۱۲ سال در انتظار افتتاح بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی ایلام، این انتظار نیازمند عزم جدی مسئولان ملی برای به فرجام رسیدن است.
کد خبر: ۹۳۹۸۹۷۳
|
۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶

12 سال پیش بود که کلنگ پروژه‌ای در ایلام به زمین زده شد که این پروژه بیمارستان 376 تختخوابی ایلام نام گرفت. پروژه‌ای که قراربود در کمترین زمان ممکن کمکی بر تامین زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی شهروندان ایلامی باشد و تخت‌های بیمارستانی آن پذیرای بیماران، اما این پروژه همچنان در میان وعده و وعیده‌ها باقی مانده و بعد از 12 سال از کنگ‌زنی و هزینه میلیاردی آن امروز از جانمایی نادرست آن خبر داده می‌شود.

محمد کریمیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام جانمایی آن را مناسب نمی‌داند و در مصاحبه با رسانه‌ها اظهار داشته که "هر چند جانمایی این بیمارستان درست نیست اما اقدامات ایمنی و تمهیدات لازم برای جلوگیری از سیل در این منطقه انجام شده و از نظر فنی و مهندسی کنترل و ایمن شده است".

این بیمارستان به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در زمان کنگ‌زنی (سال 1388) قرار بود که طرف 4 سال به بهره‌برداری کامل و آماده پذیرش بیمار شود اما در سال1400 نیز امکان افتتاح و بهره‌برداری از آن وجود ندارد.

با این وصف بیمارستانی که روسای جمهوری که در این 12 سال به ایلام سفر کرده‌اند آن را مورد بازدید قرار داده و وعده تکمیل آن را داده‌اند و  "محمدرضا مروارید" استاندار وقت ایلام در چهارشنبه 19 فروردین 1394 تکمیل آن را اولویت دولت و از مصوبات سفر رئیس جمهور وقت عنوان کرد گفت که "در سفر رئیس جمهور به ایلام و در جریان بازدید از بیمارستان شهید مصطفی خمینی(ره) سبب شد تا داشته‌های ما در بیمارستان شهید مصطفی خمینی (ره) به رئیس جمهور منتقل شود و همین امر عزم دولت را برای تکمیل بیمارستان 374 تختخوابی ایلام تا پایان سال 94 مصمم کرد.

"قاسم سلیمانی دشتکی "استاندار وقت ایلام در 24 مردادماه 1397 وعده آن داد که کمتر از یک سال تکمیل شود و "محمد نوذری" استاندار وقت ایلام نیز آن را از اولویت سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم عنوان کرد همچنان بلاتکلیف است.

این بیمارستان که قرار بود ارتقای سطح سلامت جامعه، درآمدزایی و جذب گردشگران را در قالب توریسم درمانی و جذب گردشگران و بیماران عراقی و  ارتقا منزلت و جایگاه مردم را در پی داشته باشد و بیماران ایلامی را از آوارگی در بیمارستان استان‌های همجوار و تهران نجات دهد همچنان بلاتکلیف است.

این بلاتکلیفی به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام ناشی از نواقص پروژه و عدم تکمیل کامل آن است و افتتاح زود هنگام آن خدمت‌رسانی را به مردم دچار اختلال می‌کند.

کریمیان در ادامه با بیان این که 99 درصد پروژه تکمیل شده است بیان داشت: تا تکمیل کامل 100 درصدی آن این بیمارستان افتتاح نخواهد شد.

وی با اشاره به این که تامین تجهیزات جزو وظایف وزارت بهداشت است تاکنون 500 میلیارد ریال تجهیزات اختصاص و برای سایر تجهیزات در حال رایزنی هستیم که بتوانیم تجهیزات این بیمارستان شامل "ام ار آی ، سی تی اسکن و غیره" را تامین کنیم.

آن چه این پروژه را دچار سرنوشتی مبهم و مسئله‌دار چون جانمایی غیر استاندارد و قرار گرفتن در مسیر سیل، گذر زمان و غیره کرده است چیزی نیست جز نبود برنامه جامع و مدون توسعه در استان ایلام و نبود نظارت بر پروژه‌هایی که سال‌ها است کلنگ آنان به زمین زده شده و هم اکنون بلاتکلیف هستند و مسئولان ملی برای چنین پروژه‌هایی به ویژه بیمارستان 376 تختخوابی ایلام چاره‌ای بیندیشند.

ارسال نظرات