رئیس قوه قضائیه گفت: مجازات باید متناسب با جرم باشد؛ باید جهات مختلف حکم به صورت مستند و مستدل در رأی ذکر شود و احکام باید معقول باشد که منجر به شبهه نشود.
کد خبر: ۹۳۹۳۸۴۵
|
۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه صبح امروز چهارشنبه (۳ آذر) در مجتمع دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران حضور یافت و در نشستی با قضات این دادگاه‌ها، گفت که از ابتدای تصدی مسئولیت دستگاه قضا تمرکز خود را بر روی بررسی و حل و فصل مسائل قضایی گذاشته و همه باید تلاش کنیم به یک نظام قضایی در تراز گام دوم انقلاب اسلامی دست یابیم.

وی تأکید کرد: اگرچه تقریباً کل عمر کاری خود را در دستگاه قضایی گذرانده، اما هنوز برای آشنایی بیشتر با ابعاد و زوایای مختلف کار نیاز به تحقیق و شنیدن نظرات دلسوزان و خیرخواهان دارد.

رئیس قوه قضائیه گفت که در همین راستا از تیر ماه سال جاری که ریاست عدلیه را بر عهده گرفته تا کنون در حد توان با همکاران بخش‌های مختلف قضایی و نخبگان و اقشار مختلف جامعه و همچنین سران قوا، معاونان رئیس جمهور، ۶ وزیر، هیئت رئیسه و اعضای ۹ کمیسیون و فراکسیون مجلس و همچنین کارشناسان حوزه‌های قضایی و حقوقی، کانون وکلا، کانون کارشناسان دادگستری، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف، چهره‌های سیاسی، اجتماعی و اصحاب رسانه جلساتی را برگزار کرده است.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: این جلسات با اهداف مشخص و به صورت کاربردی برای رسیدن به فهم مشترک درباره مشکلات و راهکار‌های آن‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور برای حل مشکلات مردم به ویژه در حوزه قضایی بوده است.

رئیس قوه قضائیه در این نشست گفت با اینکه در تهران ۱۱۵ شعبه تجدیدنظر مصوب داریم، ولی به لحاظ کمبود قاضی فعلاً فقط ۸۲ شعبه تجدیدنظر فعال است.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای بر همین اساس از رئیس کل دادگستری استان تهران و مسئولان کمیسیون نقل و انتقالات خواست که با افزایش قضات و مستشاران مورد نیاز دادگاه‌های تجدید نظر، در حد مقدورات تعداد شعب این دادگاه‌ها را افزایش دهند تا روند رسیدگی به کار مردم تسریع شود.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: امر قضایی سنگین است و در حال حاضر بیش از حد متعارف کار برای کارمندان و قضات تعریف شده و متاسفانه محدودیت‌هایی برای بکارگیری و استخدام وجود دارد که باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و مدبرانه و با کمک دولت و مجلس از حجم کار کاسته شود و یا با به کارگیری بیشتر قاضی و کارمند خدمات بهتری به مردم داده شود.

وی تاکید کرد: باید حجم کار قضات را کم کنیم تا کیفیت کار بالاتر رود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به گلایه‌های کارکنان دستگاه قضا نسبت به مشکلاتی که دارند، متذکر شد که در همه نشست‌ها با دولت و مجلس این مساله مورد توجه و تاکید بوده و دنبال شده و می‌شود.

ارسال نظرات