خبرهای داغ:
همکاری دوجانبه سازمان بسیج جامعه زنان کشور و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
همکاری دوجانبه با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در حوزه‌ی مهدکودک‌ها و تربیت مربیان این عرصه با حضور مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۹۶۸۴۸
|
۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج؛ در ابتدای جلسه دکتر رضا قمرزاده، مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ، به توضیح فعالیت‌های این بخش در مؤسسه‌ی طلوع نسل نور پرداخت و گفت: تمام تلاش ما در مؤسسه‌ی طلوع نسل نور و سازمان بسیج این است که بتوانیم از ظرفیت‌های کودکان در محلات استفاده کنیم بر همین مبنا نیز فعالیت‌هایی انجام شده است که در آن آموزش‌ها و تعاملات با کودکان، کاملاً در هماهنگی با خانواده‌ها دنبال شده است.

او افزود: یکی از مبانی مهمی که شما بر آن تأکید داشتید، این بود که در بحث کودکان زیر 7 سال، نباید به‌دنبال فاصله‌ی بین کودک و خانواده باشیم و مهد باید کاملاً در تعامل مستقیم با خانواده باشد. بر همین مبنا نیز ما سعی کردیم که بازی‌هایی را برای کودکان اجرا کنیم که کاملاً در تعامل با والدین باشد.

مدیرعامل مؤسسه‌ی طلوع نسل نور تصریح کرد: در راستای مباحثی که مطرح شد، ما احساس کردیم که آموزش مربیان یکی از عوامل مهم در این عرصه به‌شمار می‌رود. با توجه به اینکه ما دانشگاه حضرت زینب(سلام‌الله علیها) و دانشگاه امام حسین(علیه‌السلام) را نیز در کنار خود داریم، می‌توان گفت که هم به لحاظ فضا و هم سخت‌افزار، زیرساخت‌های لازم را برای ورود به طرح تربیت مربی و مدیر مهد داریم لذا نیاز داریم که سرفصل‌های محتوایی ما توسط شما بررسی شود و با حمایت شما بتوانیم به این عرصه ورود کنیم.

شکوفایی فطرت کودک مأموریت اصلی نظام اسلامی است

دکتر حسن ملکی نیز در ادامه‌ی جلسه ضمن تبریک ایام هفته بسیج و ابراز خرسندی از تلاش‌های انجام شده، گفت: ما در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، رویکرد فطرت‌گرایی توحیدی را به‌عنوان بخش اصلی انتخاب کرده‌ایم زیرا معتقدیم که اگر ما بخواهیم کودکان معصوم این مرز و بوم را از همان ابتدا در راستای غایت خودمان که حرکت به‌سوی تمدن اسلامی هست، حرکت دهیم، باید بر فطرت تمرکز کنیم.

او افزود: در واقع آغاز این مسئله از شکوفایی فطرت الهی کودک است لذا من این امر، را مأموریت اصلی نظام اسلامی تلقی می‌کنم و معتقدم، اساساً نظام اسلامی برای این به‌وجود آمده که انسان‌سازی کند و زمینه‌ای برای شکوفایی فطرت‌ها فراهم کند لذا اگر در این زمینه توفیق به‌دست آوریم، من فکر می‌کنم که در اهداف موفق خواهیم شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: خلاصه‌ی کلام این است که مأموریت شکوفاسازی فطرت الهی با یک نظام تربیتی متناسب با این فطرت الهی، مأموریت اصلی ماست. در این راستا دوره‌ی مهد و پیش‌دبستان بسیار مهم است زیرا این زمان، دوره‌ای است که در آن فطرت الهی کودک کاملاً دست نخورده و بکر است لذا هر قدر فطرت دست نخورده‌تر باشد، شایستگی مربی ضرورت بیشتری پیدا می‌کند.

دکتر ملکی خاطر نشان کرد: در این راستا مربی، امانت‌دار یک سرمایه‌ی بسیار عظیم به نام فطرت الهی کودک است. باید توجه داشته باشیم که همه‌ی ما نظام اسلامی را با افتخار پذیرفته‌ایم تا در همین مسیر، یعنی انسان‌سازی گام برداریم. در واقع اولا و بالذات، انقلاب اسلامی ایران برای انسان‌سازی و شکوفاسازی فطرت شکل گرفت و سایر مسائل نظیر جنگ و جهاد، مقاومت و ... در شرایطی می‌توانند مقبولیت داشته باشند که هر کدام به تحقق این مأموریت کمک کنند.

او، فعالیت‌های مؤسسه‌ی طلوع نسل نور را قابل تقدیر خواند و گفت: این باعث افتخار است که مؤسسه‌ی طلوع نسل نور، با به‌کاری‌گیری مربیان متعهد و برنامه‌ی درسی مناسبی که طراحی شده، به تحقق مأموریت انقلاب اسلامی یعنی شکوفاسازی فطرت کودکان کمک کند زیرا نسل نو ما نیازمند فعلیت یافتن استعدادهای بالقوه است. در واقع زمانی یک انسان نو شناخته می‌شود که لایه‌های دیگری از فطرت او شکوفا شود اما لزوماً هر چیز نویی مقبول ما نیست و چه بسا موارد کهنه به دلیل قرابت بیشتری که با فطرت الهی انسان دارد، بیشتر مقبولیت دارند چرا که برخی از موارد نو فطرت‌شکنی می‌کنند و با این عرصه دشمنی دارند اما اینکه مؤسسه‌ی طلوع نسل نور در سایه‌ی تربیت اسلامی سعی دارد که کودکان را به شرایط نو، تربیت و زندگی نو راهنمایی کند، باعث مسرت و خوشحالی ماست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: تلاش ما این است که به این نوع حرکت‌های بومی و داخلی کمک کنیم و از چنین عرصه‌هایی حمایت شود. در این راستا تلاش این مؤسسات برای پیوند رشد کودک با تربیت اسلامی برای ما بسیار ارزشمند است لذا با افتخار از چنین بخش‌هایی حمایت خواهیم کرد.

دکتر تهرانی نیز در بخش دیگری از این جلسه، بر لزوم توجه به محتوای بخش آموزش مربیان مهد تأکید کرد و گفت: ما امروز، به‌شدت در استان‌های محروم، به لحاظ اقتصادی و فرهنگی، نیاز به کار داریم و باید به شکل جهادی‌تری وارد عرصه شویم تا بتوانیم از ظرفیت موجود به شکل بهتری استفاده کنیم.

توجه به فطرت بکر کودکان مهدکودک و پیش‌دبستانی ضروری است

دکتر حسن ملکی بسیج را مایه‌ی افتخار و شایسته‌ی قدردانی خواند و گفت: قطعاً جمله‌ی معروف مقام معظم رهبری را درباره‌ی سازمان پژوهش شنیده‌اید که فرمودند: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قلب آموزش و پرورش است. این جمله بیانگر اهمیت این سازمان در نگاه مقام معظم رهبری است و به‌دلیل نوع کاری که در این بخش انجام می‌شود نگاه‌های خاصی نیز به این سمت وجود دارد.

او افزود: فطرت قلب تربیت است و این فطرت در دوره‌ی پیش‌دبستان، کاملاً بکر و نو به‌شمار می‌رود لذا می‌توان گفت که امروز شما، در مؤسسه‌ی طلوع نسل نور که زحماتش را برعهده دارید، امانت‌دار فطرت الهی کودک هستید.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: امروز به‌دلیل وجود عوامل مخل تربیت، کار در این عرصه اندکی سخت شده است تا جایی‌که امروز مربیان به راحتی نمی‌توانند امانت‌داری کنند و این امانت الهی را به صاحب آن یعنی خدای متعال برسانند.

ملکی ادامه داد: تربیت به معنای رساندن امانت به صاحب اصلی آن یعنی خداوند است، و در این راستا خداوند در حدیث قدسی می‌فرماید: من گنج پنهان بودم، آدم را آفریدم تا شناخته شوم لذا می‌توان نتیجه گرفت که فطرت الهی کودک، معرف خدای متعال نیز هست. بنابراین اگر ما شریعت اسلام را در یک سو قرار دهیم و فطرت الهی کودک را در طرف دیگر، یکی کتاب تکوین و دیگری کتاب تشریع است، اما هر دو هم‌وزن به‌شمار می‌روند. در واقع  نظام تربیت ما اگر با تشریع هماهنگ باشد، شایستگی این را دارد که این تکوین، یعنی فطرت را پرورش دهد. بر همین مبنا، تلاش ما این است که بتوانیم در این مسیر یعنی دوره‌ی پیش‌دبستان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، قدم‌هایی را برداریم کما اینکه مقام معظم رهبری نیز بر این دوره تأکید ویژه‌ای داشتند و از زمان سخنان ارزشمند ایشان نیز، حرکتی به شکل جدی آغاز شد چرا که فرمایش ایشان حجت را بر ما تمام کرد.

او افزود: در این راستا سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، تأسیس شد که در آن کمیته‌ای با عنوان تدوین محتوا وجود دارد و من نیز در آن مسئولیت دارم. امروز آثار بسیار خوب مؤسسه‌ی طلوع نسل نور، نشان از فطرت دارد و بیانگر این است که بسیار به آنچه که ما دنبال می‌کنیم، نزدیک هستند به همین خاطر، این آثار در کمیته تدوین محتوا مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده است لذا ما از این نوع فعالیت‌ها حمایت خواهیم کرد اما نکته‌ی اصلی این است که در این راه نباید، برنامه‌ی درسی کودک پیش‌دبستان را جدای از خانواده و مربیان تلقی کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تأکید کرد: زمانی که از برنامه‌ی درسی پیش‌دبستانی صحبت می‌کنیم، در حقیقت از مجموعه صلاحیت‌های مربیان و خانواده‌ی کودکان، صحبت می‌کنیم زیرا در این دوره چندان مواد مکتوب کارکرد ندارد و اساساً دوره‌ی کتاب درسی و مکتوبات آن نیست لذا باید بیشتر فرصت‌های تربیتی مناسبی خلق شود و در این راستا مربی و والدین نقش پررنگی دارند. در این مسیر هر مقدار مادران قابل‌تر باشند، بهتر می‌توانند از فطرت الهی کودک باغبانی کنند. در واقع ما یک الصاقی ذاتی در این عرصه داریم که یکی محتوای مربیان و دیگر محتوای والدین مخصوصاً مادران است. در این مسیر نیز، ما تمام موارد ارائه شده را بررسی خواهیم کرد زیرا ما باید مروج و مبلغ تولیداتی باشیم که شما در مؤسسه‌ی طلوع نسل نور زحمات آن را می‌کشید.



ظرفیت‌های بسیج کشور در عرصه‌ی تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار گرفت

مینا بیابانی، مسئول سازمان بسیج جامعه‌ی زنان کشور نیز ضمن تبریک ایام هفته‌ی بسیج، گفت: شاید نزدیک‌ترین نهادی که در کشور، به جهت فکری و عملی حداقل در بخش تربیتی به بسیج وجود دارد، همین وزارت آموزش و پرورش است. امروز بسیج در حال تلاش و کار بر روی تربیت انسان‌ها و نسل آینده کشور است منتها یک وجه تمایز این بخش با فعالیت‌های تربیتی وزارت آموزش و پرورش، در این است که ما به‌صورت شاخص سعی می‌کنیم، وجهه‌ی تربیتی را با نگاه جهادی، ایثار و فداکاری، در حد عالی آن، مد نظر قرار دهیم لذا می‌توان گفت که وظایف این دو بخش، بسیار نزدیک به هم هستند.

او افزود: مؤسسه‌ی طلوع نسل نور و بسیج جامعه‌ی زنان از ابتدای دهه‌ی 90 با ملاحظاتی که در حوزه‌ی تربیتی کودک مشاهده شد و نفوذی که سازمان‌های بین‌المللی در این حوزه داشتند، کلید خورد تا هم به کمک سازمان‌های کشور بشتابد و هم وجهه‌ی انقلابی را برای نسل آینده مد نظر داشته باشد.

مسئول سازمان بسیج جامعه‌ی زنان کشور ادامه داد: در سال 95، مجوز مؤسسه‌ی طلوع نسل نور اخذ شد و به لطف خداوند از زمانی که این مؤسسه شروع به فعالیت کرد. در این مسیر، کارهای ما در عرصه‌ی تعلیم و تربیت بسیار تخصصی، قابل اتقان و توجه شده و تا حدودی دغدغه‌‌های ما نیز برطرف شده است.

بیابانی تأکید کرد: امروز ما یک سیر تحولی رو به جلو را طی می‌کنیم و محتواهای ارائه شده نیز، دال بر همین مطلب است اما، ما برای ادامه و ارتقای فعالیت‌ها، به‌خصوص در بخش‌های استانی و اجرایی با مشکلاتی مواجه هستیم. همان‌طور که مطلع هستید ما در بسیج، دانشکده‌ی حضرت زینب(سلام‌الله علیها) را داریم که مجوزهایی برای دوره‌های اتقان و تایید، از وزارت علوم دارند. همچنین دانشگاه جامع امام حسین(علیه‌السلام) دانشگاه انقلاب اسلامی نیز در کنار بسیج حضور دارند لذا ظرفیت‌های بسیار قابل قبولی را در حوزه‌های پژوهش و مباحث علمی داریم تا بتوانیم در کنار وزارت آموزش و پرورش حضور داشته باشیم و انجام وظیفه کنیم.

او خاطر نشان کرد: یکی از ظرفیت‌هایی در این عرصه و برای تربیت داریم، حضور بسیجیان به‌عنوان مربی است ضمن اینکه ما ظرفیت مربی محله را نیز دارا هستیم و خانواده‌ها را نیز وارد عرصه کنیم. در واقع ما می‌توانیم، کار تربیتی کودک را به منازل ببریم و با ارتباط و اتصالی که به شکل خانه به خانه داریم، کار تربیتی را توسعه دهیم.

در ادامه پرستو آریانژاد گفت: همان‌طور که مستحضر هستید، ما در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، رشته‌ای را تحت عنوان تربیت کودک داریم که در آن مربیان مهد کودک‌ها تربیت می‌شوند لذا لازم است که این ظرفیت را نیز در کنار بخش‌های مطرح شده مد نظر قرار دهیم. بدیهی است که تمام این توانمندی‌ها در کنار یکدیگر می‌تواند بسیار موفق عمل کند اما ضروری است که این ظرفیت‌ها در یک قالب مشخص دیده شود و به‌صورت یک بدنه حرکت کنند.

صدیقه حسن‌زاده، رییس اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نیز گفت: ظاهراً این بسته‌های محتوای مهدکودک و پیش‌دبستانی، اولین نمونه و الگویی است که با نظارت سازمان پژوهش تولید شده و قابل تعمیم به کل کشور است لذا لازم است که از بُعد رسانه‌ای به معرفی این بخش بپردازیم تا بتوانیم یک مرجعیت و رسمیت به این اعطای مجوز ببخشیم.

او افزود: در مرحله‌ی بعدی به‌دلیل گستردگی حوزه‌ی همکاری‌ها شاید لازم باشد که به عقد تفاهم‌نامه بپردازیم تا این بخش، هم به‌عنوان یک الگو برای سایر سازمان‌ها قرار گیرد و هم امکان بهتری را برای ادامه‌ی فعالیت، در بازه‌ی زمانی گسترده‌تر، فراهم کند.

دکتر اکرم عینی، مشاور امور زنان و خانواده‌ی سازمان و رئیس کتابخانه و مرکز اسناد نیز بیان کرد: در این مسیر لازم است که به بحث بازی به‌خصوص بخش بازی‌های الکترونیک باید بیشتر توجه داشته باشیم.

جلالی نیز بیان کرد: امیدوارم که در آینده شاهد گام‌های ارزشمند بیشتری در این عرصه باشیم. امروز به دلیل هجمه‌های رسانه‌های مختلف و امکاناتی که در فضاهای این‌چنینی هست، جامعه‌ی ما نیاز دارد که به خانواده‌ها رجوع کنیم و بستری را فراهم کنیم که بتوانیم یک نگاه بهتر و توسعه‌ای، برنامه‌های حوزه‌ی تعلیم و تربیت را به خانواده‌ها، مخصوصاً مادران خانه‌دار، ارائه کنیم.

دکتر سعید بدیعی، مدیر کل حوزه‌ی ریاست نیز بیان کرد: بدیهی است، چنانچه بخش آموزش مربیان، با برنامه‌ی درسی ما هماهنگ شود، به غنابخشی بیشتر آن کمک می‌کند لذا ما می‌توانیم از محتوای ارائه شده توسط سازمان بسیج، در بدنه‌ی کار استفاده کنیم و این تبادل دو جانبه رخ دهد.

دکتر حسن ملکی نیز در بخش پایانی این جلسه به جمع‌بندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: در راستای تدوین برنامه‌های درسی دوره‌ی پیش‌دبستان یک گام محکم برداشته شده، که با بخشنامه مسئول سازمان ملی تعلیم و تربیت به استان‌ها نیز، ابلاغ شده است. یکی از آن بسته‌ها نیز، مربوط به مؤسسه‌ی طلوع نور است.

او افزود: به لحاظ علمی، بدیهی است که برنامه‌ی درسی دارای یک رابطه‌ی ذاتی با آن چیزی است که معلمان و مربیان باید تدریس کنند لذا صلاحیت‌های معلم و مربی نیز باید در مباحث ما، مد نظر قرار گیرد. در این راستا دوره‌های مربوط به مربیان مشخص خواهد شد تا بتوانند برنامه‌ی درسی مورد تایید ما را تدریس کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: محتوایی که توسط سازمان بسیج اجرا شده، پس از بازبینی می‌تواند مورد تایید ما قرار گیرد و حتی به بخش‌هایی از کار افزوده شود. ما می‌توانیم متن مورد توافق را منتشر کرده و حتی در جلد آن نیز مشارکت سازمان بسیج را ذکر کنیم و جهت‌گیری بومی و داخلی کار را کاملاً مشخص کنیم.

ملکی بر لزوم عقد یک تفاهم‌نامه بین سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با سازمان بسیج مستضعفین در راستای ادامه‌ی همکاری‌ها تأکید کرد و گفت: لازم است که در راستای همکاری‌های گسترده‌تر یک تفاهم‌نامه نیز بین ما شکل گیرد تا بتوانیم بر مبنای آن به توسعه‌ی اقدامات بیاندیشیم.

 

ارسال نظرات