مسئول سازمان بسیج دانش آموزی گفت: وقت آن رسیده است که بخشی از مشکلات مدرسه با دستان با کفایت دانش آموزان حل شود.
کد خبر: ۹۳۹۲۸۵۷
|
۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸

خبرگزاری بسیج، بسیج دانش آموزی، مازیار شیری: بسیج داشن آموزی نهادی انسان ساز و ارزشی است که به برکت انقلاب اسلامی ایران تشکیل شده است. این نهاد با همکاری وزارت آموزش و پرورش می تواند به رشد نوجوانان در بستری از اندیشه ی انقلابی کمک کند. در گام دوم انقلاب اسلامی، دانش آموزان هم باید در تمدن سازی نوین اسلامی نقش آفرینی کنند.

مجتبی باستان در گفتگوی تفصیلی با ما به این نکته اشاره می کند. آنچه که پیش رو دارید حاصل گفتگوی ما با مسئول بسیج دانش آموزی است.

کرونا یکی از چالش های بزرگ برای سیستم های آموزشی جهان به شمار می آید. لطفا درباره ی فعالیت های سازمان بسیج دانش آموزی در دوران کرونا برایمان توضیح بدهید.

بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز بسیجی داریم/ بخشی از مشکلات مدرسه باید توسط دانش آموزان حل شود

در دوران کرونا و طی یکسال گذشته برنامه‌های زیادی را در بسیج دانش آموزی داشته ایم که اگر بخواهیم به همه آن‌ها اشاره کنیم بیش از ۲۰۰ یا ۳۰۰ عنوان برنامه هستند اما، مهمترین آن‌ها کمک‌های مومنانه است که ما کمک‌های مومنانه را به صورت تخصصی در آورده ایم. دو پویش داشتیم که یک پویش مربوط به نذر هوشمند بود. هدف از راه‌اندازی پویش نذر هوشمند تهیه وسایل کمک آموزشی مثل تبلت، موبایل و نوشت‌افزار برای دانش آموزان کمتر برخوردار بود. اعتقاد به عدالت آموزشی داریم، در بعضی از استان‌ها هم آنتن اینترنت دارند و هم صدا و سیما را به صورت با کیفیت دریافت می‌کنند و همچنین کتب آموزشی و کمک آموزشی به آن‌ها می‌رسد، اما بسیاری از دانش آموزان کمتر برخوردار فاقد این دستگاه ها هستند. ما در قالب پویش هوشمند بیش از صدهزار دستگاه تبلت و موبایل را تحویل دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار داده‌ایم. بر اساس آمار آموزش و پرورش حدود ۳ میلیون دانش‌آموز دستگاه تبلت یا موبایل ندارند. پویش دیگر پویش "همکلاسی مهربان" با هدف تهیه لوازم تحریر ایرانی اسلامی برای دانش‌آموزان نیازمند است. اختتامیه این پویش دهم آذر در ورزشگاه آزادی است که ۱۰ هزار بسته لوازم تحریر را در مناطق کمتر برخوردار توزیع خواهیم کرد. تاکنون بیش از یک میلیون بسته لوازم تحریر روی ایرانی-اسلامی توزیع کرده‌ایم.

هدف ما از این دو پویش ترویج فرهنگ ایثار و انفاق بین دانش‌آموزان با نظام خرد مالی و رسیدن به آن جایی که دانش‌آموزان ایثار و انفاق را تشویق کنند، است. نظام خرد مالی یعنی پول کمی را از تعداد زیادی از افراد جمع کنیم و تبدیل به یک مبلغ زیاد شود که نتیجتا این مبلغ تبدیل به خدمات بیشتر می‌شود. دانش‌آموزان در تهیه لوازم تحریر ایرانی اسلامی می‌گویند که می‌خواهیم به رونق تولید کمک کنیم و لوازم تحریر ایرانی بخریم و بسیاری از برند‌های ایرانی در تراز و حتی بهتر از برند‌های خارجی هستند. تمام تصاویر دفاتر توزیع شده عکس شهدا و المان‌های مذهبی و انقلابی هستند و حتی در چند استان کیو آرکد‌هایی روی دفاتر طراحی شده که زمانی که دانش آموز با تلفن همراه خود آن را نگاه می‌کند تصاویر شلیک موشک‌های هوافضا به سمت پایگاه عین الاسد را نشان می‌دهد.

پویش دیگری نیز به نام پویش "رای اولی ها" راه اندازی شد که پویش رای اولی‌ها ۶ برنامه داشتند. جالب است بدانید که یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رای اولی در آموزش و پرورش داشتیم که با برگزاری پویش‌های که بسیج دانش آموزی در آموزش و پرورش ۸۶۲ هزار نفر یعنی ۷۲ درصد آن‌ها رای دادند.

در دوران کرونا راهیان نور تعطیل شد. ما هر سال ۳۵۰ الی ۵۰۰ هزار نفر را به راهیان نور می‌بردیم، اما سال گذشته راهیان نور را در بستر فضای مجازی تعریف کردیم که دو میلیون بازدید در پیام رسان‌های داخلی داشت.

برنامه‌ای نیز تحت عنوان بهداشت و سلامت داریم که در دوره کرونا ویروس با همکاری بسیج جامعه پزشکی دانش‌آموزان در کار واکسیناتوری و انتظامات کمک می‌کنند. دانش آموزان پایه دوازدهم و کسانی که دوره‌های علوم پزشکی آن شهرستان را طی کرده‌اند می‌توانند کار واکسیناتوری را انجام دهند. طبق آماری که آموزش و پرورش اعلام کرد روند واکسیناسیون دانش آموزان از یک ماه و نیم پیش تاکنون ۶۰ الی ۷۰ درصد است که با کمک این پویش و جامعه پزشکی انجام شده است. کار دوم این پویش اطلاع رسانی بوده است. اینجا از تاثیر همسالان بر همسالان استفاده کردیم، از این فضا استفاده کردیم. وظیفه سوم این پویش آگاه سازی است. بیش از ۱۵۰۰۰ کانال و گروه در بسیج دانش آموزی فعال هستند که در این کانال‌ها و گروه‌ها حوزه واکسیناسیون تشویق می‌شود و راه‌های مقابله با کرونا را برای خانواده‌ها توضیح داده می‌شوند.

کنگره ملی همفکری بسیج دانش آموزی را داریم، در هر شهری تعدادی دانش آموزان متوسطه دوم داریم که به صورت منتخب انتخاب شده و دانش آمزان پسر جامعه علوی و دختران منتخب متوسطه دوم نیز جامعه فاطمی نامیده می‌شوند. منتخبین این مجموعه‌ها کنگره ملی همفکری بسیج دانش آموزی را تشکیل می‌دهد که شورای اندیشه ورز اصلی ما را که بالاترین مرجع تصمیم سازی برای بسیج دانش آموزی است را تشکیل می‌دهند.

جایگاه قانونی ما در وزارت آموزش و پرورش است دبیر شورای هماهنگی و پشتیبانی بسیج دانش آموزی کشور در وزارتخانه هستیم که سمت دوم بنده است. این یعنی که ما در وزارت آموزش و پرورش جایگاهی برای کمک بیشتر به آموزش و پرورش داریم. برنامه‌های زیادی مثل آمادگی دفاعی که برای دو میلیون نفر دانش آموز پایه‌های نهم، دهم و دوازدهم فنی حرفه‌ای تدریس می‌شود. از لحاظ قانونی بخشی از فضای اجرایی این درس مربوط به بسیج دانش آموزی به عنوان نماینده سپاه می‌شود. ما در تغییر کتاب درس آمادگی دفاعی و به روزرسانی آن، اردو‌های عملی آن و بررسی بعضی از نظام مسائل آن با آموزش و پرورش کارگروه مشترک داریم.

 

با توجه به فرارسیدن گام دوم انقلاب اسلامی، در سازمان بسیج دانش آموزی چه اهدافی را دنبال می کنید؟  


در بسیج دانش آموزی ۵ هدف را دنبال می‌کنیم که اولین آن‌ها الگو سازی است. الگوسازی برای ما بسیار مهم است و عمدتاً در مدارس که بررسی می‌کنیم، الگوی دانش‌آموزان ما شهید بهنام محمدی و حسین فهمیده نیستند.

برای این الگو سازی باید سراغ کسانی بروم که شهید زنده هستند. آن‌ها دانش آموزانی هستند که رتبه تراز یک هستند، در اردو‌های جهادی شرکت می‌کنند، همیار معلم‌ها هستند، پول برای لوازم تحریر دانش آموزان نیازمند جمع می‌کنند، به دانش‌آموزان که رتبه علمی پایین‌تری دارند کمک می‌کنند، تقویت رتبه علمی آن‌ها را انجام می‌دهند و به خانواده‌های محروم کمک می‌کنند. این دانش‌آموزان باید الگو شوند، به بسیج دانش آموزان در مدارس گفتیم که این الگو‌ها را شناسایی کنند، چرا که در هر مدرسه حداقل یک الی دو دانش آموز این چنین پیدا می‌شوند. این‌ها باید بروند و سخنران قبل از خطبه‌ها شوند و یا در صدا و سیمای استان‌ها شناخته شوند. این افراد الگوی دانش‌آموزان مثل خودشان می‌شوند.
از طرفی هم محمدحسین فهمیده و شهید بهنام محمدی را تبیین می‌کنیم و از طرفی الگو‌های عملی را نشان می‌دهیم.

هدف دوم ما توانمندسازی در سطح کلان است. به همه حوزه‌ها و واحد‌ها گفتیم که شما باید بچه هایتان را در عرصه‌های مختلف توانمند کنید. سومین هدف ما شبکه سازی است دو سال است که به این می‌پردازیم و در فضای مجازی شبکه‌ای می‌خواهیم که الگو و مدل آن‌ها وجود دارد.

بخشی از مشکلات مدرسه باید توسط دانش آموزان حل شود/ بسیج یک تفکر است

چهارمین هدف ما گفتمان سازی است، مثلاً در بحث و گفتمان سازی بیانیه گام دوم واژه‌های مهم و جملات مهم بیانیه را دیوار نوشته‌ی مدارس کنیم یا این جملات را در فضای مجازی منتشر کنیم و به معلم نیز تذکر داده شود که در رابطه با این قسمت از بیانیه گام دوم توضیح دهد. فرمایشات امامین انقلاب باید گفتمان رایج مدارس کشور شود.

پنجمین هدف اصلی ما مطالبه گری است، ما ۱۵ هزار گروه جهادی داریم که باید آن‌ها تبدیل به زبان گویای مردم بشوند. دانش آموزان بسیجی باید پل ارتباطی بین مدیر مدرسه، دانش آموزان و مدیر آموزش و پرورش شوند. آن‌ها باید با رعایت مصالح بسیج دانش آموزی تبدیل به زبان گویای دانش‌آموزان محروم شوند. مطالبه‌گری باید از روی علم، انصاف و دلسوزی باشد.

در حال حاضر چند نفر بسیجی دانش آموز داریم؟


از نظر ما بسیج یک تفکر است و ۱۴ میلیون و ۷۷۰ هزار نفر دانش آموز بسیجی داریم. اما پنج میلیون بسیجی دانش‌آموز در سامانه ثبت شده اند. پنجمین هدف اصلی ما مطالبه گری است و گفتیم که ما ۱۵ هزار گروه جهادی داریم و گفت همیشه آن‌ها تبدیل به زبان گویای مردم بشود دانش آموزان بسیجی باید بین مدیر مدرسه دانش آموزان و مدیر آموزش و پرورش شود تا با رعایت مصالح بسیج دانش آموزی تبدیل به زبان گویای دانش‌آموزان محروم شود به شرطی که مطالبه‌گری که داریم از روی علم باشد از روی انصاف و دلسوزی باشد.

فعالین تعلیم و تربیت می‌گویند که دانش‌آموزان دهه‌هشتادی و دهه نودی نسبت های نادرستی را می دهند! من این نسبت ها را قبول ندارم. بعنوان کسی که ۲۳ سال کار تربیت کرده ام می‌گویم که این حرف‌ها زیبنده دستگاه تعلیم و تربیت ما نیست. دانش آموزانی داریم که در کرونا در حال خدمت به مردم هستند. به کارگاهی رفته ام که دانش آموزانی هستند که در حال تولید ماسک هستند. آیا می‌توانیم به این دانش آموزان لقب هایی را نسبت بدهیم؟ وقت آن رسیده است که بخشی از مشکلات مدرسه با دستان با کفایت دانش آموزان حل شود و این به شرطی میسر می‌شود که به این الگو‌ها هویت و گفتمان انقلاب اسلامی را بدهیم و به آن‌ها یاد دهیم تا مطالبه گری کنند. طرح تربیتی آن‌ها به دنبال آموزش به مربی است.

ارسال نظرات