عطوان با بررسی حواشی مربوط به مذاکرات وین تاکید کرد که ایران از موضع قدرت وارد این مذاکرات شده است.
کد خبر: ۹۳۹۶۴۲۴
|
۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر شناخته‌شده جهان عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم در مقاله جدید خود به مسئله مذاکرات «وین» پرداخته و نوشت، مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا درحالی آغاز شده که رژیم صهیونیستی به شدت نگران است. واقعیت آن است که این مذاکرات –چه به نتیجه برسد و -چه نرسد، اسرائیل بزرگترین بازنده خواهد بود.

عطوان در ادامه مقاله خود افزود، این مذاکرات درحالی آغاز می‌شود که ایران پیش از آن موضع خود را به شکل شفاف اعلام کرده است. «علی باقری» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی تاکید کرده است که هدف اصلی ایران از مشارکت در مذاکرات هسته‌ای وین رفع کامل تحریم‌های ضد ایرانی است. همچنین در این زمینه واشنگتن باید گام اول را برداشته و تضمین هایی در خصوص عدم خروج دوباره آمریکا از هر گونه توافق احتمالی و نیز عدم بازگشت تحریم ها ارائه دهد.

این تحلیلگر عرب زبان تصریح کرد، ایران تاکید دارد تضمینی که ارائه می‌شود باید به شکلی باشد که حتی از خروج دوباره دولت بعدی آمریکا از توافق احتمالی آینده جلوگیری کند. این شروط تهران نشان می‌دهد که ایران کاملاً از موضع قدرت وارد مذاکرات وین شده است.

عطوان در ادامه اظهار داشت که بگذارید تحلیل‌های متعدد از آغاز دور اول مذاکرات را کنار بگذاریم و روی چند نکته کلیدی تمرکز کنیم:

- اول اینکه ایران تاکنون هر گونه مذاکرات مستقیم با هیئت آمریکایی در جریان مذاکرات وین را رد کرده است و دولت «جو بایدن» نیز به این موضوع اعتراف می‌کند. شواهد نشان می‌دهد که موضع تهران در روزهای آینده نیز تغییر نخواهد کرد.

- از سرگیری مذاکرات به معنای شکست اسرائیل در تحقق اهداف آن در کشاندن آمریکا به جنگ نظامی با ایران است.

- باید به این نکته توجه کنیم که دیدگاه و رویکرد دولت فعلی ایران به ریاست سید «ابراهیم رئیسی» در مذاکرات هسته‌ای با رویکرد دولت قبلی این کشور به ریاست «حسن روحانی» کاملاً متفاوت است.

بیشتر بخوانید

نشست سه‌جانبه مذاکره‌کنندگان ارشد چین، روسیه و آمریکا درباره مذاکرات وین

دیپلماسی با چاشنی زور؛ اقدامات خصمانه آمریکا حین مذاکرات وین

- واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران امروز در موضع یک قدرت نظامی و سیاسی قرار دارد و توانسته بیشتر تأثیرات تحریم‌ها را خنثی کند و به زودی در سطح اقتصادی تبدیل به یک قدرت خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد، در اینجا بحث شکست یا موفقیت مذاکرات وین نیست بلکه مسئله این است که ایران در جریان مذاکرات تسلیم فشارها نمی‌شود و همچنان بر مواضع قبلی خود پافشاری خواهد کرد. آمریکا در شش دور قبلی مذاکرات شکست خورده و با توجه به عدم تسلیم شدن ایران در برابر فشارها به نظر نمی‌رسد که آمریکا در دور هفتم مذاکرات پیروز شود.

عبدالباری عطوان اضافه کرد، این اسرائیل است که ایالات متحده را به این مخمصه کشانده و تصور می‌کرد که می‌تواند با اتکا به حماقت و گستاخی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده و نفوذی که بر «جرد کوشنر» داماد ترامپ دارد آمریکا را وارد جنگ با ایران کند. در صورت شکست مذاکرات هر طرفی که از تعهدات خود عقب‌نشینی کند باید بهای آن را بپردازد؛ نه طرفی که متعهد مانده است.

این تحلیلگر برجسته جهان عرب تاکید کرد، واقعیت این است که ایران در حال حاضر در موضع قدرت قرار دارد و بزرگترین سلاح این کشور توانایی و مقاومت و تکیه بر قدرت خود می‌باشد . با وجود تلاشهای متعدد خارجی، ایران هرگز متحدان خود را در عراق و سوریه و یمن و فلسطین و لبنان تنها نمی‌گذارد. اما می‌بینیم که آمریکا در افغانستان شکست خورد و هم‌پیمانان آن درسهای زیادی از این شکست خفت بار ایالات متحده آموختند.

در پایان مقاله عطوان آمده است، شاید وحشت اسرائیل که این روزها به اوج خود رسیده برجسته ترین گواه باشد مبنی بر اینکه آمریکا بزرگترین بازنده خواهد بود.

ارسال نظرات