رئیس کل دادگستری لرستان در نشست خبری با اصحاب رسانه آخرین وضعیت کارخانه‌های عظیم‌خودرو، فولاد ازنا و صدر فولاد را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۳۹۵۹۰۹
|
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، محمد رزم امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامی‌داشت هفته بسیج و یاد و خاطره شهدا، اظهار کرد: بسیج مجموعه‌ای برخاسته از عناصر متعهد به ارزش‌های والای اسلامی و از بطن ملت ایران اسلامی است.

وی با بیان اینکه بسیج در کنار جنبه نظامی و دفاعی، امروزه در حوزه‌های فرهنگی، عمرانی و سازندگی حضوری پررنگ داشته و دارد افزود: این تفکر مقدس و مکتبی به دنیا صادر شده است و  در مسائل سیل و زلزله، کمک های مومنانه بسیجیان حضوری پر رنگ داشته اند و به کمک فقرا شتافتند.

رئیس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه بسیج در همه صحنه ها حضور داشته عنوان کرد:  کلیه موانع و حوادث ۴۰ ساله اخیر به ویژه دفاع مقدس، از فتنه‌ها به ویژه ترورهای داخلی منافقین، فتنه خارجی استکبار، تجاوز سرزمینی و  جنگ فرهنگی  با کمک مردم و بسیج مرتع ساختند.

وی خاطر نشان کرد: الان بسیج  به یک گفتمانی برای الگو‌گیری مظلومان و آزادگان جهان در تمام جوامع  بشری تبدیل شده و از قوی ترین ارتش‌های جهان به شمار می رود و افراد ارزشمندی تربیت یافته بسیج هستند که نمونه آن حاج قاسم سلیمانی  است.

رزم بیان کرد: آزادسازی ۴۲ زندانی جرائم غیرعمد طی هفته بسیج و  در زمینه واکسیناسیون نیز بسیجیان با برنامه‌های پیش‌گیرانه اقدامات موثری در راستای کنترل کرونا داشتند.

وی  بااشاره به اینکه خبرنگاران مطالبه گر رفع آسیب‌ها و معضلات اجتماعی به عنوان بهترین رصد کنندگان عملکرد دستگاه‌ها در انعکاس واقعیت‌های جامعه نباید کوتاهی و یا سکوت کنند، اظهار داشت: خبرنگاران بایستی به مؤلفه‌های فرهنگی، دینی، و خداشناسی هم توجه کنند.

رزم با تاکید بر نقش اصحاب رسانه در ارتقای امنیت اجتماعی و فضای امنیت روانی در میان مردم تصریح کرد: خبرنگاران چشمان بیدار جامعه هستند که نباید در بازتاب مسائل و مشکلات بدون مستندات عمل کنند.

وی افزود: اصحاب رسانه افسران جنگ نرم هستند که کار بسیار حساس و ارزشمندی را برعهده دارند و دستگاه قضا از خبرنگاران مطالبه گر حمایت و صیانت خواهد کرد و همانطور که قانون هم پیش بینی کرده است، رسیدگی به جرایم فعالان رسانه‌ای در شعب ویژه در دادسرا است.

کسب رتبه نخست دادگستری لرستان در ارزیابی‌ها

رزم با بیان اینکه امروز ابلاغ الکترونیک پرونده‌ها در استان به ۹۵ درصد رسیده و در برخی شعب این آمار ۱۰۰ درصدی است، تصریح کرد: در سال ۹۹ و براساس ارزیابی‌ها، دادگستری استان در سه مرحله ارزیابی رتبه نخست را داشته است.

وی گفت: در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبری و دستورالعملی که رئیس قوه قضائیه تحت عنوان حفظ حقوق بیت المالی صادر کردند؛ از وظایف خود می‌دانیم که امنیت لازم را برای رشد و توسعه سرمایه گذاری در استان ایجاد کنیم و در همین راستا بازدیدهای زیادی از سطح کارخانجات استان داشته‌ایم؛ از جمله کارخانه عظیم خودرو را بازدید داشته‌ایم؛ مکاتباتی با رئیس قوه قضائیه و دادستانی داشته‌ایم و پیشنهادت خود را مطرح کرده‌ایم.

رئیس کل دادگستری لرستان  کارخانه عظیم خودرو قریب ۳ هزار میلیارد تومان ارزش دارد و فعال بوده و با یک کارخانه چینی هم قرارداد داشته؛ الان هم همه دستگاه‌های آن فعال است، اما چند سال پیش این کارخانه تعدادی ماشین را به صورت پیش فروش فروخته بود و از طریق وزارت صمت و شکات خصوصی از این کارخانه شکایت شده بود که چرا بیش از ظرفیت به فروش رسانده است.

وی افزود: عظیم خودرو ۳هزار و ۶۰۰ تا ۴ هزار خودرو پیش فروش کرده که بایستی آن زمان نظارت می‌شد که بتواند همان فعالیت را ادامه دهد و بتواند پاسخگوی خریداران باشد؛ دو هزار نفر از مالک کارخانه شاکی شده بودند به عنوان مال باخته و هر کدام ۱۵ تا ۲۰ درصد قیمت ماشین را پرداخت کرده بودند.

رئیس کل دادگستری لرستان خاطرنشان کرد: مالک کارخانه به ۱۰ تا ۱۵ سال حبس محکوم شده بود و الان در حال تحمل حبس است و ده میلیارد تومان اموال وی توقیف شده است؛ رئیس قوه قضائیه گفتند ماشین سازی و عظیم خودرو را به سرانجام برسانیم؛ لذا براساس پیگیری‌ها در حال حاضر پرونده در دادسرای تهران است و  امیدواریم با پیگیری‌ها به نتیجه برسد و فکر می‌کنم بتوانیم از طریق آزادی مشروط مالک کارخانه را پای کار بیاوریم.

رزم با اشاره به وضعیت کارخانه فولاد ازنا اظهار داشت: مالک این واحد در یک پرونده دیگری در تهران به اتهام دیگری که هیچ ارتباطی با این کارخانه ندارد تحت تعقیب قرار گرفته است و محکومیت حاصل کرده است؛ در ارتباط با این کارخانه و تسهیلات ارزی و ریالی که از بانک گرفته است ما هم پیگیر هستیم و سرمایه گذار جدیدی اعلام آمادگی کرده و دنبال خرید این کارخانه است.

وی خاطر نشان کرد: ارزیابی کارشناسان بر این است که ارزش این کارخانه ۶ هزار میلیارد تومان است؛ دو هزار میلیارد هم نیاز است که این طرح تکمیل شود و در حال حاضر هم بالغ بر ۸۰ درصد پیشرفت دارد؛ الان موضوع بررسی اهلیت این سرمایه گذار به مدیران اعلام شده و چنانچه تأیید شود واگذار می‌شود.

رئیس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه در خصوص صنایع غذایی گهر دورود هم که در ۶ فاز پیش بینی شده، دو فاز آن فعال است؛ این واحد مربوط به گروه منصور آریا بود و مدتی متوقف می‌شود؛ تصریح کرد: قبلاً ۶۰۰ کارگر در آنجا مشغول به کار بوده‌اند و الان ۱۲۰ کارگر در آن فعالیت دارد؛ این واحد در حال حاضر به تملک بانک ملی درآمده است و این بانک دولتی است و حق سرمایه گذاری ندارد لذا دنبال واگذاری به سرمایه گذار هستند تا ۴ فاز دیگر آن فعال شود.

رزم به وضعیت کارخانه صدر فولاد اشاره کرد و افزود: این واحد نیاز به سرمایه در گردش به میزان ۱۵۰ میلیارد تومان دارد؛ صاحب آن بدهی مالی دارد و نمی‌تواند تسهیلات دریافت کند لذا به سرمایه گذار جدید واگذار شده و تجهیزات جدیدی وارد کرده است که با نصب و استقرار آنها طرح توسعه‌ای با مشارکت سرمایه گذاران سوئیسی اجرا می‌شود و فکر می‌کنم تا یک یا دو ماه آینده به نتیجه برسد.

وی  در خصوص واحد ماشین سازی که متعلق به گروه آریا بوده نیز گفت: این واحد به هلدینگ خزر واگذار شده و اسناد مالکیت آن هم منتقل شده؛ چند دستگاه ساخت ورق آن هم در حال ترخیص است و زمینه فعال سازی این کارخانه هم ایجاد شده است.

رئیس کل دادگستری لرستان در رابطه به وضعیت کارخانه پارسیلون نیز اظهار داشت: این کارخانه دیگر قابل احیا نیست و دستگاه‌های آن فرسوده شده است؛ خلع ید شده و در اختیار سه بانک به عنوان سهام دار قرار گرفته است؛ دنبال تغییر تولید هستند و طرحی را پیشنهاد داده‌اند که به عنوان یک منطقه ویژه اقتصادی مطرح شود؛ در حال حاضر در مرحله حسابرسی است این واحد تا سپس طرح خود را در قالب مناطق ویژه بیاورند.

پیگیری پرونده‌های سرقت مسلحانه در پلدختر و دلفان

رزم در رابطه با سرقت‌های مسلحانه در سطح استان گفت: دو پرونده مهم در این رابطه داشتیم؛ یکی در پلدختر بود که ۵ تا ۶ نفر تحت تعقیب قرار گرفت و با اشراف نیروهای انتظامی ظرف یک هفته شناسایی و دستگیر شدند و بازداشت موقت هستند.

وی افزود: این سارقان علاوه بر پلدختر، در الشتر، خرم آباد و دورود هم اقرار به سرقت مسلحانه کردند؛ اما دو نفر اصلی این پرونده هنوز فراری هستند و پرونده معطل دستگیری این دو نفر است.

رئیس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه فرمانده انتظامی استان باید هرچه زودتر نسبت به دستگیری آنها اقدام کند؛ تصریح کرد: اخیراً هم جلسه ستاد جرایم خاص با حضور فرماندهان نظامی و انتظامی تشکیل و تقسیم کار شده است؛ این دو نفر سارق طلا فروشی و یک نفر که متهم به سرقت مسلحانه در دلفان و فراری است و قریب به ۱۹ پرونده قتل عمدی که مربوط به سال ۸۰ تا کنون است و فراری هستند از جمله پرونده‌هایی است که در این ستاد بررسی شد.

رزم خاطرنشان کرد: ۱۰ فقره پرونده قتل هم داریم که سرنخی برای شناسایی قاتل نیست؛ مصوب شد با هماهنگی کامل و انجام اقدامات فنی و عملیاتی به نتیجه برسند.

وی با اشاره به اینکه در سرقت طلافروشی دلفان هم در واقع دو سرقت مسلحانه شده است یکی ماشین ۴۰۵ و دیگری طلافروشی و در نهایت سارقان ۹۷ گرم طلا را به سرقت بردند و به لحاظ تیراندازی که داشتند هم یک نفر زخمی شد و یک نفر هم به قتل رسید؛ گفت: این پرونده باید در دادگاه کیفری یک بررسی شود؛ مجموعه این اقدامات باعث ایجاد رعب و وحشت شد؛ ترساندن مردم و شلیک به سمت مردم جرم محاربه را ایجاد می‌کند؛ به هر روی سعی داریم اینگونه جرایم مهم به صورت علنی محاکمه شوند و روند رسیدگی از تلویزیون پخش شود.

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادسراهای استان ۵۵ روز است و این میزان در دادگاه‌های عمومی و انقلاب استان ۶۰ روز است.

رزم خاطرنشان کرد: به طور مثال میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در شهریورماه ۱۱۱ درصد بوده یعنی از هر ۱۰۰ پرونده ۱۱۱ پرونده را بررسی کرده‌اند و ۱۱ پرونده مربوط به گذشته و پرونده‌های مسن بوده است.

جذب ۴۰ قاضی جدید در لرستان/سرقت تعزیری نخستین جرم در لرستان

وی با اشاره به اینکه سرقت تعزیری نخستین جرم استان است، گفت: جرایم مهم، دستگیری قاتلان، اختلاس، ارتشاع، تیراندازی‌ها، قاچاق سلاح و مهمات، قاچاق مواد مخدر و این قبیل جرایم برای ما مهم است و در اولویت پیگیری قرار دارد و اشد مجازات را هم برای آنها در نظر می‌گیریم.

رئیس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه در طول مدت دو سال گذشته ۳۰ شعبه را مجوز گرفته‌ایم و به شعب استان اضافه شده است؛ تصریح کرد: ۴۰ قاضی جدید را جذب استان کرده‌ایم و ۷ دادگاه عمومی بخش را مجوز گرفته‌ایم از جمله درب گنبد، خاوه، طرهان، ویسیان، زاغه، سیلاخور و ذلقی.

رزم با اشاره به اینکه ۲۵ حوزه قضائی در استان به مردم خدمات ارائه می‌دهد، گفت: در کل استان ۲۷۴ شعبه فعال داریم و ۲۴۹ قاضی الان در دستگاه قضائی ما خدمت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در طول ایام کرونا ۶۰۰ نفر از قضات و کارکنان ما مبتلا شدند و سه نفر هم فوت کردند اما همچنان خدمات دهی ما پابرجا بود، تصریح کرد: ۶۹ درصد پرونده‌های اجرای احکام مدنی مختومه شده و ۲۹ هزار پرونده معوقه رسیدگی شده است.

رئیس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه الان ۵ هزار پرونده معوقه بالای ۶ ماه در دادگستری داریم. افزود:در این مدت دو سال ۳۰ قاتل فراری با پرونده‌های قدیمی حدود ۱۵ سال داشتیم که دستگیر شدند و  ۴۸ پرونده قتل را سازش داده‌ایم.

آزادی ۷۰۰ نفر از محکومین لرستان با قانون کاهش مجازات

وی با اشاره به اینکه هزار و ۱۳۷ متهم در کل زندان‌های استان داریم که هنوز تحت قرار هستند و ۶۴۰ نفر از زندانیان ما رأی باز هستند؛ گفت: ۶۰ درصد زندانیان محکوم ما دارای اشتغال تولیدی درآمد زا در بخش‌های تولید ماسک، خیاطی، قالی بافی و  مشارکت در نگهداری فضای سبز هستند.

رئیس کل دادگستری لرستان افزود: سال گذشته ۶۵۰ نفر از زندانیان از سوی ستاد دیه و با مشارکت خیرین آزاد شدند و توزیع ۷ هزار بسته معیشتی بین خانواده‌های زندانیان را داشتیم.

رزم با بیان اینکه ۱۲۰ نفر از محکومین ما دستبند الکترونیک دارند؛ تصریح کرد: قضات ما ۱۵۳۲ مورد بازدید از زندان‌ها در شش ماهه اول امسال داشته‌اند و ۷۰۰ نفر از محکومین را با قانون کاهش مجازات آزاد کرده‌ایم.

وی همچنین به سفر رئیس جمهور به لرستان اشاره کرد و  اظهار داشت: قطعاً سفر آینده آیت الله رئیسی باعث خیر و برکت است و دستاوردهای خوبی خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه کارگروه‌هایی ظرف دو تا سه هفته پیش در تهران به دعوت معاونین وزرا، وزرا و معاون اجرایی رئیس جمهور تشکیل شده، تصریح کرد: در حد ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان پروژه در این کارگروه‌ها مصوب شده است که در حوزه وزارت نیرو، بهداشت و درمان، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش است.

وی با تاکید بر اینکه پروژه‌های زیرساختی خوبی برای تصویب در جریان سفر رئیس جمهور تعریف شده، افزود: رویکرد این است که پروژه‌های نیمه تمام به نتیجه برسد .

رزم با اشاره به اینکه سقف اجرای این مصوبات هم پایان ۱۴۰۱ مشخص شده و در این بازه زمانی این مبلغ ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان به استان تزریق شود، قطعاً موجبات رونق استان را فراهم می‌کند، گفت: بازدیدهای خوب و جلسات خوبی هم برای سفر رئیس جمهور تدارک دیده شده که مفید و مؤثر خواهد بود.
  انتهای پیام/
















ارسال نظرات