مسئول سازمان بسیج سازندگی گفت: می‌خواهیم جبهه‌ جریان جهادی را به عنوان فناوری انقلاب اسلامی در بلاد اسلامی شکل دهیم که یک افق ۵ ساله تعریف کرده‌ایم.
کد خبر: ۹۳۹۷۳۰۴
|
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵

خبرگزاری بسیج، بسیج سازندگی، مازیار شیری، به جرات می‌توان گفت که بسیج سازندگی یکی از شناخته‌ شده ترین جلوه‌های بسیج است. جریان جهادی بسیج سازندگی در مسیر محرومیت زدایی و خدمت رسانی گسترش یافته و امروز شاهد بلوغ و شکوفا شدن این جریان هستیم. پراکندگی و محبوبیت این جریان حتی در دور دست‌ترین نقاط قابل مشاهده است. بسیج سازندگی با گذر زمان علاوه بر موفقیت در ماموریت‌های مختلف خود، زمینه‌های فعالیت تخصصی بیشتری پیدا کرده است. گروه‌های جهادی تخصصی الگوی بسیاری از دستگاه‌های اجرایی شده اند. سردار محمد زهرایی در گفتگوی تفصیلی با ما به خوبی این نکته را بیان کرده است.

آنچه که پیش رو دارید حاصل گفتگوی ما با مسئول سازمان بسیج سازندگی است.

 

از نظر شما بسیج سازندگی چه تفاوت بارزی با سایر اقشار بسیج دارد؟

خدمت‌رسانی ویترین و نوک پیکان بسیج و سپاه است. خدمت رسانی و محرومیت‌زدایی به برند جهادی تبدیل شده است. وقتی کاری خوب انجام می‌شود یا از آن الگو برداری می‌شود یا می‌خواهند آن را بزنند. جریان جهادی بسیار خوب عمل کرده است که بسیاری هنوز دوست دارند که از آن الگو بردارند و یا برخی‌ها قصد تخریب آن را دارند. بسیج سازندگی خوب عمل کرده است که تحت عنوان جهاد سازندگی مطرح می‌شود و گرنه جهاد سازندگی اصلاً مطرح نمی‌شود که برخی‌ها بخواهند از آن الگوبرداری کنند. این عمل را شخص من انجام نداده ام بلکه باوری که خدمتگزاری را نوک پیکان مأموریت‌های سپاه قرار داده، آن را انجام داده است. آن کسی که این باور را از رسالت به ماموریت تبدیل کرد و ارزش برایش قائل شد، آن کسی به دل هر استانی رفته و پروژه افتتاح کرده است، در واقع شروع کننده کار بوده است. پس از این بابت بسیج سازندگی یک تفاوت با بقیه دارد، چراکه ماموریت خدمتگزاری در بسیج سازندگی نشسته است.

بسیج سازندگی چه ماموریت هایی را پیش رو دارد؟

بسیج سازندگی چهار ماموریت دارد. یکی از این ماموریت‌ها جریان جهادی است که هم اکنون از اردوکشی فاصله گرفته و به نقاط بسیار خوبی رسیده است. جریان جهادی به یک فناوری برای انقلاب تبدیل شده است. ما به دنبال جبهه سازی جریان جهادی مشابه جبهه‌های جریان مقاومت هستیم. می‌خواهیم جبهه‌ی جریان جهادی را به عنوان فناوری انقلاب اسلامی در بلاد اسلامی شکل دهیم که یک افق ۵ ساله تعریف کرده‌ایم.

جبهه‌ جریان جهادی را در بلاد اسلامی شکل خواهیم داد/  تغییر رویکرد در بسیج سازندگی

 

چشم انداز آینده بسیج سازندگی را چگونه ارزیابی می کنید؟

"بسیج گام دوم" در نتیجه مردم است، چراکه حضرت آقا فرمودند "بسیج پاره تن مردم است" که شعار امسال هفته بسیج نیز همین عبارت شده بود. جهادی‌های همین مردم هستند و مخاطبان ما در پایگاه‌های مقاومت یا کارت بسیج محصور نشده اند. وقتی می‌گوییم که ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در حال حاضر داریم همه‌ی این ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در گام دوم بسیج جامعه هدف ما هستند. آیا همه باید این نظم را بپذیرند و داخل تشکیلات و قواره بسیج شوند؟ خیر؛ در کنار گسترش جمعی و تشکل‌ها، تخصصی سازی گروه‌های جهادی اتفاق می‌افتد.

سردار شما از تغییر رویکرد بسیج سازندگی نیز صحبت کرده اید؟ این به چه معنا است؟

بسیج سازندگی یک تغییر رویکرد نیز داده است، که مربوط به آسان سازی کار با بسیج است. یکی از مشکلاتی که ما هم اکنون در بسیج داریم، فرآیند ها، آیین نامه‌ها و قوانین ما هستند که آنقدر دست و پا گیر شده اند که مانع از این می‌شوند که یک بسیجی به راحتی کار خود را انجام بدهد. ما در بسیج سازندگی و جریان جهادی‌ها به دنبال روانسازی این کار هستیم، برای اولین بار نظام نامه و شناسنامه جهادی‌ها را در سپاه تهیه کردیم که ۵ فصل دارد.

دیگر رفتار سلیقه‌ای با جهادی‌ها صورت نمی‌گیرد، که هر سازمانی یک رفتار کند. در خصوص موضوعات مالی جهادی‌ها که مثلاً یک گروه جهادی خودش کمک جمع کرده و خودش می خواهد داخل منطقه کار را انجام دهد، اگر بخواهد وارد بدنه بسیج شود و روال مالی آن را ادامه بدهد، دچار مشکل خواهد شد. فرآیند‌های مالی ما هنوز نتوانسته است تا با این موتور محرک جهادی‌ها هماهنگ شود. زمانی می‌توانیم آغوش بسیج را گسترش بدهیم که کاری کنیم که همه بسیجی‌ها وقتی به بسیج می‌آیند احساس کنند که کار‌ها بسیار روان و صیقلی انجام می‌شود. ساختار منعطف بسیج یعنی به اقتضای شرایط انقلاب باید تغییر کند.

جبهه‌ جریان جهادی را در بلاد اسلامی شکل خواهیم داد/  تغییر رویکرد در بسیج سازندگی

تعامل جریان جهادی با جریان های سیاسی مختلف چگونه است؟ 

برخی از سیاسیون به فراخور توان و قدرتی که دارند، دوست دارند که از راه‌های مختلف برای جریان جهادی برادر بزرگتر باشند. جریان جهادی متعلق به انقلاب است و نه برای افراد. اگر جریان جهادی برای افراد باشد، با آن افراد می‌آید و با آن افراد می‌رود. به عنوان مثال می‌گویم اگر جریان جهادی یک امامزاده باشد بسیج به عنوان خادم آن امامزاده است و متولی آن امامزاده، ولی فقیه است. پس این امامزاده معامله‌ای با کسی نمی‌کند.

بسیاری دوست دارند که این شبکه چابک، کاربلد، مطالبه‌گر، در عرضه میدان انقلاب، مقبول در مردم و مشروع در نظام را به انحصار خودشان در بیاورند. به خصوص کسانی که به دنبال شبکه سازی و نهاد سازی برای کار‌های سیاسی و انتخاباتی هستند. بچه‌های جهادی ما یادگرفته‌اند که کمک از همه می‌گیرند، اما آدم کسی نمی‌شوند.

قانون بسیج سازندگی در حمایت از گروه‌های جهادی که در حال اصلاح شدن است. دو جلسه در کمیسیون امنیت رای داده شده و یک جلسه دیگر مانده است که رای بیاورد و به صحن مجلس بیاید، اما برخی از سیاسیون مانع افتادن این اتفاق شدند و به رئیس کمیسیون نیز سپرده اند که این قانون به صحن نیاید. طبق این قانون اگر خدای ناکرده جهادگران ما حین خدمت جانشان را از دست بدهند، شهید محسوب می‌شوند. در این قانون آورده ایم که واگذاری پروژه‌های محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی با ظرفیت گروه‌های جهادی، دستگاه‌های اجرایی به جای مجاز شدن، مکلف  می شوند. این به معنای این است که فتح باب جدیدی برای بسیج در عرصه گیری و فعالیت گیری از دستگاه اجرایی است.

نظر شما راجع به احیای جهاد سازندگی چیست؟

من شهادت می‌دهم که نیت آقای رئیسی و آقای مخبر بسیار پاک است که جهاد سازندگی راه بیافتد، اما آیا بعد از این دو بزرگوار بدنه هم همین طور فکر می‌کنند؟ حضرت آقا بسیج سازندگی را راه اندازی کردند و دستور ساماندهی جهادی ها را دادند. آیت الله رئیسی می‌فرمایند که" موضوع من روستا است و من نمی‌خواهم به گروه‌های جهادی نزدیک بشوم و آن‌ها را مال خود کنم، می‌خواهیم این کار را از طریق بسیج انجام دهیم و نمی‌خواهیم آن گروه‌های جهادی را وابسته به دولت کنیم." همین که دولت به مردم فکر کرده است، دست دولت را می‌بوسیم.

از طرفی این خطر را هم احساس می‌کنیم که این جریان به نام محرومین و به کام بعضی‌ها تمام شود، مراقبت می‌کنیم که این اتفاق رخ ندهد.

در بحث محرومیت زدایی بیشتر چه مباحثی را در دستور کار دارید؟

ماموریت دیگر ما محرومیت زدایی است و به همین خاطر است که بخش عظیمی از تعاملات بسیج و سپاه با دولت در بسیج سازندگی صورت می‌گیرد و بسیج سازندگی در عرصه محرومیت‌زدایی اقدام می‌کند.

در این زمینه ما آن سمت سکه قرارگاه‌خاتم هستیم چرا که قرارگاه خاتم الانبیا یکسری پروژه‌ها را در مقیاس کوچک انجام نمی‌دهد و با پیمانکار کار می‌کند. عمده کار ما پروژه‌های کوچک، زود بازده، عام المنفعه، محبوبیت زا و محرومیت زدا را در روستا‌ها و با مشارکت مردم و گروه‌های جهادی است. به مناسبت‌های مختلف پروژه‌های محرومیت زدایی مردم افتتاح می‌کنیم.

ارسال نظرات