خبرهای داغ:
نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت:عامل اصلی و غیر طبیعی مشکلات آب در کشور، سیاست‌های غلط وزارت نیرو در دولت‌های گذشته است.
کد خبر: ۹۳۹۳۰۹۰
|
۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰

آیت الله دکتر محسن حیدری نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری امروز اول آذر ۱۴۰۰ در ابتدای درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه الغدیر اهواز اظهار داشت: تجمعات اصفهان و چهار محال بختیاری مطالبات به حق مردم است. زمانی که مردم می‌بینند که آب برای شرب یا کشاورزی ندارند فریاد می‌زنند، تجمع می‌کنند، مطالبه می‌کنند، که اینها هم حق قانونی آنهاست.

وی با بیان اینکه مطالبه‌گری حقی قانونی و شرعی است، خصوصا اگر این مطالبات مردمی و دور از اغتشاشات باشد و مورد استفاده دشمن قرار نگیرد گفت: علت تجمعات و مطالبات اخیر مردم در اصفهان و چهارمحال و به طور کل مشکل آب، دو عامل طبیعی و غیرطبیعی است.

حیدری خاطرنشان ساخت: عامل طبیعی خشکسالی و کمبود نزولات آسمانی است که باعث کاهش ذخایر سدها می‌شود و منجر به تنش آبی می‌شود. نظیر آن، تابستان امسال در خوزستان این مشکل به شدت بسیار زیاد پیش آمد.

وی افزود: عامل اصلی و غیر طبیعی مشکلات آب در کشور، سیاست‌های غلط وزارت نیرو در دولت‌های گذشته است.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریج کرد: مسئولان وزارت نیرو عمدتا اهل فلات مرکزی بودند و هستند که با نگاه بخشی برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های کشور را به نفع مناطق خود تغییر داده اند و این است که سیاست گذاری‌ها را تبعیض آمیز کرده است.

وی ادامه داد: برای مثال مصوبه شورای عالی امنیت ملی انتقال آب فقط برای تامین آب شرب است، اما در واقع از آن برای صنعت، فضای سبز و کشاورزی که عمدتا کشاورزی آب‌بر مانند برنج استفاده می‌شود.

حیدری با اشاره به اینکه تجمعات صورت گرفته و آنچه امکان دارد پس از آن پیش بیاید نتیجه سیاست‌های غلط وزارت نیرو است اظهار کرد:آب اصفهان برای کارخانجات فولاد و ذوب‌آهن منتقل شده است؛ این چند کارخانه بیش از مصرف آب شرب مردم این استان، آب استفاده می‌کنند.

وی افزود: احداث صنایع آب بر مانند فولاد در فلات مرکزی به دلیل کمی آب، غیر قانونی است. این کار خلاف قانون در گذشته توسط وزاری صنایع و معادن انجام شده است در حالی که باید این صنایع آب‌بر کنار کارون، خلیج فارس و دریای خزر احداث می‌شد نه در فلات مرکزی که مجبور شوند آب مورد نیاز آنها را از کارون و جاهای دیگر منتقل کنند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: آب زاینده رود را از درون شهر و از دسترس کشاورزان منحرف کردند و برای صنایع استفاده می‌کنند، مردم باید به این صنایع آب‌بر اعتراض کنند.

وی ادامه داد:اصفهان بیست و پنجمین استان کشور در مقدار بارش است اما سرانه فضای سبز در آنجا ۳۲ متر است که بیش از دو برابر میانگین کشوری است، این موضوع واکنش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را به دنبال داشته است.

حیدری گفت:اینها برخوردهای تبعیض آمیز، ناروا و خلاف قانونی است که باعث اجحاف به استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری شده است. اگر قرار است کاری انجام شود و مشکلی حل بشود باید از این کارهای غیرقانونی جلوگیری شود.

وی اضافه کرد:طرح انتقال آب از خلیج فارس که مصوبه شورای عالی آب هم هست، طرح درستی است که بر اساس نظر رهبری انجام شده است. دولت باید این سیاست صحیح را ادامه دهد؛ راه اندازی طرح‌های بهشت آباد و گلاب قطعا راه حل نیست و ادامه سیاست غلط گذشته است و ممکن است وفاق و وحدت ملی ما را خدشه دار کند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: راه صحیح حل مشکل آب در کشور نگاه عادلانه دولت به همه استان ها و جلوگیری از طرح های آب‌بر غیرقانونی است که در گذشته در فلات مرکزی احداث شده اند و جلوگیری از استفاده غیرقانونی صنایع و فضای سبز از منابع آبی است. همچنین راه اندازی طرح های انتقال آب جدید مانند گلاب و غیره نه تنها مشکلات را حل نخواهد کرد بلکه بحران‌های جدی ایجاد خواهد شد و امنیت ملی به مخاطره خواهد افتاد.

وی افزود: اگر آبی که برای صنعت منحرف شده را برگردانند، مشکل کشاورزان حل می‌شود همچنین مردم از وجود آب در زاینده رود بهره‌مند می‌شوند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: درخواست ما از دولت، رئیس جمهوری و وزیر نیرو این است نگاه عادلانه در برنامه‌ریزی را پیش بگیرند و از اجحاف و فعالیت صنایع غیرقانونی ممانعت کنند.

وی ادامه داد: از صداوسیما نیز تشکر می‌کنیم که در کنار پوشش تجمعات، عادلانه مشکلات خوزستان، چهارمحال، اصفهان و یزد را نشان دادند و واقعیات را برای مردم نمایش دادند.

حیدری گفت: واقعیت این است که در استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری مشکل آب شرب وجود دارد چه برسد به کشاورزی و گردشگری. بیش از ۷۰۰ روستا در خوزستان و بیش از ۱۵۰ روستا در چهارمحال و بختیاری آب شرب ندارند. چندین میلیون اصله نخل بر اثر کم آبی از بین رفت و در دشت آزادگان مشکلات بسیاری پیش آمد.

وی در پایان گفت: ان شاءالله گفتمان قانونی، منطقی و عقلائی در بین مسئولان و مردم حاکم شود تا مورد سوءاستفاده دشمن قرار نگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها