالیت و برنامه متنوع در بازه زمانی ۳۰۰ روز گذشته افزود:

بسیجیان پایگاه با رویکرد مسجد محوری در محله، درده عرصه فعالیت موثر و مستمر دارند و در سال جاری هم در جشنواره مالک اشتر و هم در جشنواره اسوه در سطح استان اصفهان حائز رتبه برتر شده اند.

این بسیجی نخبه با اشاره به ایجاد قرارگاه حافظان سلامت شهید سلیمانی در ۲۰ ماه گذشته که دوران کرونایی کشور بود متذکر شد:۵ قرارگاه فرعی نیز با عنوان های قرارگاه معنویت افزایی، فرهنگ سازی،کمک مومنانه، پایش و سلامت و ورزش و تندرستی زیرمجوعه قرارگاه حافظان سلامت ایجاد شد و در هر یک از این قرارگاه های فرعی اقدامات بسیاری انجام شد.

وی ادامه داد:مردم محدوده مسجد و محل ، زمانی که اقدامات و برنامه‌های شبانه روزی ما را در این قرارگاه و در سطح محل مشاهده می‌کردند و شور و حرارت بسیجیان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و روحیه دلسوزی و ایثارگرانه بسیجیان پایگاه را نظاره گر بودند تمایل داشتند که کمک های مالی و معنوی به این فعالیت ها داشته باشند که قاعدتاً کمک‌های آنها در قالب قرارگاه کمک های مومنانه جمع‌آوری می‌شد.»

بسیجیان پایگاه با محوریت امام جماعت و هیأت امنای مسجد جوادالائمه علیه السلام در ایام کرونا در راستای رعایت شیوه نامه های بهداشتی با همکاری نمازگزاران برنامه ها را در سطح محله و مقابل منازل اهالی مسجد محل برگزار می کردند.

فرمانده پایگاه بسیج اسوه استانی می گوید :«در قالب برنامه های تعلیم و تربیت، اجرای برنامه های تربیتی متنوع در راستای ارتباط مستمر مسجد، مدرسه و منزل را با نزدیکترین مدرسه محل پیگیری نموده ایم. پیش بینی برنامه های تربیتی با محوریت والدین در قالب برنامه شب خانواده در پایگاه بر اساس نیاز سنجی صورت گرفته و همچنین برگزاری جلسات تخصصی آموزشی و تربیتی در قالب حلقه‌های صالحین از دیگر برنامه های ما در این عرصه بود.

اسدی افزود:در پایگاه ما ۱۲ سرگروه صالحین تربیت شده است تا فعالیت‌های تربیتی خود را در عرصه های مختلف در گروه های صالحین و برنامه های تربیتی پیگیری کنند.»

وی برگزاری حلقه‌های صالحین با رویکردهای مختلف مانند آموزش قرائت قرآن، بیان احادیث، بیان سیره شهدا و احکام و یا برنامه‌هایی مانند پاسخگویی به شبهات، فعالیت در فضای مجازی، مباحث علمی، جلسات مشاوره تخصصی و شغلی و ... را از دیگر برنامه‌های این پایگاه بسیج عنوان نمود.

اسدی می‌گوید :ما در پایگاه بسیج به ظرفیت مسجد با توجه به شرایط کرونایی برای برپایی حلقه های صالحین اکتفا نکردیم و ظرفیت اماکن ورزشی محله نیز برای اجرای برنامه‌های تربیتی و ورزشی در این راستا استفاده کردیم. بسیجیان ما در رشته‌های ورزشی فوتسال، کاراته، کشتی، دارت، ژیمناستیک، تنیس‌روی‌میز، کوهنوردی، ورزش باستانی، فوتبالدستی و بدمینتون فعال هستنددر کنار انجام این ورزش‌ها برنامه‌های تربیتی ویژه نیز برای آن ها اجرایی می شود. با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و امکان حضور ضعیف برخی از افراد در مسجد ،برای اولین بار حلقه صالحین مجازی را در سطح استان اصفهان برگزار کردیم تا مبادا کرونا موجب تعطیلی برنامه‌های تربیتی و فرهنگی ما شود همچنین علاوه بر ورزشگاه ها از فضای بوستان ها نیز برای برنامه های تربیتی استفاده کردیم.»

فعالیت های ورزشی این بسیجیان این روزها رونق بسیاری پیدا کرده است و آنها هم در حوزه تربیت مربی و هم قهرمان پروری به توفیقات بسیاری دست پیدا کردند.

اسدی تربیت ۸ بسیجی قهرمان جهان و آسیا و ۱۸ مربی ورزشی را از افتخارات پایگاه برشمرد و گفت:۱۰۰ درصد بسیجیان فعال پایگاه ما در یک رشته ورزشی فعال هستند.

یکی از وظایف بسیجیان در محله‌های خود در حوزه برنامه‌های تربیتی مقابله با آسیب‌های اجتماعی و اجرای برنامه‌هایی در راستای پیشگیری از معضلات رایج در محله ها می باشد.

اسدی می‌گوید: «پایگاه بسیج ما کارگاههای پیشگیری از اعتیاد و مقابله با آسیب های اجتماعی را با محوریت جوانان برگزار و در این راستا توانستیم تعدادی از افراد درگیر با اعتیاد را برای ترک اعزام کنیم و خانواده‌های آنها را نیز تحت حمایت مادی و معنوی خود قرار دهیم. برگزاری کارگاه سبک زندگی اسلامی و تحکیم خانواده برگزاری جلسات مشاوره فردی و اجتماعی در موضوعات مختلف از دیگر اقدامات و برنامه‌های ما در این حوزه بوده است.»

کمک به تسهیل ازدواج جوانان و همچنین تهیه مسکن برای آنها یکی از بستر هایی است که می تواند در جلوگیری ازایجاد آسیب های اجتماعی نقش آفرینی بسیاری داشته باشد.این بسیجیان در این حوزه‌ها نیز فعالیت های چشمگیری داشته اند.

 اسدی می‌گوید: در راستای محرومیت زدایی و کمک به تعالی جایگاه خانواده با کمک به تهیه ۲۰ سری جهیزیه برای نوعروسان نیازمند و کمک به ساخت ۵ خانه محروم توانسته ایم توفیقات بسیار خوبی در این عرصه نیز داشته باشیم. با توجه به شرایط کنونی کشور و مشکلات معیشتی ایجاد شده با محوریت مسجد جوادالائمه علیه السلام و همراهی مثال زدنی امام جماعت و هیات امنای محترم این مسجد ۳۰۰ خانواده نیازمند را تحت پوشش قرار دادیم که در این بازه زمانی بیش از ۱۲۰۰ بسته‌معیشتی در مجموع به ارزش بیش از 500 میلیون تومان تهیه و توزیع شد و همچنان نیز ادامه دارد.

یکی از ابتکارات جالب این بسیجیان ایجاد و تشکیل شورای محله اسلامی با محوریت امام جماعت و هیئت امنای مسجد ،اعضای محله و کسبه مورد اعتماد محله است.

فرمانده پایگاه بسیج حضرت امیرالمومنین علیه السلام در این خصوص می‌گوید: «اعضای این شورا به صورت نوبه ای جلسه‌ای تشکیل می‌دهند و آسیب ها و موضوعات مختلف محله را مورد بررسی قرار می‌دهند. در ابتدای کار این شورا برآوردی از وضعیت اجتماعی و نقاط ضعف و قوت محله تهیه تا اعضا بتوانند تصمیم گیری های مهمی در این خصوص داشته باشند. علاوه بر این شورا، قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر نیز در محله ما ایجاد شده است که هدف آن احیا و توقیت و تثبیت معروف های ترک شده و برنامه ریزی جهت ترک منکر های رایج در محل می باشد.

بسیجیان این پایگاه به قدری در ایام کرونایی فعالیت و تلاش داشتند که بسیاری از افرادی که به هر دلیل ارتباط خود را با این پایگاه قطع کرده بودند مجدداً به بسیج و مسجد برگشتند

اسدی می گوید یکی از برنامه‌های ما برای افزایش سطح پوشش جوانان و افراد محله جذب چهره به چهره در قالب طرح شهید سلیمانی است با این رویکرد که هر فردی که عضو پایگاه بسیج ما می شود باید یک نفر دیگر را هم جذب پایگاه کند. دومین طرح ما نیز در حوزه نیروی انسانی طرح تثبیت دوست همسنگری است یعنی هر کسی مأموریت دارد دوست و همسنگری خود را که به هر دلیل از فضای پایگاه فاصله گرفته است معرفی کرده تا دوباره آنها را به مجموعه بازگردانیم.»

بر اساس توصیه های مقام معظم رهبری در عرصه اقتصاد مقاومتی یکی از نهادهایی که می تواند اثرگذاری بسیاری در سطح منطقه خود داشته باشد مساجد هستندکه بازوی پرتوان پایگاههای بسیج هستند و می توانند در این عرصه قدم های بسیار خوبی بردارد.

فرمانده پایگاه بسیج حضرت امیرالمومنین علیه السلام می گوید: «صندوق خیریه و قرض الحسنه مسجد جواد الائمه در راستای کمک به اقتصاد مقاومتی و راه اندازی کارگاه های تولیدی زود بازده و ایجاد اشتغال برای جوانان با پرداخت وام در حوزه اشتغال زایی و کمک از بسیجیان فعال حوزه اقتصادی پایگاه تاکنون توانسته است زمینه اشتغال ۱۶ نفر را فراهم آورد.»

اسدی به فعالیت های علمی پژوهشی پایگاه اشاره و اظهار داشت: تأسیس پژوهشکده علمی تحقیقاتی شهید یاسینی عامل موثری برای فراخوانی نخبگان،مخترعین و مبتکرین در یکسال گذشته شده که ثمره آن رونمایی از 4 اختراع بومی و یک اثر پژوهشی در حوزه علوم انسانی است

کادر پروری و تربیت مدیران تراز انقلاب اسلامی یکی دیگر از کارکردهای این پایگاه بسیج می باشد به طوریکه تعداد زیادی از بسیجیان این پایگاه در کسوت پزشکی،استاد دانشگاه،دبیری و ... و همچنین تعدادی با کسب مهارت های فنی و حرفه ای مشغول خدمت رسانی به شهروندان میباشند.

حضور در فضای مجازی هم فرصتی است که این پایگاه از آن غفلت نکرده است و با موضوع جهاد تبیین که از تاکیدات ویژه امام خامنه ای میباشد اکنون فعالیت های متنوعی از جمله تولید و انتشار محتوا و برگزاری مسابقات را در محور کاری خود دارند

نقش آفرینی بسیجیان این پایگاه در قالب گشت های محله محور و مبارزه با سرقت های خرد نقطه عطف دیگری است که با کاهش چشمگیر سرقت های خرد در محل رضایتمندی حداکثری اهالی محل از این پایگاه بسیج را سبب شده است

فرمانده پایگاه اسوه استان اصفهان،ظرفیت های بیشمار مسجد،تعامل سازنده با هیات امنا،امام جماعت و هیات مذهبی را از عوامل اصلی موفقیت های این پایگاه بسیج عنوان و اظهار داشت:با کار تشکیلاتی منسجم و هدفمند با محوریت مسجد میتوان منشا خیرات و برکات بسیاری در جامعه شد.

این فرمانده پایگاه موفق ادامه داد:بسیج نهادی برخاسته از مردم و خادم مردم است و حتی در شرایط سخت و بحران تا رفع کامل مشکلات همواره خود را وقف خدمت رسانی به مردم عزیز می داند.

فرمانده پایگاه برتر جشنواره مالک اشتر استان در پایان ضمن تشکر از تمام مجموعه ها و افرادی که در موفقیت این پایگاه بسیج نقش داشته اند گفت:بسیجیان پایگاه حضرت امیرالمومنین علیه السلام مسجد جواد الائمه شهرستان گلپایگان یک شعار جالب دارند این که «در مکتب امام حسین علیه السلام متولد شدیم با مکتب روح الله همراه و سرباز امام خامنه‌ای شدیم و در مکتب شهید سلیمانی عاقبت به خیر می‌شویم ان شاءالله» و با این شعار با هدف جلب رضایت امام زمان عجل الله تلاش دارند تا در محله خود بتوانند قدم های بسیاری در راستای رساندن انقلاب به اهداف خود بردارند. اقداماتی که قطعاً می‌تواند برای دیگر پایگاه های بسیج مساجد کشور الگو باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها