خبرهای داغ:
رئیس مجلس گفت: امروز در عرصه‌های مختلف حکمرانی همه بسیجی هستند و بسیج متبلور از همه مردم است که باید همگان را در آغوش بگیرد؛ زمان جنگ نیز گیرهای امروز نبود، شما نیز باید خودتان امور را در دست بگیرید.
کد خبر: ۹۳۹۲۵۵۷
|
۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح امروز (دوشنبه، اول آذر ماه) در هفتمین اجلاسیه کنگره ملی همفکری بسیج دانش‌آموزی که در محل مجلس قدیم برگزار شد، ضمن تبریک هفته بسیج که محفل عاشقانه و عاقلانه همه اقشار ملت عزیز ایران است، گفت: به روح پرفتوح شهدا به ویژه 31 هزار شهید دانش‌آموز، دو هزار و 500 شهید معلم که بی‌شک ستاره‌های درخشان یکایک دانش‌آموزان، معلمان، نسل فرهنگی و ملت‌ هستند، درود می‌فرستم.

دوستان و محیط مدرسه در سنین دانش‌آموزی از خانواده اثرگذارتر است
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس بیشترین شهید را دانش‌آموزان دادند، عنوان کرد: این توفیق را داشتم که از پشت میز دبیرستان در جبهه حضور پیدا کنم لذا با شوق و ذوق به این جلسه آمدم و روحیه نشاط و سرزندگی و دلسوزی را در نکاتی که مطرح شد، دیده و آن را موشکافانه می‌دانم.

وی در ادامه با بیان اینکه تمام فکر و ذهنم از فضای جلسه به سال ۵۶ و ۵۷ رفت که پشت میز دبیرستان شهید آقا مصطفی خمینی مشهد بودم ، گفت: مشهدی‌ها این مدرسه را می‌شناسند و می‌دانند که حتی پیش از انقلاب نام آن عوض شدو اولین انجمن اسلامی پیش از انقلاب رسماً به نام وی مُهر داشت و بیانیه صادر می‌کرد و همه اینها قبل از پیروزی انقلاب در سال 57 بود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: من آن روزها را گذرانده‌ام و امروز به عنوان یک راوی و کسی که چهل و اندی سال از آن روزهایش می‌گذرد و به عنوان یک پدر می‌گویم که بهترین دوران زندگی خود را سپری کنید و اطمینان دارم که حداکثر 15 سال دیگر همگی به این نکته می‌رسید که این دوره زیباترین، حساس‌ترین و موثرترین بخش آینده شما را رقم خواهد زد لذا این دوره را فراموش نکنید.

وی در ادامه با بیان اینکه در این دوره سنی، شرایط احساسی بیش از شرایط عقلانی بر همه مستولی است، یادآور شد: به این موضوع توجه داشته باشید که موثرترین دوره زندگی خود را می‌گذرانید، آن هم زندگی که ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شما را رقم می‌زند لذا مهم است که با چه دوستان و گروه‌هایی نشست و برخاست می‌کنید. همچنین معتقدم دوست و همراه در محیط مدرسه از خانواده اثرگذارتر است و علیرغم اینکه خانواده نیز مهم است اما در این مقطع طرز تفکر، همنشینی و رفت و آمدها موثرتر است.

قالیباف در ادامه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر جوانگرایی عنوان کرد: با این حال در طی 40 ساله بعد از انقلاب به صورت اساسی به جوانگرای و نوجوانگرایی پرداخته نشده است لذا شما باید عملکرد نامناسب در حوزه جوانگرایی را فراموش کنید و خود را دستم کم نگیرید و به سن پایین خود فکرنکنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که 20 سال داشتم وقتی به فردی 50 ساله نگاه می کردم، تصور می کردم نمی‌تواند کار طراحی انجام دهد و تصور می کردم هر کاری می‌توانسته، تاکنون انجام داده است، حتی در انتخاب افراد در جبهه، افراد 50 ساله را تمام شده محسوب می‌کردم در حالی که اکنون که 50 سالگی را گذرانده‌ایم، به فرد 20 ساله به گونه‌ای می‌نگریم که جوان و بی‌تجریه است و قدرت تصمیم‌گیری ندارد؛ لذا قصد دارم نگاه خود را در زمان‌های مختلف به گروه‌های سنی متفاوت بگویم.

وی در ادامه با اشاره به زمانی که فرماندهی نیروی انتظامی را بر عهده داشت، اظهار کرد: آن زمان وارد یکی از ستادهای مهم ناجا شدم و دیدم جوانی را به نگهبانی آن گذاشته‌اند که به خود گفتم چگونه یک فرد کم سن و سال را به نگهبان جای حساسی گذاشته‌اند و با مسئول مربوطه تماس گرفتم و گفتم باید فردی در اینجا قرار گیرد که پخته‌تر باشد ؛ زمانی که تلفن را قطع کردم به خودم گفتم قالیباف! خیلی بی‌انصافی! مگر زمانی که در جبهه مسئولیت داشتی چند سال با این نگهبان اختلاف سنی داشتی؟ حداکثر دو سال. پس چرا آن روز به تو اعتماد شد و اکنون که خودت دست پروده همین انقلاب هستی به این جوان بی‌اعتمادی می‌کنی؟ لذا خودم را نبخشید من و تماس گرفتم و دستوری را که داده بودم لغو کردم که این موضوع در ذهنم ماند که باید به زن و مرد و جوان فرصت داده شود و ما مکلف هستیم ظرفیت‌های آنها را بالفعل کنیم.

امکانات مادی سرمایه نیست بلکه جوانان و نیروی انسانی ظرفیت کشور است
قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه بسیج مستضعفین به معنای جایی است که باید برای بالفعل کردن ظرفیت‌های بالقوه تلاش کند و موانع را بردارد، گفت: اگر زندگی مرا تاکنون رصد کنید هر کس با من کار کرده گفته نسبت به میانگین جامعه در سمت خود کم سن و سالتر بوده‌ام و همواره تلاش کرده‌ام، تیم اصلی که با آنها کار می‌کنم از من جوانتر باشند که در سطوح مختلف اینگونه رفتار کرده‌ایم.

وی خطاب به دانش آموزان بسیجی بیان کرد: شما در این مقطع حساس می‌توانید اثربخش‌ترین بخش جامعه باشید و ما مسئولین نیز باید توجه کنیم که مبنای پیشرفت ما، توسعه منابع انسانی، مهارت آموزی، ایجاد ظرفیت و بالفعل کردن استعدادها است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری این مطلب که امروز امکانات مادی و پول سرمایه نبوده و جوانان و نیروی انسانی به عنوان ظرفیت ما هستند، عنوان کرد: قسم می‌خورم همه مشکلاتی که امروز در حوزه اقتصاد باعث رنج ما شده به دلیل نبود امکانات نیست بلکه به دلیل ضعف در حوزه تربیت، مدیریت و نداشتن باور به سنت‌های الهی است.

وی اضافه کرد: برخی مدیران نیز به «ما می‌توانیم» باور ندارند چنانچه در مراسم سالروز شهادت شهید طهرانی مقدم فاصله تاثیر تفکر «می‌توانیم» تا «نمی‌توانیم» عرض اتوبان تهران- کرج است که در قسمت ابتدایی آن توان سنگین و تکنولوژی و به روز دیده می شود که بدون شک در حوزه صنایع نظامی و بخش‌های پیچیده هوا – فضا و الکترونیک بین 5 کشور اول دنیا هستیم اما چند کیلومتر آن طرف‌تر در ابتدایی‌ترین صنایع دچار «ما نمی‌توانیم» شده‌ایم.

20 سال است که مدیریت باثباتی در وزارت آموزش و پرورش نداشته‌ایم
قالیباف با بیان اینکه باید به سنت‌های الهی ایمان و باور داشته باشیم و وعده خدا را صادقانه ببینیم، چنانچه آنها که در جنگ احزاب کنار پیامبر (ص) بودند از دشمن نترسیده و با ایمان موجب پیروزی خود شدند، گفت: تعلیم، تربیت، تزکیه و مهارت آموزی آغاز کار است که بروز و ظهور آن از سن دانش‌آموزی است که باید به همه ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن توجه شود. در حکمرانی و نظام آموزش و پرورش باید به نوگرایی، تحمل مخالف، افزایش ظرفیت‌ها، مردم باوری و خودباوری توجه کنیم تا در مسیر تعلیم و تربیت انسان‌هایی باشیم که قرار است تمدن‌سازی کنند لذا همگرایی و کار جمعی خوب است و آموزش و پرورش پیشانی عقلانیت، نوسازی و انقلابی‌گری است که متأسفانه در این بخش دچار آسیب هستیم.

وی اضافه کرد: یک دهه قبل در جلسه مهم عمومی اشاره کردم که اگر روزی مسئولیتی داشته و در دولت اثرگذار باشم حتما تمشیت امور وزارت آموزش و پرورش را به صورت جزئی خودم پیگیری می‌کنم، اظهار کرد: معتقدم اگر یک دهه، این آموزش و پرورش با سند تحولی که برای آن پیش‌بینی شده ولی متأسفانه زمین مانده و همه ما مسئولان باید نسبت به آن پاسخگو باشیم، ستون و اساس آموزش و پرورش، ساختمان مدرسه نیست بلکه معلمان هستند که اگر منزلت، معیشت و مهارت آنها افزایش یابد می‌توانند موثر باشند که البته بخش اداری آن نیز جای خود را دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با تأکید بر پیگیری با وسواس و با دقت موضوع آموزش و پرورش در مجلس برای ادای دین نسبت به آن اظهارکرد: علیرغم وجود سند تحول، وزارت آموزش و پرورش تاکنون بی‌ثبات‌ترین وزیر را داشته و 20 سال است مدیریت باثباتی در این وزارتخانه نداشته‌ایم پس چه انتظاری از این حوزه داریم وقتی حکمرانی و تعلیم و تربیت ایراد دارد.

قالیباف همچنین با بیان اینکه خواسته و ناخواسته با روند فعلی طی 2 دهه گذشته به آموزش و پرورش ضربه زده‌ایم که باید آن را جبران کنیم، خطاب به دانش آموزان این نشست گفت: در گام دوم انقلاب تردید نکنید و بدانید من و امثال من پیشقراولان آن نیستیم بلکه شما هستید لذا به آن ایمان و باور داشته باشید.

بسیج بهترین مدرسه و بستر برای نوع سبک زندگی است
 وی با یادآوری روزهای پیش از انقلاب که زمینه‌ساز وقوع انقلاب شد، گفت: اکنون مسیر پایداری را می‌بینم که شما جوانان باید در گام دوم پیشقراول آن باشید و باید به « ما می‌توانیم» ایمان داشته باشید و آینده را رقم بزنید؛ ما نیز به عنوان نسل گذشته مکلف به انتقال تجارب خود هستیم تا دشمن احساس کند اینکه دین توان اداره جامعه را ندارد، تنها یک سراب است و انقلاب اسلامی می‌تواند حکومت خود را اداره کند البته مشکلات اقتصادی نیز داریم که ریشه‌های دیگری دارد.

رئیس قوه مقننه همچنین با بیان اینکه در شرایطی قرار داریم که شما دانش‌آموزان نباید خودسازی را فراموش کنید، تأکید کرد: روحیه جوش و خروش، تلاش و اثرگذاری را فراموش نکنید؛ زمانی که کمتر از 30 سال سن داشتم حضرت امام (ره) یادداشتی را به عروس خود، همسر مرحوم حاج احمد آقا نوشتند که «فاطی جان! قدر جوانی را بدان. عبادت و بندگی هم در جوانی است» لذا تصور نکنید هر چه سن شما بیشتر شود به خدا نزدیک‌تر می‌شوید؛ البته ما نیز اکنون این موضوع را درک می‌کنیم که هر چه جوانی گذشت، تعلقات دنیا بر ما حاکم شد لذا قدر جوانی و دوری از اشرافی‌گری را بدانید.

وی تأکید کرد: سبک و روش زندگی که بسیار مهم است، سلامت جسمی، مهارت آموزی، دیانت، کار گروهی، روحیه تحمل مخالف و نقدپذیری در این سن شکل می‌گیرد و بسیج بهترین مدرسه و بستر برای چنین تربیتی است لذا هر جا دیدید اشکالی وجود دارد، خودتان بایستید و اصلاح کنید.

قالیباف در ادامه بسیج را یک نوآوری اجتماعی دانست و افزود: آنچه امروز از بسیجی می‌بینیم از بستر دفاع مقدس ظهور و بروز پیدا کرد و شما باید آن را حفظ کنید و افتخار امروز من به بسیجی بودن و فرهنگ بسیجی است که برخاسته از دفاع مقدس است چنانچه حاج قاسم نیز می‌گفت اگر بخواهیم قطعه‌ای از بهشت را نام ببریم، آن قطعه، دوران دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: امروز در عرصه‌های مختلف حکمرانی همه بسیجی هستند و بسیج متبلور از همه مردم است که باید همگان را در آغوش بگیرد؛ زمان جنگ نیز گیرهای امروز نبود، شما نیز باید خودتان امور را در دست بگیرید.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به 4 رویکرد مجلس در حوزه شفاف‌سازی، مردمی‌سازی، هوشمندسازی و کارآمدسازی ابراز داشت: رویکرد تحولی ما در مجلس به این شکل است که همه اقشار بتوانند در کمیسیون‌ها نقش داشته باشند و اگر امروز مجلس، نماینده مردم نباشد، فلسفه وجودی خود را از دست می‌دهد لذا ما صدای مردم هستیم پس شما نیز فعال بوده و با مجلس در ارتباط باشید.

قالیباف همچنین اضافه کرد: اینکه می‌گویید نحوه انتقال پیام به گونه‌ای است که گویا همچون گذشته پیام‌ها با کبوتر نامه‌رسان جابجا می‌شود را مد نظر قرار داده و در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نکات مد نظر شما را بیان خواهم کرد تا آنها بدانند نگاه نسل انقلابی جوان امروز نسبت به ما چیست و همین به معنای کار جهادی است که از کف میدان مطلع باشیم تا بتوانیم تصمیمات درست بگیریم؛ تصمیم‌سازی درست باید از پایین به بالا باشد، تصمیم‌گیری از بالا به پایین اشتباه است.

شفاف‌سازی فقط برای مجلس نیست/ گام اول شفافیت را خودمان برمی‌داریم
وی همچنین با تأکید بر موضوع شفاف‌سازی عنوان کرد: این موضوع را از پیش از ورود به مجلس پیگیری می‌کردم و اکنون خود را متعهد به آن می‌دانم اما شفاف‌سازی فقط برای مجلس نیست و باید در همه دستگاه‌ها اجرا شود اما گام اول را خودمان برمی‌داریم تا بعد از آن نیز پیگیر باشیم.

ارسال نظرات