نائب رئيس کميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما درباره بازار خودرو و طرح جديد مجلس براي شکستن انحصار در بازار خودرو توضيحاتي داد.
کد خبر: ۹۳۹۷۶۱۴
|
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹

 به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جواد حسینی‌کیا در برنامه «سلام تهران» با اشاره به بازگشت دوباره طرح واردات خودرو از شوراي نگهبان به مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: دلیل مخالفت شورا این است که با این طرح ارز از کف خیابان جمع و قیمت ارز بیشتر می‌شود. اما مجلس پیش‌بینی کرده است، در ازای صادرات خودرو، قطعه و خدمات نیروی محرکه، واردات با ارزی که منشاء آن مشخص انجام شود. شورای عالی نظارت با این مسئله مشکل دارد و اعضای این شورا به کمیسیون صنایع دعوت خواهند شد.

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا با بيان اينکه با این طرح آحاد مردم می‌توانستند خودرو وارد کنند و انحصار شکسته مي‌شد، گفت: اگر بخشی از اشکال رفع شود، در حد محدود روی قیمت خودرو اثر دارد. در حال حاضر بیشتر از قطعه‌ساز، خودروساز وجود دارد که امکان رقابت ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه قيمت خودروي خارجی در بازار داخل کشور ۸ برابر گران‌تر از قیمت واقعی آن است، تصريح کرد: این تفاوت قیمت، به معنای وجود مافیا در پشت پرده است. طرح مجلس باعث می‌شود که رانت از بین برود و در صورت پایین آمدن قیمت خودروی خارجی، قیمت خودروهاي داخلی هم کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به نظر شورای نظارت مبنی بر لزوم کنترل بازار و اعلام منشأ ارز به بانک مرکزی، افزود: بر این اساس، می‌توان در ازای صادرات خودرو و قطعات، واردات خودروی خارجی انجام داد.

حسینی‌کیا با بیان اینکه دولت باید سیاستگذار باشد نه بنگاه‌دار و نبايد التهاب دیگری در بازار به وجود بیاید، گفت: در حال حاضر واردات خودرو نداریم و عرضه و تقاضای خودرو هم در بازار برابر نیست. نقدینگی در کشور رها شده است و هر بار به يک سو مي‌رود. در صورتی که اگر دولت اجازه واردات محدود را صادر کند، هم بازار تنظیم می‌شود و هم قیمت خودرو پایین می‌آید.

عضو کميسيون صنايع مجلس با اشاره به مخالفت وزیر صنعت با اين طرح بيان داشت: آقای وزیر می‌گوید می‌خواهیم تولید خودرو را به ۳ میلیون دستگاه برسانیم، اما در نهایت توليد به ۲ میلیون خواهد رسيد. نگاه ما در وهله اول از بین بردن انحصار، بعد کیفیت و در نهايت هم نظارت بر بازار است.

اين نماينده مجلس، خودرو را یک کالای مصرفی در دنیا و یک کالای سرمایه‌ای در ایران برشمرد و با بيان اينکه قيمت واقعي پرايد کمتر از 100 ميليون تومان است، تصريح کرد: اگر خودرو رقابت‌پذیر، ارزان‌قیمت و صادرات‌محور باشد، جای اصلی خود را در داخل و بازارهاي جهاني پیدا می‌کند. مردم از وضعیت کنوني ناراضی هستند و نبايد قیمت خودرو از اين بالاتر برود.

ارسال نظرات