زالی در مراسم گرامیداشت هفته بسیج مطرح کرد؛
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اجرای طرح شهید سلیمانی در مبارزه با کرونا توسط بسیج را دستاورد بزرگی در حوزه درمان دانست.
کد خبر: ۹۳۹۴۷۳۱
|
۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا زالی، در مراسم گرامیداشت هفته بسیج، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص شأن شکل گیری بسیج، گفت: بسیاری از نهادهایی که امروز در کشور سر منشأ خدمت رسانی در عرصه ملی و فراملی هستند از نگاه راهبردی و استراتژیک امام راحل نشأت گرفتند نظیر شورای انقلاب فرهنگی، جهاد سازندگی، جهاد دانشگاهی که از فکر بلند امام حاصل شده‌اند.

 

وی با اشاره به تاکید امام راحل بر شکل گیری و استقرار سپاه به رغم مخالفت‌هایی که در آن روزگار وجود داشت، خاطرنشان کرد: اگر این نگاه مدبرانه حضرت امام نبود امروز شاهد این قدرت آفرینی و صلابت و عمق راهبردی ایران در منطقه نبودیم که به مدد سپاه حاصل شده است.

 

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اگر امروز از قدرت نظامی موشکی ایران صحبت می‌کنیم و از عمق استراتژیک در منطقه جنوب غربی آسیا و حتی فراتر از آن، هر گونه تسریع در ژئوپلتیک در منطقه برخوردار هستیم بدون توجه و التفات به عنصر سپاه این امر محقق نمی‌شد و به دلیل دیدگاه مترقی حضرت امام در خصوص لزوم ایجاد تشکیلات نظامی مقتدرانه سپاه بود.

 

زالی با اشاره به اینکه شکل گیری بسیج از نگاه متعالی استراتژیک حضرت امام نشأت گرفت افزود: مقام معظم رهبری ضمن بازتبیین آن فرمودند: ۱۳ آبان وقتی تسخیر لانه جاسوسی اتفاق افتاد کشور در یک التهاب و اضطراب عمومی به سر می‌برد. در آن فضای مبتنی بر تهدید که حتی آمریکا دخالت مستقیم نظامی در طبس کرد و از هیچ عملکردی فروگذار نکرد و در یک عملیات کور پارتیزانی از شرق کشور برای آزادی گروگان‌ها وارد شدند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: در این شرایط تهدید آمیز و التهابی و اضطراب سیاسی کشور، بسیج شکل گرفت و از صلابت و قوام برخوردار شد.

 

وی با اشاره به خصایل و فضائل بارز بسیج و بسیجیان بر لزوم احصای این خصایل تاکید کرد و با اشاره به بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب گفت: به واقع بسیج شجره طیبه است و برای هیچ نهاد و شبه نهادی از این لفظ استفاده نشده است.

 

زالی خاطرنشان کرد: هیچ نهاد سیاسی، نظامی، خدماتی و اجتماعی را در هیچ بخش از جغرافیای سیاسی جهان را نمی‌توانید مثال بزنید که در تنازع با بسیج باشد. بسیج تشکیلات شبه نظامی نیست و اگر به عنوان تشکیلات شبه نظامی به آن بنگرید یک نگاه کمینه‌ای و حداقلی و ظلم به بسیج است.

 

به گفته وی، همزمان با شکل گیری بسیج در ایران در کشورهایی نظیر نیکاراگوئه و لهستان نیز تشکیلاتی نظیر آن شکل گرفت اما در حال حاضر هیچ اثری از آنها باقی نمانده در صورتی که امروز در ایران بسیج کماکان مقتدرانه‌تر از قبل در حال حرکت است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به دستاوردهای بسیجیان در حوزه سلامت و در برنامه ریشه کنی فلج اطفال و سرخک، یادآور شد: در مناطق محروم در حوزه خدمات درمانی دستاوردهای بسیار سترگی از سوی بسیجیان همین دانشگاه انجام شده است و شاید اوج این بالندگی اجرایی و دستاوردهای سترگ را در طرح شهید سلیمانی متجلی شد. طرح موفق و مداخله اجتماعی که از ابتدای انقلاب تاکنون بی نظیر است.

 

زالی، به خلاقیت بسیجیان در اجرای طرح شهید سلیمانی و برگزاری ۱۱۰ رزمایش مقابله با کرونا در تهران توسط سپاه اشاره و بر ضرورت مستندسازی این دستاوردها تاکید کرد.

 

وی با اشاره به اینکه امروز دولتی مستقر است که در مدیریت کشور بر ابتنا به تفکر بسیجی و ترویج کار جهادی پافشاری دارد، گفت: فرصت خوبی است که شاهد احیای مجدد تفکر بسیجی در مدیریت جهادی کشور هستیم. مدیریت بسیجی مدیریت درون زا است، نگاهش به درون مرزهاست و به خوداتکایی می‌اندیشد.بسیج تبلور خوداتکایی و خودباوری است و عزت نفس ملی در واقع عصاره نگاه تشکیلاتی بسیج است.

 

زالی خاطرنشان کرد: تفکر بسیجی ایستا نیست و تحول خواهی در متن نیروهای بسیجی است.

 

وی، با توجه به جایگاه مترقی بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از بسیجیان حاضر خواست سه موضوع مهم که مقام معظم رهبری نیز مکرراً بر آنها تاکید دارند را مورد توجه قرار دهند.

 

به گفته وی، مهم‌ترین موضوع مرجعیت ایرانی است و بسیج باید پیشتاز نیل به این جایگاه باشد و این مرجعیت علمی سیاسی اجتماعی و مرجعیت در عرصه‌های مختلف حاصل شود و ایران باید در نگاه سیاسی به عنوان یک کنشگر منطقه‌ای موردالتفات قرار گیرد و در علم و فناوری و… طبق فرمایش مقام معظم رهبری به مرجعیت برسد.

 

زالی با توجه به نگاه آسیب شناسانه مقام معظم رهبری در تحلیل ریشه‌ای انقلاب اسلامی، عدالت ورزی را موضوع دیگری عنوان کرد که باید مورد توجه قرار گیرد و یادآور شد که بسیج می‌تواند در بحث استقرار عدالت و ترویج مدیریت مبتنی بر عدالت پیشقراول باشد.

 

به گفته وی، بسیج جامعه پزشکی در محرومیت زدایی نیز پیشتاز است و همواره برای خدمت به مناطق محروم و ارائه خدمات درمانی پیشگام بوده است.

 

زالی، بسیج جامعه پزشکی را به عنوان یک نهاد بالنده و یک عنصر عمیق راهبردی برشمرد و افزود: بسیج باید با نگاه تشکیلاتی به بسط خود توجه کند و روز به روز بالنده‌تر شود و این درخت تناور هر روز شاخه‌های جدیدی را بر خود بیفزاید.

 

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اساساً بسیج هیچ معذوریتی برای پذیرش افراد ندارد و هر ایرانی و هر فردی در عرصه جهانی می‌تواند یک بسیجی باشد و اتیکت بسیجی انبساطی است و هر کسی می‌تواند عضو بسیج باشد و افتخار کند که بسیجی است.

 

وی افزود: همه مردم بسیجی هستند. بسیج مدرسه عشق است و هر کس که سودای خدمت به میهن و اسلام و مردم داشته باشد بسیجی است و این نگاه جذب حداکثری است که نگاهی قرآنی است.

 

زالی با بیان اینکه پیامبر پس از فتح مکه همه را به غیر از دو شاعر که با اشعار خود لشگر کفار را علیه مسلمانان تحریک می‌کردند عفو کرد، گفت: هدف جذب حداکثری و دفع حداقلی است و این نگاه قرآنی است. این محبت دینی بسیار مبسوط است. پیام پیامبر مهربانی و جذب حداکثری بود.

 

وی ضمن تبریک مجدد این هفته به تمامی بسیجیان شاغل در دانشگاه از زحمات بی شائبه آنان در دوران پاندمی کرونا تقدیر کرد و برای همه آنان آرزوی سلامتی و سربلندی و توفیق روزافزون کرد.

ارسال نظرات