ابوالحسن سلطانی‌زاده مسئول رصد و پایش معاونت بررسی و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور در یادداشتی به تحلیل راهکار جانمایی دولت سیزدهم در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته است.
کد خبر: ۹۳۹۱۹۶۷
|
۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، فرآیند تطور و تکامل مراحل پنجگانه انقلاب به ترتیب انقلاب اسلامی ، نظام اسلامی ، دولت اسلامی ، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است که به صورت پلکانی و هم افزاعمل می کنند با بررسی این مراحل در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در می‌یابیم که هم اینک در مرحله سوم یعنی دولت اسلامی قرار گرفته‌ایم اما دردمندانه باید پذیرفت که در سال‌های اخیر هیچ کدام از دولت‌های اصلاحات و عدالت و اعتدال نتوانستنه اند در تراز دولت اسلامی مورد نظر رهبری ظاهر شده و زمینه های ورود به مرحله چهارم یعنی جامعه اسلامی را فراهم کنند و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب تا دولت اسلامی محقق نشود جامعه اسلامی نیز محقق نخواهد نشد .  اکنون و با روی کار آمدن دولت سیزدهم، چشم انداز و افق جدیدی برای کارآمدسازی مرحله سوم و نیل به مرحله چهارم فراهم شده است و بر همین اساس مشخصاً سوال این یادداشت آن است که چگونه دولت آقای رئیسی می‌تواند در ریل گذاری خدمت و کارآمدی پاسخی معتبر برای جانمایی در تراز بیانیه گام دوم انقلاب باشد ؟.

در پاسخ به این سوال راهبردی ابوالحسن سلطانی‌زاده مسئول رصد و پایش معاونت بررسی و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور در یادداشتی تحلیلی آورده است:

 می بایستی ابتدا به وظایف خاص دولت در بیانیه گام دوم اشاره و پس از آن به اقدامات ضروری و بایسته دولت سیزدهم پیرامون این وظایف پرداخت:

 الف-  وظایف خاص دولت در بیانیه گام دوم

1- در نظر داشتن عزت کشور در همه حال

2- در نظر داشتن عزت ملت در همه حال

3- حراست از استقلال با همه وجود

4- حراست از آزادی با همه وجود

5- حفظ مرزبندی با سردمداران نظام سلطه از جمله با آمریکای جنایتکار خدعه گر و غیر قابل اعتماد

6- عدم عقب نشینی از ارزش های انقلابی در برابر سردمداران نظام سلطه حتی یک گام

7-  عدم عقب نشینی از ارزش‌های ملی در برابر سردمداران نظام سلطه حتی یک گام

8- نهراسیدن از تهدیدهای پوچ سردمداران نظام سلطه

9-  حل مشکلات با چند دولت اروپایی با لحاظ کردن شرایط و ویژگی هایی نظیر از موضع انقلاب، به صورت حکیمانه با حفظ عزت ملت ایران، امکان پذیر بودن حل مشکلات 10- عدم مذاکره با آمریکا به دلیل متصور نبودن حل هیچ مشکلی با آمریکا و اجتناب از زیان مادی و معنوی.

همچنین مقام معظم رهبری در احصاء وظایف حاکمیت که شامل قوای سه گانه می باشد به موارد ذیل در بیانیه اشاره می‌فرمایند:

1-  عدالت ورزی

2-  داشتن منش و رفتار انقلابی

3- فراهم کردن زمینه برای رواج منش و رفتار اخلاقی و معنوی

4-  داشتن منش و رفتار معنوی5-  میدان دادن به نهادهای اجتماعی برای ترویج منش و رفتار اخلاقی و معنوی

6-  ستیز با کانون های ضد معنویت به شیوه معقول

7- ستیز با کانون‌های اخلاق به شیوه معقول

8- جلوگیری از جهنمی کردن مردم با زور فریب توسط جهنمی ها

9-   تنظیم برنامه کوتاه مدت و میان مدت جامع برای مقابله با تهاجم روز افزون کانون های ضد معنویت و ضد اخلاق دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و نونهالان

10-  پیشگیری از تشکیل نطفه فساد در هر دستگاه

11- مبارزه با رشد فساد در هر دستگاه

12-  جلوگیری از تبعیض در توزیع منابع عمومی

13-  میدان ندادن به ویژه خواری

14-  مداران نکردن با فریب گران اقتصادی

15-  غفلت  نکردن از قشرهای نیازمند حمایت

16-  سپردن زمام امور کشور به جوانان مومن، انقلابی، دانا و کاردان

 ب-  اقدامات ضروری دولت سیزدهم برای جانمایی در بیانیه گام دوم انقلاب

 1- در این معنا هیچ تردیدی وجود ندارد که نفس شکل‌گیری دولت مردمی و انقلابی سیزدهم پس از ناکارآمدی دولت های لیبرال و منفعل قبلی، خود نویدبخش تحقق مرحله سوم یعنی دولت اسلامی می باشد و با توجه به این که رهبر معظم انقلاب حجم مسئولیت ها و اقدامات متصور برای قوه مجریه را  قابل مقایسه با سایر قوا نظیر قوه مقننه یا قضاییه به لحاظ اختیارات و امکانات و اعتبارات و مسئولیت ها نمی دانند  لذا روی کار آمدن دولت انقلابی و مردمی و ضد فساد و ضد غرب اولین پیام نوید بخش برای آغاز و استمرار رویکرد انقلابی در مرحله سوم را تداعی می‌کند زیرا از دولت منفعل و غیر انقلابی و طرفدار غرب نمی‌توان توقع تحقق مطالبات رهبری را داشت .

2-  اولویت مند کردن مسائل یک ضرورت است که دولت سیزدهم با دو اولویت سلامت و اقتصاد کار خود را آغاز کرده است در حوزه سلامت به لطف الهی و اقدامات جهادی و تلاش طاقت‌فرسای دولتمردان به مرحله خوبی در واردات واکسن و واکسیناسیون عمومی رسیده‌ایم که اقدامی ارزنده و قابل تمجید از سوی مردم بوده است در حوزه اقتصاد نیز اگرچه فرصت ۱۰۰ روزه برای ارزیابی عملکرد دولت، زمان مطلوبی  نیست اما می‌توان به صورت کلان به تغییر روندها، ریل گذاری ها و جهت ها اشاره کرد در واقع امروز افکار عمومی عزم دولت برای تغییر روند ها را باور دارد و اگرچه دولت را وارث ارث شومی از گرانی و تورم و کاهش ارزش پول ملی و.... می‌داند اما می‌بینند که تمامی اهتمام دولت در گفتار و رفتار بر کاهش آلام اقتصادی تمرکز دارد و البته در این مسیر با اژدهای هفت‌سر فساد در تقابل می‌باشد لذا تغییر روندها و کنترل قیمت ها یک اولویت اصلی می باشد.

3- زمانبندی برای حل مشکلات از دیگر اقدامات ضروری دولت می باشد در واقع اقدامات باید در پروسه های زمانی، بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت طرح ریزی و پی گیری گردد که امروز بخش عمده‌ای از اهتمام دولت به جهت شرایط خاص به مشکلات آنی و فوری در کوتاه مدت معطوف شده است.

4-  همزمان با انجام سفرهای استانی و حضور در میان آحاد جامعه به ویژه طبقات رنج دیده و محروم که اقدامی بسیار پسندیده می باشد تشکیل کمیته و ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و حل بخشی از مشکلات مطرح شده در این سفرها برای افکار عمومی بسیار جذاب و امیدوار کننده خواهد بود و مردم این سرمایه اجتماعی نظام را برای استمرار و ماندگاری نظام اسلامی  با نشاط و امیدواری در صحنه نگاه می دارد .

5- مبارزه با فساد فردی و جریانی که در باندهای فساد ثروت و قدرت همانند اژدهای هفت سر خود را به پیکر نظام اسلامی پیچانده اقدامی واجب و لازم می باشد البته شرط مبارزه با فساد توسط دولتمردان داشتن طهارت اقتصادی و پاکدستی است و از همین رو انتصاب کارگزاران با  تانی و پرهیز از تعجیل انجام می شود که اقدامی درست می باشد . تولید قدرت جز با ریشه کنی فساد  امکان‌پذیر نیست و باید ابراهیم وار بت های  فساد ثروت و قدرت را شکست که دولت سیزدهم چنین عزم و اراده‌ای را از خود نشان داده و استمرار و تداوم آن برای بقا و ماندگاری نظام اسلامی امری ضروری میباشد در این مسیر البته همه دستگاه‌های حاکمیتی وظیفه دارند ولی وظیفه دولت به عنوان قوه مجریه از سایر رقبا سنگین‌تر و خطیر تر میباشد.

6-  خارج کردن برجام از اولویت اول کشور برای رفع تحریم‌های ظالمانه . در این مسیر مذاکرات برجام این اگرچه یک روش می باشد اما گره زدن اقتصاد کشور به اراده خارجی برای حل مشکلات اقتصادی آن چنان که در گذشته انجام شد راهی رفته شده و به نتیجه نرسیده است که دولت قبل آن را طی کرده و البته خسارت های غیرقابل جبرانی نیز وارد کرده است اما در دولت و شرایط فعلی تغییر رویکرد، تغییر تیم و تغییر ادبیات خواهد توانست به موازات پیگیری روش هایی برای خنثی سازی و بی اثر سازی تحریم‌ها ، ابزار مذاکره را نیز مجدداً فشرد ولی هرگز از یاد دولتمردان این معنا خارج نشود که جنتلمن های امروز پشت میز مذاکره همان تروریست های فرودگاه  بغداد هستند که حاج قاسم عزیز را به شهادت رساندند.

7- تقویت رویکرد نگاه به شرق و به ویژه همسایگان از دیگر اقدامات ضروری دولت سیزدهم می باشد که در این راستا گام هایی را هم شروع کرده است  این رویکرد صادقانه می تواند به تعامل و توسعه تجارت و تقویت دیپلماسی اقتصادی و بازاریابی در صادرات و واردات منجر گردد البته  این به معنای قطع ارتباط و مراوده با اروپا نیست ولی  باید حساب چند متغیر وابسته  را از اروپای مستقل جدا دانست.

8- دال مرکزی بیانیه گام دوم انقلاب در چهله دوم ت بر جوان گرایی تاکید دار دمی‌باشد تقویت و تعمیم  این دال مرکزی در بدنه اجرایی دولت در سراسر کشور یکی از اقدامات امیدبخش برای نسل جوان بیانیه گام دوم می باشد . اعتماد به جوانان و میدان دادن به آنها خواهد توانست بذر امید را در دل آنان به نهالی پرثمر برای تداوم  انقلاب تبدیل کند و این از رهگذر جوانگرایی توأم با عقلانیت و خرد ورزی حاصل می‌گردد.

9-  ایجاد توازن در انتصابات و انساب یک ضرورت است اگرچه هرگز نمی‌توان فردی خدوم و انقلابی و کارآمد را به صرف وابستگی به فلان مسئول از خدمت محروم کرد ولیکن بایستی در نظر داشت که این اقدام هزینه ساز نگردد امروز و در شرایطی که بخش قابل توجهی از جوانان و خانواده های آنان از موضوع عدم اشتغال رنج می‌برند انتصابهای  حاشیه ساز قابل تحمل نبوده و به موجی از بدبینی و رفتارهای رانتی تعبیر می گردد لذا درایت و تدبیر و رعایت ملاحظات در انتصابات امری ضروری و شایسته می باشد این ملاحظات باید به صورت کلان و ملی در سطح تمامی استان‌ها مورد مداقه جدی قرار گیرد.

10-  در پایان باید متذکر این معنا شد که دولت سیزدهم می تواند به مثابه یافتن حلقه مفقوده و گمشده دولت اسلامی در سالهای گذشته باشد که انشاالله تجلی بخش ایران قوی با اتکا به توان داخلی و برداشتن قدم های محکم و راسخ برای پیمودن مقتدرانه بیانیه گام دوم باشد و این شدنی نیست مگر آن که فرامین و دیدگاه های مقام معظم رهبری نصب العین دولت قرار گرفته و با تداوم روحیه جهادی و اقدامات انقلابی لحظه ای از خدمت به این ملت صبور در رفع مشکلات غفلت نورزید. آری  این چنین است که دولت سیزدهم می‌تواند در جانمایی بیانیه گام دوم یک دولت موفق، کارآمد و سربلند باشد. انشاالله

 ابوالحسن سلطانی زاده

 

 
ارسال نظرات