رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور تاکید کرد
رحیمی رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور گفت: امروز با علم و فناوری می توان بسیاری از مشکلات کشور را حل کرد.
کد خبر: ۹۳۹۳۳۰۸
|
۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، سردار مهدی رحیمی رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور پیش از ظهر امروز در اختتامیه جشنواره جهادگران علم و فناوری استان یزد، با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند "دانش آشکارترین وسیله‌ای عزت و قدرت است "، گفت: در این فرمایش رهبر انقلاب به این اشاره‌شده است که دانش باید برای کشور اقتدار بیافریند و باید دید که آیا ما در کشور چنین شرایطی را داریم یا خیر.

وی با تاکید بر اینکه ایران اسلامی باید تلاش کند تا مؤلفه‌های قدرت را در مقابل دشمنان خود افزایش پیدا کند، اظهار داشت: یکی از قدرت‌های گذشته آمریکا بود که امروزه در حال فروپاشی و از بین رفتن است.

رحیمی با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی، رهبر معظم انقلاب هستند، افزود: مقام معظم رهبری در حوزه‌های اقتصادی، علمی، سیاسی و بسیاری از مؤلفه‌ها مسلط بوده و تمام مباحث جهانی را با یک سخنرانی تأثیرگذار و موثر دچار دگرگونی می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور دومین مؤلفه اقتدار جمهوری اسلامی را مردم دانست و اذعان داشت: ما در کشور نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که مردم در تنگناهای اقتصادی و مشکلات زندگی غرق شوند، چون باعث از بین رفتن این مؤلفه مهم اقتدار خواهد شد.

وی اذعان داشت: اینکه فعالیت‌ها به سمت دولت سازی حرکت کند یک کار بیهود و بی‌نتیجه است بلکه توجه ما در کشور باید به سمت مردم سازی سوق پیدا کند و متأسفانه در طول سال‌های اخیر اتفاق نیفتاده و نیازمند تغییر این دیدگاه در دوره چهل‌ساله دوم انقلاب اسلامی هستیم.

سیاست‌های علم و فناوری بر اساس "مردم " تنظیم خواهد شد

رحیمی با تاکید بر اینکه سیاست‌های علم و فناوری بر اساس مردم سازی تنظیم خواهد شد، اذعان داشت: نقشه راه بسیج علمی در کشور تدوین و در تمام مراحل برنامه‌ریزی‌شده و برای عملیاتی کردن آن، قرارگاه جهاد علم و فناوری را در کشور راه‌اندازی کردیم و این قرارگاه مأمن وحدت رویه، هم‌افزایی و یکپارچگی همه فعالیت‌ها در کشور، استان و یک شهر خواهد بود.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور خاطرنشان کرد: امروزه در کشور فعالیت‌های چشمگیر علمی و فناوری در حال انجام است ولی ملت اثرات آن را نمی‌بینند و دلیل آن‌هم این است که یا مسیر حرکتمان اشتباه ترسیم‌شده و یا اینکه نسبت به هدف اصلی زاویه داریم.

کسب مرجعیت علمی جهان، نقشه راه بسیج علمی کشور

وی گفت: جمهوری اسلامی طبق چشم‌انداز نقشه جامع علمی کشور و طبق نقشه راه بسیج علمی در بلند مدت، کسب مرجعیت علمی در جهان است. زمانی ایران اسلامی جزو منابع علمی جهان به شمار خواهد رفت و دانشمندان تراز اول جهانی از ما کسب علم کردند، آن زمان می‌توانیم به تمدن نوین اسلامی دست یافته و اقتصاد را نجات خواهیم داد و در سیاست هم دست برتر را در جهان به دست خواهیم آورد.

رحیمی با تاکید بر اینکه با علم و فناوری می‌توان سایر عرصه‌ها را بهبود بخشید، اظهار داشت: در غیر این صورت عرصه‌های دیگر توانایی سوق دادن کشور به سمت تمدن نوین اسلامی را ندارند. اتوبان کشور ما برای دست یابی به تمدن نوین اسلامی اتوبان علم و فناوری است.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور با بیان اینکه برای رسیدن به مرجعیت علمی، باید توسعه علمی را در کشور ایجاد کرده باشیم، اضافه کرد: این سؤال مطرح است که آیا جمهوری اسلامی امروزه در مسیر توسعه علمی کشور قرار دارد؟

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بین تراز قدرت علمی جمهوری اسلامی و تراز قدرت علمی جهان فاصله است، ادامه داد: زمانی به مرجعیت علمی دست خواهیم یافت که این فاصله از بین رفته باشد.

رحیمی افزود: الآن به جریان ملی در کشور نیازمند هستیم زیرا ما در جریان جهانی دانش ذوب‌شده‌ایم و تمدن غرب به‌واسطه قدرت علمی دارا است، برای کشورهای دیگر تصمیم‌گیری می‌کنند.

بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اولین تهدید برای کشور

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور در ادامه بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را اولین تهدید برای کشور دانست و افزود: تهدید دوم، مهاجرت این فارغ‌التحصیلان و نخبگان است اما در کشورهای برتر در حوزه علم و فناوری حتی حاضر نیستند که یک نفر از آنها به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.

وی با بیان اینکه صنعت امروز کشور هر آنچه که برایش عارضه‌یابی صورت گیرد بازهم مشکل‌زا است، افزود: دلیل این مشکل هم سنتی عمل کردن بوده زیرا امروز دوره تغییر لحظه‌ای فناوری است و اگر بخواهیم صنعتی داشته باشیم که ورشکسته نشود، باید ضریب نفوذ فناوری را در این صنایع افزایش دهیم، در این غیر این صورت بازهم شکست خواهد خورد.

ارسال نظرات